svennand Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Noen som har noe bra tips til ei linse til ett Canon EOS 400D Kamera, Det standardkittet som følger med fungerer relativt bra (spesielt siden personen er nybegynner) Men! Kittet er totalt ubrukelig i mørke. Legger ved eksempelbilder fra nyttårsaften 2007/2008: Tro det eller ei, men dette bildet er tatt av min søster som er relativ ny som hobbyfotograf, men som har øvd/leket seg med kameraet en del før den kvelden. Etter bilde å dømme skulle man tro at personen som tok bildet var stokk full. Bilde av faddern som blir truffet av fyrverkeri osv i ryggen, selv om det er umulig å si=P Problemet ligger i at kameraet bruker en del sekund på å ta bilde i mørke. Det skal også sies at personen som trenger ny linse er student og derfor ikke har råd til en linse til 5k liksom... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det beste svaret er kanskje et Canon 50/1.8. Det er mye mer lyssterkt på 50mm enn ditt 18-55, og det er relativt bra optisk. Det koster også barer 800 kroner for tiden, så det bør du nok kunne strekke deg til. Om du vil kan du også vurdere Canons 50/1.4 som er dobbelt så lyssterk og en god del bedre optisk. Det er ikke sikkert du får korte lukketider anyway under slike forhold, men det vil hjelpe. Key: raskt glass og høy ISO. Det eneste som fungerer om du må fotografere under slike forhold. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har samme kamera, og hadde samme problemstilling. Gikk til innkjøp av Sigma 30mm f1.4 noe jeg ikke har angret på. Var som å få et nytt kamera rett og slett. synes og 30mm er en veldig fin all around linse til mitt bruk egentlig.. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kit-objektivet er ikke SÅ håpløst som trådstarter vil ha det til. Innlegget vitner kanskje om en smule sviktende forståelse for den grunnleggende fysikken i fotografering. Kamera har rett og slett gjort det eneste det kan: Sørget for et korrekt eksponert bilde under de rådende lysforhold! Både kamera og objektiv har gjort en glimrende jobb spør du meg Men dårlig lys, som ikke lar seg rette på med blits (da motivet lyser selv) vil føre til at kamera må bruke lang lukkertid for at bildet ikke skal bli altfor mørkt. Og når motivet også beveger seg: Voila! Der har du bildet ditt Det første jeg ville gjort for å fange "nyttårsmoro" utendørs kl.24 er å skru ISO manuellt så høyt jeg klarer. Den ekstra støyen i bildet vil jo bare forsterke stemningen Et lysterkt objektiv er jo selvfølgelig også en stor fordel. Lykke til neste år! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå