Paulex Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Dama har søkt på IKT lærlig i forsvaret nå, i akershus. Hva er oddsen for å komme inn der med en rundt 3.3 i snitt? Og hvordan fungerer det? Det var visst over 2 år. Hvordan er boforholdene ect? Det jeg tenker på er at jeg får jo da ikke nubbesjangs til å besøke henne eller noen verdens ting, så jeg håper virkelig dette ikke går veien for hun >_< Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 heisann! (paulex fra tidligere wow dager? ) Er ganske mangen som søker lærling plass i Forsvaret, så sjansen må så lavt snitt er vel like lavt som snittet vil jeg tro. Lenke til kommentar
nih Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Siden hun er jente kommer hun nok inn. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 De har vel kvote på det også. Men ja, lærling i forsvaret varer visst vanligvis i to år. Jeg antar boforholdene er tilsvarende vanlige vernepliktige, altså bor man sannsynligvis flere på hvert rom. Hvor mange dette er vil variere fra tjenestested til tjenestested, det vanligste er erfaringsmessig 6 per rom. Ellers har man bl.a. timannsrom på Madla, mens der jeg er nå bor jeg per dags dato alene på tomannsrom (opprinnelig befalskaserne, er kun tomannsrom der). Det er altså ikke sikkert de fyller opp rommene, så selv om hun havner på seksmannsrom kan det godt hende det bare blir 3-4 stk som bor der. Hvis hun finner ut hvilken leir det mer konkret blir snakk om, så kan sikkert noen gi mer detaljert info på hvordan boforhold, bespisning og velferd fungerer akkurat der. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Javisst, Paulex fra gamle wow dager Nei, hun går inn som IKT-lærlig og har søkt på KUN akershus området. Trodde madla lå....ikke i akershus ^^ Er bare å utrolig "FETT" om jeg vet at jeg må sitte i 2 år og vente på hun uten at jeg kan besøke henne liksom. Hadde hun fått egen leielighet andre året hadde det GÅTT fint, men om hun virkelig skal bli buret inne i en leir i 2år så har jeg noe å vurdere, hvis dere skjønner Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Skjønner. Jeg mente forsåvidt bare å ta eksempler på boforhold andre steder, siden jeg ikke er kjent med militærleirene i Akershus. Men hvis det er det som er problemet, har du egentlig mange muligheter til å komme til en ordning. For det første så vil hun jo få perm/fri, hun har krav på minimum 21 dager i året, i tillegg til at de fleste avdelinger (og trolig ikke minst utdanning) gjerne har helgeperm. Dessuten har man lov til å ha besøk inne på militært område. På Madla viste en på troppen min kasernen til damen, og der jeg tjenestegjør nå har vi mye strenger adgangskontroll, men vi har likevel lov til å få besøk så lenge vi søker om det på forhånd og holder oss unna visse områder. Men det som høres mest aktuelt ut for deres del kanskje, er å søke om hjemmeboerstatus. Jeg vet ikke om det er reell sannsynlighet for å oppnå dette førsteåret (jeg antar det), men andreåret burde det ihvertfall gå greit. Som hjemmeboer skal du også få kosttillegg. Merk forøvrig at forsvaret betaler husleie hvis du beviselig har betalt denne leien selv i minst 4 mnd før innrykk/innkallelse (ikke sikker på hvilken av disse som er riktig). Altså bør hun finne seg leilighet fort hvis hun ikke allerede har, og vil at forsvaret skal betale denne. Endret 11. mars 2008 av srbz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) hvilken leir i akershus er det da? ofte kan besøkende være med inn på kaserne og lignende, men gjerne ikke der man faktisk jobber, med visse unntak da. men man må gjerne da ha følge rundt der man går, og bli hentet i vakta, det er ihvertfall slik her jeg jobber. dette er for ansatte da, menige har litt andre regler å forholde seg til, lærlinger bør ikke ha noe problemer med å få inn besøkende. Endret 11. mars 2008 av aklla Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Hun har søkt på "akershus" sånn at hun får vel... en av leirene der. Jeg vet ikke hvor mange det er der. Men når man søker i akershus er det jo vanskelig nok å flytte ett sted og la forsvaret betale når man ikke vet hvor man havner igrunn. Er i alle fall 2 år, og er det i det hele tatt SJANGS for overnatting siden jeg i utgangspunktet bor 2-3 timer unna akershus, så en dagstur er jo... DRØYT, om jeg må inrømme det. Og det er jo ikke drømmen å ha dama på ro med 6 andre gutter, eller det er vel jenterom går jeg utifra? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 det spørs hvor man kommer, men det kan bli problemer med overnatting ettersom hun må på jobb, og der kan trolig ikke du være med. du kan heller ikke vandre rundt på leiren alene, altså, du må ut av leiren mens hun jobber. Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Som lærling som har man krav på bedre boforhold andre året. Dersom dette er tilgjengelig. Bare for å ta en eksempel så er det på Kolsås slik at første året så bor man innenfor leieren sammen med de andre soldatene (ja, det er egne jenterom ) Andre året så får man muligheten til å bo i leilighetene uten for vakta (dersom det er ledig). Man kan da ha overnattingsgjester som man ønsker. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Veldig beroliggende post der LGodess, er jo kjipt for dama og gå glipp av en god utdannelse, men kjipere for oss begge og bli spærret ute fra hverandre i omtrent 2 år Selv om man har helgeperm og litt ferier så er det relativt lite "sammen-tid". Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Dama har søkt på IKT lærlig i forsvaret nå, i akershus.Hva er oddsen for å komme inn der med en rundt 3.3 i snitt? Og hvordan fungerer det? Det var visst over 2 år. Hvordan er boforholdene ect? Det jeg tenker på er at jeg får jo da ikke nubbesjangs til å besøke henne eller noen verdens ting, så jeg håper virkelig dette ikke går veien for hun >_< Hun har kanskje sjangs til å komme med med snittet der.(Hvertfall som jente) Boforholdene varierer. Under rekrutten bor hun på jenterom sammen med andre jenter. Rundt om andre steder bor jenter enten sammen på jenterom eller grenaderrom (egenrom med dusj og toalett). Andreåret får hun bo på befalsforlegning, og du kan til og med komme på overnattingsbesøk ;p Du bekymrer deg for at du ikke får besøkt henne, det blir nok mulighet for det Under rekrutten (de 2 første månedene) havner hun nok på Værnes i nord-trøndelag, men deretter blir hun overført til tjenestestedet. Da får hun en 07.30-15.30 arbeidsdag, med fri hver ettermiddag. Samt at hun får fri hver helg, helligdager, og har krav på 21 fridager ellers i året. Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Du bekymrer deg for at du ikke får besøkt henne, det blir nok mulighet for det Under rekrutten (de 2 første månedene) havner hun nok på Værnes i nord-trøndelag, men deretter blir hun overført til tjenestestedet. Da får hun en 07.30-15.30 arbeidsdag, med fri hver ettermiddag. Samt at hun får fri hver helg, helligdager, og har krav på 21 fridager ellers i året. bortsett fra når det er øvelser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå