Gå til innhold

bk: "marbakke" og fossefall

Anbefalte innlegg

De som er glad i å fiske ørret på fjellet vet at marbakker er gode greier. Da sola trengte gjennom skylaget kom skillet mellom grunt og dypt vann skikkelig frem. Dette tok jeg som fersk speilrefleksbruker. Brukte nok altfor liten blender. f/20 er brukt her... Etter å ha lest på Ken Rockwells :roll: sider brukte jeg auto ISO (aldri mer). Her valgte kameraet iso400. Og støyen ble faktisk ganske synlig, så her har jeg kjørt endel støyreduksjon.

post-135255-1205093513_thumb.jpg

Endret av george costanza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F/20 er ikke for lite for sånne situasjoner.

Men om det ser støyreduksjonen som er så tydelig og gjør at hele bildet er ut som om det er smørt vaselin over så ville jeg ha foretrukket støy. Kan jeg få se originalbildet?

Edit: Fjern bilde i BK ja.. Lurt :)

Edit2: Og der var det tilbake i mindre format

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Men om det ser støyreduksjonen som er så tydelig og gjør at hele bildet er ut som om det er smørt vaselin over så ville jeg ha foretrukket støy. Kan jeg få se originalbildet?

Edit: Fjern bilde i BK ja.. Lurt :)

Edit2: Og der var det tilbake i mindre format

la ut for stort bilde først. Leste at det ble anbefalt ca 1020piksler på lengste side...derfor resiza jeg og fjerna førsteversjonen.

har brukt noiseware støyreduksjon. Føler også at det gir den vaselinaktige effekten. I tillegg har jeg kjørt unsharp mask... definitivt ikke lurt?

Originalen ligger under (resiza). Den ferdige fila har fått ganske hard levels og curves-justering i photoshop...som mange ikke liker. Endra utsnittet på grunn av den totalt utbrente himmelen. Originalen er ikke akkurat bra eksponert? Hadde nettopp fått speilrefleks da bildet ble tatt.

post-135255-1205094092_thumb.jpg

Lenke til kommentar
har brukt noiseware støyreduksjon. Føler også at det gir den vaselinaktige effekten. I tillegg har jeg kjørt unsharp mask... definitivt ikke lurt?

Originalen ligger under (resiza). Den ferdige fila har fått ganske hard levels og curves-justering i photoshop...som mange ikke liker. Endra utsnittet på grunn av den totalt utbrente himmelen. Originalen er ikke akkurat bra eksponert? Hadde nettopp fått speilrefleks da bildet ble tatt.

post-135255-1205094092_thumb.jpg

Jeg tror jeg snakker for de fleste når jeg sier at jeg foretrekker støy framfor vaselin på bildene.

Det enkle er ofte det beste (?):

Går det forresten ann å få Exif? Og hvilket kamera brukte du?

Lenke til kommentar

jeg ville ha det litt kunstig og kaldt :D , men støyreduksjonen ser jeg har rasert en del. Noen andre som bruker noiseware? Er noiseninja bedre? Jeg har nok definitivt brukt altfor hard støyfjerning... Og med unsharp mask på toppen ble det bare enda verre... Ser jo at eksemplet ditt ble langt bedre.

exif:

brennvidde 55mm

f/20

1/50 lukker

iso 400

Nikon D40 med kitlinsa...

Lenke til kommentar

Ikke bry deg om de som mener Photoshop er fy. Redigering er en stor del av prosessen når man jobber med fotografi, enten det er i mørkerom eller photoshop. Du ser jo selv hvor mye bedre bildene blir, og når man jobber med kunstnerisk tjall som dette er det bare å slå seg løs. Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke et så kraftig verktøy som PS. Folk som sier sånt er enten rare eller for late til å lære seg programmet skikkelig.

Bildet ditt er fint.

Lenke til kommentar

Det er for liten blender i alle situasjoner, dessverre. I dette formatet er det nok litt vanskelig å avsløre det, men i større format vil det være tydelig at diffraksjon satte inn for flere blendere siden. Den inntreffer på de fleste objektiver fra f/11 og utover, på noen objektiver tidligere.

Ellers er jeg enig med dem som mener at man må ikke bli for hysteriske på støy. Dette var ikke noe støy å snakke om. Man kan også ta lærdom av å ikke ta mer lærdom av Ken Rockwell. Det er greit med jpg hvis man bruker et kamera med konservativ komprimering av bildene, men hadde Mr KR brukt Eos 20D, så hadde han neppe uttalt seg så tøysete om raw vs jpg. Det samme gjelder auto-iso. Hvor tar han det fra? Å, ja. Egen navle, der var det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...