Gå til innhold

Musikk: The Emotionalist (pop) - trenger kritikk og meninger

Anbefalte innlegg

Har laget en sang her, min første sang med vokal jeg som jeg faktisk har fullført. Jeg må si jeg nølte en del ganger om å legge den ut her (i og med at ikke synes at jeg er noe eksepsjonell vokalist), men så vil jeg gjerne ha litt kritikk óg.

Litt om meg:

Jeg kommer i fra, og bor i Stavanger, med en norsk far og islandsk mor. Jeg har holdt på med musikk siden jeg var ca. 6 år, og gått på kulturskole en gang i uka til jeg ble 12 år. Å spille gitar har jeg lært av meg selv, og diverse tips på nettet har hjulpet mye.

Jeg startet med et program pappa kjøpte til meg (da jeg var ca. 8 år) hvor man kunne bygge opp en sang ved å sette sammen diverse loops, og eksperimentere litt. Hvis jeg husker rett var det Magix eller noe lignende. Siden da har jeg putlet litt med masse forskjellig programvare, men det er det siste året jeg har virkelig gått inn for det.

Jeg ble 15 år på fredag, så jeg er ikke så gammel. Derav også det rare artistnavnet - fjortiser er jo som regel ganske så følelsesladde og fulle av hormoner, så litt selvironi er greit å ha. Navnet er "subject to change", da jeg ikke er noe fornøyd med det, men kom på noe i slengen (vil ikke bruke mitt eget navn).

Mitt hjemmestudio:

Moren min kjøpte en gitar for 200kr til meg, og noen dager etter kom hun inn mens jeg spilte, og hun fikk et lite sjokk, for hun trodde ikke det var meg som spilte. Dagen etter kjøpte hun en akustisk Morgan til meg, og etter det har foreldrene mine vært veldig medgjørlige med tanke på å kjøpe inn utstyr.

Intrumenter:

Akustisk Morgan (med Boston pickup)

Eletrisk Fender (billigtypen "Squier")

Digitalt Roland piano med midi utgang (dette har jeg hatt siden jeg var 6 år)

Superlux mikrofon jeg snappet til meg på konkurssalg

Utstyr:

PreSonus 1394 lydkort

EVENT monitorer

Macbook

M-Audio MidiSport 2x2

Programvare:

Garageband

(har også lånt Logic 8, og bruker det av og til, men vet ikke om jeg har brukt for det)

Min musikk:

Sjanger: Pop/Rock el.l.

Jeg kan si først som sist at jeg spiller inn alt selv (med noen unntak på trommer, er ikke alltid jeg klarer å spille alt med tangentene på pianoet).

Jeg starter alltid med å lage en melodi. Som regel dukker melodiene mine opp (gjerne sammen med en setning eller to) mens jeg kjeder meg, eller etter hvordan jeg føler meg. For å ikke glemme melodiene, skribler jeg dem ned i et lite system som består av bindestreker i forskjellige høyder, som et slags notesystem.

Når jeg da kommer hjem, tar jeg en liten brainstorming med meg selv, hvor jeg skriver ned stikkord (adjektiv og verb hver for seg). Så setter jeg dem sammen, og bygger videre på den, og retter den etter melodien.

Så kommer det jeg synes er gøy: Å finne chords som passer, komme på diverse ting for å piffe opp sangen osv... Så spiller jeg alt inn litt kjapt, og tar en ny brainstorm. Når jeg er passe fornøyd, spiller jeg alt inn igjen på ny. Deretter bruker jeg mye tid på mastering, og da synes jeg spesielt vokal er vanskelig (blir aldri fornøyd, kan ha noe med mikrofonen og rommet å gjøre).

Jeg har veldig få sanger, og mange uferdige. Dette er fordi jeg stopper ofte opp midt inni og tenker "gud, dette er alt for corny/harry/klisje, you name it", men har overtalt meg selv til å fullføre noen.

Mine sanger er vanligvis bygget opp slik:

• Gitar
  • Bass
  • Trommer
  • Stryker
  • Piano
  • Vokal
  • Cymbal
  • (Gitar)

Alt utennom cymbaler spiller jeg inn på pianoet, noe som jeg er litt stolt av (som nevnt tidligere spiller jeg ikke alltid inn alle trommene).

Sanger:

For nå legger jeg bare ut én sang. Det er den som er mest ferdig, men jeg jobber febrilsk med en annen as we speak. Jeg har noen andre uferdige, men jeg kan legge ut etterhvert (hvis noen har lyst). Jeg er ufornøyd med min gitarspilling på denne, men har planer om å spille den inn på ny.

* Sangen er fjernet, er ikke lenger intressert i å få kritikk på den (har på en måte "forkastet" den).

Uff... Ble et langt innlegg. Jaja, håper noen tar seg bry til å lese og kommentere :)

Endret av The Emotionalist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Lasta ned den komprimerte versjonen, og vedder på du er spent på å høre hva jeg har å si i med at jeg er den første som svarer her! Har noen negative og noen positive ting å si. Regner med du tåler de negative siden du har sagt at du tar imot kritikk.

Positiv:

- Du har mye å gå på, i med at du bare er 15. Sangen er ikke så altfor verst i seg selv.

Negativ:

- Du er nødt å få stemt den gitaren din, den ødelegger mye. Åsså vokalen din er ikke så verst til tider men den ødelegger også veldig mye pågrunn av at du synger utrolig mye falskt, men du har jo sagt at du nølte litt med å poste her pga. at du ikke var fornøyd med stemmen din, så det er jo greit.

Håper du tar det til deg, du kan bli god :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heye. Prøvde å høre musikken din men kom til en død linke. leste også i posten din at du ikke vil bruke det eget navn.... da er det ikke så lurt å kalle filen det den heter nå, Truls:-D

Thor Egil, Promethic

Ute med ny EP nå.

sjekk ut:

www.myspace.com/promethic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...