Gå til innhold

Dumt å kjøpe uten bildestabilisator?

Anbefalte innlegg

Vi har en tendens til å glemme oss bort i helt uvesentlige ting, dersom HCB hadde servert sine godbiter i dag. Er jeg redd han hadde druknet i syting og klaging at "kameraet" ikke hadde levert perfekte bilder ned på pixelnivå....

Igjen bør vi bare si til alle som skal kjøpe kamera. Drit i all verdens tester. Kjøp det kameraet du føler deg mest fortrolig med. Uansett vil det være fotografen som er den udiskutabelt viktigste faktoren i fotokunsten. Kameraet har forsvinnende lite betyding for det ferdige resultatet. Det "riktige" utstyret har dog en stor betyding for fotogleden.

(PS! Til de bokstavtro, vil jeg understreke at dette er en spissformulering. Selv jeg vet at man alltid finner unntak fra hovedreglen)

Ett hundre prosent enig! Dersom Robert Capa hadde levert "Death of a loyalist" i bildekritikken her ville han utvilsomt få masse kritikk for tangeringen av riflen samt dårlig kvalitet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nok mange som på trettitallet kunne har kritisert både C-B og Capa for "dårlig bildekvalitet" også da, men de lot være. De forstod på den tiden at det var bildets innhold og uttrykk som gjaldt, selv om de store fotografene stort sett brukte 4x5" eller større, og i verste fall 6x6cm. Vi har mye å lære om kunst, selv om vi har litt mindre å lære om teknikk. Etter man har lært seg å fotografere teknisk, bør man fokusere på litt andre disipliner enn det.

Da jeg startet i media i 1985 ble jeg kritisert av tidligere redaktør i Haugesund Dagblad (en avis som gikk inn på syttitallet) at jeg brukte noe så teknisk uverdig som Nikon!!! Han ville aldri ha gitt penger til en fotograf som brukte amatørformatet 135, urk urk. Det samme kan jo jeg og flere andre her si: Slutt å bruke de latterlig dårlige APS-C og DX-kameraene deres. Det er jo bare mannskjit likevel.

Lenke til kommentar
Det hjelper også å ta bildene i raw, for raw har ingen wb. Du eller programmet velger da wb ettertid. Det er nok kun i jpg at GX1L ligger tilbake for andre 6mp-kameraer som er på markedet i dag. I raw er det minst like godt, og det er jo det som er viktigst for en som vil ta foto seriøst.

Jepp, jeg tenkte på å nevne RAW, men regnet med at det på en måte var inneforstått (det løser på en måte ikke problemet, da man da uansett må etterjustere hvitbalansen).

Forøvrig kan jeg nevne en kjekk "hidden feature" jeg fant en gang. Mulig den også gjelder andre Pentax-kamera:

Når man bruker manuelle Pentax K-objektiv, stiller man normalt fokusbryteren på kameraet over på MF og bruker fokusindikatoren (evt. øynene). Men dersom man i stedet stiller bryteren på AF, kan man trykke utløserknappen helt ned og så vri på fokusringen, så fyrer kameraet av med en gang det finner fokus. Sparer mye tid, da man slipper å lete frem og tilbake etter fokus. Mulig dette er kjent, men jeg fant ingenting om dette i manualen.

Jeg fant forresten ut at dette ikke fungerer med noen av mine M42-objektiver, da fatningen på disse ikke leder strøm (de er lakkert). Objektivet må tydeligvis kortslutte et par pinner på kameraet for at dette skal fungere. Med disse fyrer kameraet av uansett, på samme måte som om fokusbryteren sto på MF.

Lenke til kommentar
Det hjelper også å ta bildene i raw, for raw har ingen wb. Du eller programmet velger da wb ettertid. Det er nok kun i jpg at GX1L ligger tilbake for andre 6mp-kameraer som er på markedet i dag. I raw er det minst like godt, og det er jo det som er viktigst for en som vil ta foto seriøst.

Jepp, jeg tenkte på å nevne RAW, men regnet med at det på en måte var inneforstått (det løser på en måte ikke problemet, da man da uansett må etterjustere hvitbalansen).

Forøvrig kan jeg nevne en kjekk "hidden feature" jeg fant en gang. Mulig den også gjelder andre Pentax-kamera:

Når man bruker manuelle Pentax K-objektiv, stiller man normalt fokusbryteren på kameraet over på MF og bruker fokusindikatoren (evt. øynene). Men dersom man i stedet stiller bryteren på AF, kan man trykke utløserknappen helt ned og så vri på fokusringen, så fyrer kameraet av med en gang det finner fokus. Sparer mye tid, da man slipper å lete frem og tilbake etter fokus. Mulig dette er kjent, men jeg fant ingenting om dette i manualen.

Jeg fant forresten ut at dette ikke fungerer med noen av mine M42-objektiver, da fatningen på disse ikke leder strøm (de er lakkert). Objektivet må tydeligvis kortslutte et par pinner på kameraet for at dette skal fungere. Med disse fyrer kameraet av uansett, på samme måte som om fokusbryteren sto på MF.

Dette er beskrevet i K20D brukarmanualen som Catch in focus, med utvida muligheter for nyare objektiver..

Saksa frå brukervilledninga..

When [34. Catch-in focus] is set to On in the [A Custom Setting] menu, if the focus mode is set to l and one of the following types of lenses is attached, catch-in focus shooting is possible and the shutter is released automatically when the subject comes into focus.•Manual focus lens•DA or FA lens that has a = and \ setting on the lens (the setting on the lens must also be set to \ before shooting)How to Take Pictures1Attach lens to the camera.2Set the focus mode lever to l.3Set focus on a position the subject will pass.4Use the cable switch CS-205 and press the shutter release button fully.The shutter is released automatically when the subject comes into focus in the set position.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg (trådstarter) har gjort det "originale" valget at jeg venter med innkjøp av speilrefleks, og klarer meg med mitt digitale kompaktkamera inntil videre. Det har valg for helmanuelle innstillinger, og jeg skal jobbe mer med det og lære meg dette godt. Og ikke minst ta masse bilder!

Etter flere runder både her på forumet og ellers på nettet pluss litt vurdering frem og tilbake, så kom jeg til at kompaktkameraet mitt overtas av fruen. Det vil si at jeg bare måtte ha et digitalt speilreflekskamera :yes: . Dermed er jeg nå plutselig den lykkelige eier av et Pentax K100D Super m/SMC Pentax DA 18-55mm kit-objektiv!

Hentet det på posten i dag, har akkurat pakket ut og er storfornøyd med grep og design. Kameraet er fra supertilbudet hos Clas Ohlson (3.295,-), tror jeg fikk omtrent det siste, da jeg ringte for å dobbeltsjekke bestillingen rett etter påske, fikk jeg vite at de hadde 8 på lager og hadde fått 8 bestillinger, jeg var en av dem!

Har også bestilt et Tamron AF 70-300mm Di, et 2 GB Sandisk SD Extreme III og en lader med batterier, alt dette fra Japan Photo. Forventes i posten over helga.

Dermed ble det et kamera med bildestabilisator på trådstarter. Takk for alle innspill i tråden! Nå bare klør det i fingrene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...