Gå til innhold

Søker hjelp til å finne et stereoanlegg til rommet.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et anlegg til romme.

 

Anlegge skal brukes til å høre på musikk fra pcen, og film.

Jeg pleier å høre på rock og metall.

 

Har sitt litt rundt på nette etter gode anlegg, men vet ikke helt hva jeg bør kjøpe.

Har sitt litt på hjemme kino anlegg, er det noe jeg bør kjøpe?

Eller bør jeg kjøpe deler, sånn Løskomponent eller hva det heter?

 

Prisen skal ligge på 5-6 tusen kr.

Må bare legge til att jeg ikke har peiling på dette emne, allt jeg vet er att jeg vill ha bra lyd på rommet.

 

Takker for alle svar.

Endret av Marius982
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er hovudfokus film eller musikk? Om du ikkje er veldig interessert i film vil eg anbefale stereoanlegg. Eit bra stereoanlegg gjev filmen eit stort løft sjølv om det ikkje er surround.

 

Kommer til å bruke det til begge deler, 50/50 liksom.

Men tar imot forslag til stereoanlegg og surround.

 

Takker for ett veldig raskt svar.

 

Edit:

 

Må bare tilføye:

Blir 16 den 25 mars, så anlegge kommer nokk på ønskelisten.

Kan noen være så vennlig å skrive opp noen forslag.

Har sitt litt på denne:

LG HT552TH

Endret av Marius982
Lenke til kommentar

Et stereoanlegg av løskomponenter vil nok være den beste løsningen.

Dynavoice F6 og en XTZ 99 W8.16 fra surround.no kommer deg på litt over 3300kr ferdig levert, og det er mulighet for å få begge deler i svart pianolakk om du legget til 500kr.

 

Til dette trenger du kun en forsterker og et par kabler.

En forsterker som bør gjøre jobben greit, er Cambridge 540A v.2, som koster 2700kr.

Hvis du vil ha litt mer å gå på effektmessig på forsterkeren, så anbefaler jeg deg å gå opp til [http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/cambridge_640a_v2_integrert_forsterker_soelv.htm]Cambridge 640A v.2[/url], noe jeg egentlig anbefaler hvis du har tenkt å guffe på litt fra tid til annen. Det kommer deg på 500kr ekstra, men det er bedre å bruke 500kr mer enn planlagt for å få det bra, enn å bruke 6000 på noe du ikke er helt fornøyd med.

Om du vil ta den helt ut, og ha effekt nok til å spille virkelig høyt, og lenge, så kjøper du NAD C325BEE. NADen er noe mer "rocka" enn Cambridgen, som kan oppfattes å være litt skarpere lyd i, men den koster også 1000kr mer enn 540A.

At er verdt pengene vil jeg absolutt si, og særlig til din musikksmak, men om du behøver å ta deg råd er en annen ;)

 

Med 540A havner du på 6000, og så kan du legge til 500kr hvis du vil kjøpe 640A i stedenfor, 1000kr for C325BEE, og 500kr hvis du vil ha høyttalere og subwoofer i sort pianolakk.

På det dyreste havner du på ca 7500kr, men i tillegg må du ha noen meter kabler.

 

Høyttalerkabler kjøper du der du vil, men å betale noe mer enn 30-40kr meteren er bortkastet. En signalkabel for å ha mellom PC og forsterker kommer deg på 2-300kr (avhengig av lengde).

Argon 5005 fra HiFi Klubben har jeg selv, og er strålende fornøyd med den.

 

EDIT: Noen hjemekino ala den du har linket til vil egne seg dårlig til musikk, men vil sikkert gjøre en grei jobb til film. Men husk bare på at det er liten vits med surround hvis du ser på filmer med bare stereolyd ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Et stereoanlegg av løskomponenter vil nok være den beste løsningen.

Dynavoice F6 og en XTZ 99 W8.16 fra surround.no kommer deg på litt over 3300kr ferdig levert, og det er mulighet for å få begge deler i svart pianolakk om du legget til 500kr.

 

Til dette trenger du kun en forsterker og et par kabler.

En forsterker som bør gjøre jobben greit, er Cambridge 540A v.2, som koster 2700kr.

Hvis du vil ha litt mer å gå på effektmessig på forsterkeren, så anbefaler jeg deg å gå opp til [http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/cambridge_640a_v2_integrert_forsterker_soelv.htm]Cambridge 640A v.2[/url], noe jeg egentlig anbefaler hvis du har tenkt å guffe på litt fra tid til annen. Det kommer deg på 500kr ekstra, men det er bedre å bruke 500kr mer enn planlagt for å få det bra, enn å bruke 6000 på noe du ikke er helt fornøyd med.

Om du vil ta den helt ut, og ha effekt nok til å spille virkelig høyt, og lenge, så kjøper du NAD C325BEE. NADen er noe mer "rocka" enn Cambridgen, som kan oppfattes å være litt skarpere lyd i, men den koster også 1000kr mer enn 540A.

At er verdt pengene vil jeg absolutt si, og særlig til din musikksmak, men om du behøver å ta deg råd er en annen ;)

 

Med 540A havner du på 6000, og så kan du legge til 500kr hvis du vil kjøpe 640A i stedenfor, 1000kr for C325BEE, og 500kr hvis du vil ha høyttalere og subwoofer i sort pianolakk.

På det dyreste havner du på ca 7500kr, men i tillegg må du ha noen meter kabler.

 

Høyttalerkabler kjøper du der du vil, men å betale noe mer enn 30-40kr meteren er bortkastet. En signalkabel for å ha mellom PC og forsterker kommer deg på 2-300kr (avhengig av lengde).

Argon 5005 fra HiFi Klubben har jeg selv, og er strålende fornøyd med den.

 

EDIT: Noen hjemekino ala den du har linket til vil egne seg dårlig til musikk, men vil sikkert gjøre en grei jobb til film. Men husk bare på at det er liten vits med surround hvis du ser på filmer med bare stereolyd ;)

 

Takk skal du ha.

Får jeg ikke bedre lyd viss jeg kjøper 2 par av Dynavoice f6 ?

Lenke til kommentar

2 par høyttalere er ikke å anbefale, da legger du heller mer penger i ett bedre par. Med ditt budsjett synes jeg du bør kjøpe bedre høyttalere enn F-6. Framfor å kjøpe F-6 til en tusenlapp kan du kjøpe storebror M-65 av samme merke på auksjon på Gooba.no. Kjøpte selv et par til faren min i dag, som jeg fikk for 1100. Så dem gå for alt fra 900 til 1600. Dette gir deg svært billige høyttalere hvis du har mulighet til å hente i Sandvika, ellers er frakten dyr (700 kr til meg, i Horten). 65 kr i ekspedisjonsgebyr må du betale uansett. Men selv med endel hundrelapper for frakt er dette et meget godt kjøp.

 

M-65 går dypt, så du klarer deg nok fint uten subwoofer, ellers kan du oppgradere med dette siden.

 

Med disse er det verdt å legge litt penger i forsterker - så mye du kan.

 

Edit: Test av M-65: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=792...d=2146&p=62

 

Både på Gooba og Netthandelen kan du også få F-6 til en billig penge (valnøttfinish fås eksklusivt hos førstnevnte, hvis du vil ha det) - ned til 3-400 kr pluss eksp. og frakt.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha.

Er enda åpen for forslag =)

 

Så langt vurderer jeg å kjøpe:

 

Forsterker: Cambridge 640A

 

Subwoofer: XTZ 99 W8.16 (viss jeg skal ha f6 høytalere)

 

Høytalere: F6

Eller M-65

 

Kabler:

Argon

 

 

Høyttalerkabel

 

 

Edit:

Noen som vet som ca hvor mye jeg må betale i frakt?

Går det på vekt eller?

Viss dere vet hvor jeg kan få noen av disse tingene billig, så vær så snill å skriv et lite innlegg.

Endret av Marius982
Lenke til kommentar

Beklager viss det ble litt mye spam her, men har noen spørsmål.

 

Nå har jeg sett litt på tipsa, og jeg tror jeg har funne ut hva jeg skal kjøpe

Kan noen som har peiling så øver dette å se om det er verdt pengene, om det er bra, om det ser kult ut, osv.

 

Jeg skal kjøpe:

Dynavoice Magic F-6 i sort pianolakk, XTZ 99 W8.16 i Sort Matt, CAMBRIDGE 640A og Høyttalerkabel.

 

jeg har ikke fått noen tips i hvilken kabell jeg bør bruke, så jeg bare tok en.

Prisen ligger på rett øver 7 tusen, men da har jeg reint med kabler, vet ikke hvor mange meter jeg trenger men tok 10M.

 

Mvh

 

Marius

Endret av Marius982
Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøpe mer kabel enn du har bruk for, så bestem selv hvor mange meter du trenger.

M-65 vil spille bedre enn F6, og hvis du kan få tak i de til samme pris som F6 er det klart at du bør kjøpe de i stedenfor, men sansynligvis vil det holde i massevis med F6 til et førstegangsanlegg.

Lenke til kommentar
Jeg mener som sagt at F-6 ikke har noe å gjøre i et stereoanlegg til 7000, men gjør som du vil.

 

Skal du ha forsterkeren midt mellom høyttalerne trenger du neppe mer enn 4-5 m kabel til begge.

 

Hvorfor ikke?

Fordi budsjettet tillater bedre høyttalere, noe som gir deg bedre lyd. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...