Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Ford Scorpio 2.0 1994 *Solgt*

Anbefalte innlegg

Liten oppdatering i natten dagen før oppkjøring!

Har ikke skjedd så stort siden sist, annet enn at jeg har vært å henta interiøret og montert dette. Setene var ikke elektriske som jeg trodde, men jeg har demontert ramme og motorer fra de gamle setene så kan jeg montere dette siden hvis jeg gidder, men ikke akkurat nå. Slenger opp noen bilder i morgen!

Utover dette har vel egntlig bilen bare fått en liten grovvask på bensinstasjon for noen dager siden og interiøret har blitt støvsugd, rydda og vaska. Stort mer har ikke skjedd.

Ellers har jeg bestemt at begge bakskjermene bak skal lakkeres når hjulbuene blir skifta og bakluka skal skiftes ut, gidder ikke kaste bort mer tid på å prøve å fikse de par rustflekkene som er på den. Blir ikke bra uansett hva jeg gjør.

Annet enn å gi den en oljeskift med motorflush så er bremser bak neste på lista. "Nye" calipere, bremseklosser og kanskje skiver skal monteres på. I bunn og grunn fordi brekket ikke funker lenger med de caliperne.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Liten stund siden update nå.

Har jo fått lappen så det har ikke blitt så mye tid til update her!

Har nå tilbakelagt over 1000km i Scorpioen og er storfornøyd. Er litt vond å få i 1 gir med mindre jeg står stille, rister litt i rattet over 90km/t og sånne småting men ellers helt fin.

Var på harrytur her om dagen og på veien hjem igjen begynte ladelampa å lyse. Lysa begynte etterhvert å lyse dårligere, vinduene gikk tregere, abs lampa og airbag lampa begynte å lyse og tilslutt kutter turtelleren ut og bilen slo seg av. AKKURAT utafor garasjen! Så i dag har jeg vært på huggern å fått tak i ny dynamo til 500kr, og den så ikke gammel ut. Fyren på huggern trodde også den var relativt ny. Så i dag har jeg montert den og batteriet står på lading til i morra.

POR-15 rustbeskyttelse er bestilt og forhåpentligvis på vei. Når jeg får denne skal jeg behandle den nye bensintanken og etterhvert understellet på bilen. Ellers er nye bremser bak og bremsevæske kjøpt inn så nå har jeg alt til å skifte bremsene bak.

Bortsett fra mye kjøring den siste uka har jeg blandt annet vaska motorrommet grundig, vaska godt innimellom dører, lister osv. Bilder av motorrommet kommer når jeg er helt ferdig.

Scorpa rulla 270 forrige uke og går som et skudd :)

post-33354-1219954367_thumb.jpg

Scorpa på Gardermoen en mandagskveld

post-33354-1219953071_thumb.jpg

post-33354-1219953116_thumb.jpg

post-33354-1219953623_thumb.jpg

Scorpioen på svensketur

post-33354-1219953463_thumb.jpg

Dette fant jeg i Sverige.. hva faen er dette for noe!?

post-33354-1219953505_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leenge siden update nå, har egentlig ikke giddi å oppdatert. En del som har blitt gjort siden sist nå.

Har nå trappa opp i arbeidet på bilen, siden det snart er tid for EU godkjenning. Den skal godkjennes innen utgangen av februar, så jeg har god tid, men jeg har fått innkallelse.

Problemene jeg vet om som skal fikses før godkjenning er håndbrekk som ikke virker, rustne bremserør all over, bensintank som lekker, en gåen mansjett. Vinterdekka må balanseres også (bilen rister i høy hastighet), men vet ikke om det har noe å si for godkjenninga? Ellers tenkte jeg å prøve å få slipt og malt understellet å fjerna litt rust før godkjenninga.

Gjort siden sist update:

- Setene foran er bygd om til helelektriske, dårlig skumgummi i førersete er bytta ut

- Elektriske vinduer bak er montert (så og si ferdig har bare et lite problem med det ene vinduet)

- Nye sommerdekk på RS felga

- Nye "aeroflat" vinduspussere (sånn som nye biler har som bøyer seg, visker bedre)

- Bremseklossene bak er skiftet ut

- Alle bremseslanger er skiftet ut (foran og bak, indre og ytre)

- Calipere bak er skiftet ut

Under progress/påbegynt:

- Varslingssystemet er påbegynt - kjølevæsketank er skiftet ut med en med sensor i + de meste av ledninger er trukket og ligger klart (ca 30% - 40% ferdig her)

- Caliperne males svarte(50% ferdig - mangler de foran)

- Alle bremserør (orig stålrør) skiftes ut med kobberrør (80% ferdig)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja det begynner å bli noen timer arbeid nå...

Er litt opp og nedturer nå for tiden med bilen. Mista motivasjonen en stund her men det har kommet tilbake igjen nå.

Jeg hadde innbrudd i bilen for et par uker siden. Ble frastjålet radio, GPS, jekk, div CD-er, lånte Playstation spill med mer. Tapt saker for verdi ca 4000kr. I tilegg ble det noen skader på bilen av dette. Lås på førerdør ble borret opp, lås på bagasjeluke forsøkt borret opp. Metallet har deformert seg litt rundt låsen på førerdøra og litt lakk har flassa av. Lomme på dørtrekk inni var revet av. En ripe på panseret som ikke har vært der før.

Skadene ble takstert for 16400kr på Ford. Dette skal da dekke to nye låsesylindere, utretting av metall rundt lås + lakkering av førerdør og på panseret. Så jeg venter bare på om selskapet vil dekke det eller ikke, håper hvertfall jeg får to nye låsesylindere om ikke annet. Utretting av metallet og litt lakkering rundt låsen skal jeg nok greie selv om det er så om å gjøre.

Og som om ikke dette var nok, var det et par drittunger som kasta en bolt ned på frontruta mi i går fra en bru like ved der jeg bor. Ble heldigvis ingen sprekker i ruta, men et par fine overflatemerker på ruta som ikke kan fjernes uten å skifte ruta ifølge Hurtigruta :realmad:

Så, ja.. Jeg prøver å se positivt som ikke alltid er like lett. Men jeg tenker bare at det kunne gått værre, bilen kunne ha blitt stjålet og aldri blitt funnet igjen, den kunne vært vraka eller de kunne ha rasert bilen min for faenskap. De tok hvertfall ikke Focal høyttalerne mine til 2000kr hvertfall! Merkelig nok..

Uansett,

Varslingssystemet: Dette er en grafisk illustrasjon av bilen ved siden av bensinmåler og temp måleren. Denne viser åpne dører og bagasjeluke på bilen, defekte pærer. I tilegg til varsellys for lite spylervæske, kjølevæske, drivstoff osv, isfare (gul snøkrystall når utetemp er mellom 1 - 4 grader og rød snøkrystall når utetemp er 0 eller kaldere)

Dette er ferdig koblet opp nå, det eneste som jeg ikke har kobla opp er varsel om defekte pærer (var for mye styr, måtte da koblet mye mer og hatt en styringenhet til for dette) og varsellamper for lite kjølevæske, spylervæske rett og slett fordi jeg fikk det ikke til å funke. Sensorene er hvertfall i tankene og muligheten for å koble dem opp siden er der.

Alle bremserør og bremsevæske er nå skifta. Må bare få satt på et par nye clips her og der før EU til bremserøra, dette er visst ganske fyfy på EU. Men må nok få lufta bremsene en gang til tror jeg, pedalen er litt myk. Noen som vet hva det kan komme av?

Funnet ut av problemet med el vinduet bak på pass. siden. Hadde et problem med denne at sikringen til interiørlyset gikk hele tiden når vinduet hadde kommet ned til sitt nederste punkt. Dette var fordi vindusheismekanismen berørte ledningen til belysning i vindusbryteren slik at det ble en kortsluttning.

Skinninteriøret har også fått en skikkelig overgang. Først vasket grundig med OMO og vann. Hørt at dette skal ta ganske mye og det gjorde det, det fjerna masse fastgrodd møkk som satt spesielt i skinnets skrokker og "alderssprekker" som gjorde at skinnet så ganske slitent og gammelt ut. Etterfulgt av Meguiars Leather Conditioner som tilfører skinnet fuktighet og beskytter det.

Resultatet ble som dag og natt. Dette er noe jeg kommer til å fortsette med jevnlig for å bevare skinnet og hindre i at det eldes, tørker ut og sprekker opp.

Skal ut å skru litt til etterpå, så da tar jeg noen bilder også. Oppdaterer posten litt senere i kveld med litt bilder :grin: Litt kjedelig med et prosjekt uten bilder!

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Long time no see.

Joda, prosjektet skrider sakte men sikkert fremover, å det skjer ting å tang jevnlig.

Har vært veldig opptatt den siste tiden, har hatt mye å gjøre siden jeg har flytta ut, starta i ny jobb og andre ting som har tatt opp tiden min til at jeg ikke har hatt ork å legge ut og oppdatere så mye her.

Jeg bestemte meg også rett før nyttår at Scorpioen skulle bli en sommer/hobby og prosjektbil og kjøpte derfor en Mercedes E230 til 4 lapper for julepenga mine som egentlig var tenkt til å bli den nye bruksbilen, men det ble mye uventa styr. Viste seg at den hadde def toppakning osv og å heve kjøpet var for mye styr. Men jeg fikk tilbake halve prisen for bilen + at jeg fikk solgt barnesete som fulgte med bilen for 800 spenn, får 1200kr for å vrake den og sikkert noen kroner for de delene jeg har skrudd av den. Så jeg tapte ikke spess mye.

Så til selve Scorpioen da..

Erstattet det originale luftfilteret i Scorpioen med et såkalt sportsfilter fra Biltema for en liten stund siden. Planen er senere å legge det litt penere med varmeskjold rundt det for å forhindre at den suger inn varm luft fra motor osv.

Fikk den EU godkjent for 2 nye år i desember, så det var digg. Ingenting å klage på, måtte bare skifte bremseskivene foran så var alt greit å det gjorde jeg :thumbup:

post-33354-1232398690_thumb.jpg

Så fikk jeg meg et helt OK sett 15" felger på Mercedesen med gode vinterdekk på, som passa ganske bra på Scorpioen. Hva synes dere??

post-33354-1232398776_thumb.jpg

Tok også radioen som satt i Mercedesen, er litt bedre enn den som sitter i Scorpioen nå. Som dere sikkert vet, så ble den jeg hadde stjålet.

Pioneer DEH-2900 4X50 Mosfet:

post-33354-1232398932_thumb.jpg

Utover dette har jeg snakket med en kamerat av meg, som skal hjelpe meg med å bytte girkasse og clutch 7 feb. Det skal bli digg! Merker at girkassa i Scorpioen har gått 285.000 for å si det sånn :p

Til sommeren (kanskje våren, får se ann økonomien min) så tenker jeg at det blir nytt registerkjede, strammer og ventilløftere. Har også planer om å få skifta ut varmeelementet.

Jeg skal prøve å bli flinkere til å ta bilder, er ikke no særlig med et prosjekt med lite bilder. Bilder sier som sagt mer enn 1000 ord..

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Neida, skulle kjøre til venstre i et parkeringshus rundt en stolpe, men feilberegna litt så jeg dro hele førersiden.. Å resultatet ble to bulka og ripete dører.. Men nå er bilen solgt og byttet ut med en tilnærmet rustfri 1985 Scorpio 2,8 GL! Nytt prosjekt her

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...