skyhawk Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Fått gjort litt de siste par dagene. Radioen slutta å funke her i går, tok en titt på dette i dag. Det viste seg at strømpluggen til ISO kontakta hadde detti ut, så den funker fint igjen nå. I tilegg har jeg hele tiden sliti med (og dama når hu hadde bilen) med å få inn radiokanaler. Jeg fikk egentlig inn bare P4 inne i garasjen og ute er det veldig varierende. Selv på motorveien med åpent landskap rundt fikk jeg inn lite kanaler med dårlig signaler Mistenkte lenge antenna var problemet her. Men når jeg titta bak radioen når jeg fiksa kontakta, fant jeg tilfeldigvis en antenneledning til av en merkelig grunn. Prøvde å koble til den istedet bare for å se om jeg fikk inn noe med den. Joda, da finner den kanaler hele 27 kanaler i topp kvalitet! (Den finner jo samme kanalen som oftest flere ganger) Så det jeg fant ut var at antenna som satt på bilen mest sannsynlig da er ettermontert. Dessuten gikk ikke denne antenna gjennom antenneforsterkeren. Jeg regner med at antenna som jeg nå bruker sitter i varmetrådene i bakruta. Så planen er å fjerne antenna etterhvert og sveise igjen hullet etter den. Har nesten montert ferdig fotbelysninga, men det ble litt endring i planene på dem. Det ble bare tull å koble de opp på bryter i tilegg til dørene (mye å forklare, men det førte til at bipern på lysa gikk pluss dørlysene begynte å lyse i tilegg osv) Så det blir heller slik at lampa til den aktuelle døra lyser når døra åpnes. Kjørecomputeren er også kobla opp igjen å virker fint. I dag har jeg tatt tak i fuske-hoste-harke problemet. For en liten stund siden ble fuskinga tatt til et nytt nivå som gjorde bilen ukjørbar. Historien endte i at bilen stoppa midt i veien, måtte dyttes til en parkeringsplass. Etter uttallige forsøk fikk vi start på den å greide akkurat å kjøre den inn i garasjen igjen. Batteriet ble også tømt helt. Gasspjeld er som sagt rensa nå, satte på nye pakninger på tomgangsregulatoren og gasspjeldet, som ikke hjalp stort. Fikk lada opp batteriet og fikk start på den ihvertfall. Forøvrig video hvordan den var: I dag skifta jeg bensinfilteret. Det hjalp en del. Den starta lettere, tålte mer og "brutal" gass før den begynner å gå ujevnt, vanskeligere å drepe den med gassen enn før. Men problemet er der fremdeles; 3/4 eller 4/4 gass går den veldig dårlig. Neste ut jeg skal sjekke er TPS (Throttle position sensor) og eksosen, for å forsikre meg at det ikke er noe blokkering i eksos. Endret 5. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
lille-pusen Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 I dag skifta jeg bensinfilteret. Det hjalp en del. Den starta lettere, tålte mer og "brutal" gass før den begynner å gå ujevnt, vanskeligere å drepe den med gassen enn før. Men problemet er der fremdeles; 3/4 eller 4/4 gass går den veldig dårlig. Neste ut jeg skal sjekke er TPS (Throttle position sensor) og eksosen, for å forsikre meg at det ikke er noe blokkering i eksos. Bare pass på så du ikke får bensin i øynene igjen du Du har fått gjort utrolig mye på bilen siden da du overtok den. Jeg er kjempestolt av deg, kjære <3 Resultatet blir nok kjempefint, selv om du har funnet ut masse underveis som har gått bra, og som har gått dårlig.. =) Elsker deg vennen! <3 Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) I dag ble fuskinga fiksa Starta med å bytte tennpluggene. Etter dette merka jeg at bilen starta mye lettere og den gikk jevnere på gassen enn før, men problemet var der fremdeles. Den hakka seg liksom oppover på turtallet. Så bytta jeg fordelerlokket og rotoren, og da ble fuskinga så godt som borte. Gammel vs nytt fordelerlokk: Gammel vs ny rotor: Bildene tar for seg selv. Etter at jeg hadde skifta dette, skifta jeg ut coilen også siden jeg hadde kjøpt med det også. Bilen går helt jevnt nå og starter lettere enn noengang! De gamle pluggene var forresten sota ned, noe som burde bety at den har fått for fet blanding? Kan rotoren og fordelerlokket (som gjorde at den fuska) ha skylden i det kanskje? Nytt frontsett er besilt og på vei. Valget falt på Focal 130V1 (120w), 2x 5,25" basselementer, 2x diskanter og delefilter. Gleder meg til å høre hvordan det låter i forhold til de originale 20watts høyttalerne! Nytt ratt er også på vei. Fikk tak i et annet ratt som skal være mye bedre, mitt er godt slitt og gummien kan vris rundt på rattet. Endret 8. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Nye skilter og frontsett i boks Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Gjort litt siden sist. Bakfanger er montert igjen, mangler bare en skrue, skruehodet på den ene skrua knakk. Det er det meste av siste interiøret montert igjen. Det som gjenstår er begge dørtrekk på venstre side, men jeg skal lakkere ferdig dørhåndtakene først før de kommer på, noe jeg regner med at jeg gjør i morgen. Nye skilt foran og bak med chomlister rundt er montert. Nye høyttalerne er forholdsvis montert ferdig, diskanten på førersiden kommer jo ikke på før dørtrekk kommer på. Eneste problemet jeg har opplevd hittil er at høyttalerne kommer litt for nært gitteret på dørtrekket, så når det spilles over et visst volum med litt bass så kommer høyttalern borti gitteret. Men bør ikke være noe stort problem å få fiksa. Brekket er nesten fiksa. Wiren er skifta, men den trenger en liten finjustering til før den virker helt som den skal. Hadde litt problemer med at den ene caliperen hang seg fast og bremsen subba borti skiva under kjøring, sikkert fordi brekket ikke har blitt brukt på lenge og at caliperen da har rusta og satt seg fast litt. Brekket tar litt dårlig enda, men virker. Nye pærer i kjørecomputeren er også satt i slik at det er mulig å lese hva som står på skjermen. (måtte leite rundt overalt - spesielle pærer) Var ute å henta noe småtteri fra en delebil i dag (1990 kombi ghia). Blandt annet skinn midtarmlene (var skinninteriør i den), nye brytere for setevarmere og hus med glass som fotbelysninga bak skal sitte i - er bare Ghia som har dette. Bilen hadde elektrisk skinninteriør som jeg vurderte, men droppa det da bilen var skikkelig muggen og råtten inni. Førersetet var veldig slitt og interiøret mangla den ene sideputa bak hvor beltet er festa i bak. Så 1000 lappen for dette ble litt for mye egentlig. Nytt ratt ligger også på Posten å venter, fikk tak i et brukt et som ikke skal være så slitt som det jeg har. Endret 13. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Nå har jeg bestilt noen deler fra en hugger i Sverige. Komplett skinninteriør med elektriske forseter (ubetydelig brukt!!) og skinnratt. 4000 inkl moms (norske kroner) med frakt til Strømstad hvor jeg henter det. Har også fått tak i et nytt tåkelys som jeg skal hente her en dag, da glasset på det ene lyset mitt har hatt en sprekk og hull i seg, og oppdaga her om dagen at reflektoren var helt rusten i tilegg Kommer til å storkose meg i denne bilen tror jeg. Skinnratt, elektrisk skinninteriør, kjørecomputer, el vinduer, el speil, tåkelys.. bare for å dra fram noe Endret 19. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Nå har jeg endelig fått somla meg til å bli ferdig med å lakkere ferdig dørhåndtakene. Det har egentlig bare vært snakk om å gidde.. Måtte jo først gjøre ferdig 3 håndtak, så sette på de og så ta det siste, ellers kommer jeg meg jo ikke inn i min egen bil, med mindre jeg tok veien gjennom bagasjen Resultatet ble veldig greit og ser mye bedre ut enn de svarte. Bilder kommer. Speilhusene var også planen å lakkere i samme farge som bilen, men drøyer det litt foreløpig, gidder det rett og slett ikke nå. Alle dørtrekkene er også montert på igjen. Dørtrekkene måtte tilpasses litt for de nye høyttalerne. Jeg måtte først og fremst fjerne gitteret fra dørtrekkene for gitteret jo festa på baksiden av trekket, og det "bygde innover" slik at de kom borti høyttaleren. Når jeg hadde fjerna den, måtte jeg tilpasse litt med hammer på hullet for høyttaleren i dørtrekket, så ble det så bra så Låter helt sinnsykt i forhold til de gamle! Men jeg vet ikke om jeg skal beholde disse dørtrekkene eller ikke enda i og med at jeg har kjøpt meg skinninteriør som jeg snart skal montere. Huggern i sverige sa at det var komplett interiør så jeg vet ikke om det inkluderer dørtrekk eller ikke. Men hvis jeg ikke får med dørtrekk, bruker jeg de som jeg har inntill vidre. De står jo ikke helt i stil med skinninteriøret, men det er ikke sikkert det blir seenes så rart ut alikevel. Ellers har jeg begynt å slipe jevnt en del steder på bilen som jeg tidligere har har fjerna rust på, behandla og sparkla så det etterhvert kan lakkeres. Lakkeringa skjer på amatørvis rett og slett fordi jeg ikke har råd til eller har utstyr til en proff. Så jeg kommer til å maskere opp rundt områdene jeg skal ta, legge på et par lag med fyller&grunning, så noen lag med base til det ser bra ut og klar etter det. Så når dette har fått herda en stund skal jeg prøve å jevne ut den nye lakken sammen med den gamle med polering. (med maskin seff) Den 3 august skal jeg på Ford treff med en kompis av meg og da får jeg også fotbelysningen foran + en helt strøken radiator jeg skal montere. Den jeg har på nå er jo helt toast pga steiner. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Det blir fint med skinninteriør da! Bra at du holder bilen nogenlunde original og ikke skamsenker den og hiver inn bøtteseter Vi hadde en 94' 2.0 scorpio som vi solgte for et par år siden. Fikk 25 000 for den etter en måned ute på finn(den var da gått omtrent gått 180 000) så tror ikke det skal være noe problem å få solgt den i hvertfall. Problemer var det ikke mye av heller, var vel for det meste kun slitedeler vi skiftet i løpet av 6 år. Stå på videre! Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Skinninteriør blir fint ja. I dag kjeda jeg meg og ville skru, men visste ikke helt hva jeg skulle skru. Så jeg fant ut at jeg tenkte å ta av de resterende delene til hengerfestet fra bilen. Det var forøvrig et par plater som hengerfestet var skrudd fast i, som sikkert har funka som forsterkninger (en gang i tiden) Har ikke tatt fatt på det før nå for de hadde rusta så jævlig og regna med at det var en stor jobb å få de av.. og det var det. Skruene til disse platene sitter i bagasjen under teppet, skruene går gjennom karosseriet og plata med mutter på undersia. Men når jeg begynte så viste det seg at det ikke var noen muttere på skruene lenger nesten, de var rett og slett rusta bort. Den ene skrua var jeg heldig med, skruehodet knakk og da var det bare å banke ut resten av skrua. Den siste skrua er det håpløst med, da muttern bare har blitt til en rar metallkladd rundt skrua og skrua ikke har gjenger lenger. Så jeg ble ikke ferdig i dag, må få tak i en vinkelsliper eller en dremel å få kutta av skruehodet for å få den ut og få av resten av plata. Ellers ser ikke understellet værst ut, meget lite rust og det lille som er er kun overflate. Har tenkt å ta en behandling av understellet siden, male det med Rustbullet eller Hammerite. På dette bildet kan man se den ene forsterkningsplata. Her er rett og slett en stor del av plata bare borte, kunne bare hogge det bort med skrutrekker og hammer. Rust tvers gjennom. Store flak. En halv kilo med rust Ellers et par helhetsbilder hvordan bilen ser ut akkurat nå, lenge siden jeg har lagt ut noe helhetsbilde (om jeg noengang har gjort det?) Litt skille mellom forskjerm og panser/dører. Forskjermen er bytta ut i 2005 tror jeg så sånn blir det jo når 3 år gammel lakk møter 14 år gammel lakk. Men det blir nok bedre etter en rubb og polering Ting henger litt på halv 12 akkurat nå.. Fangeren mangler en skrue fordi den andre knakk når jeg skrudde den i, så skal få tak i en ny en og prøve å få den gamle ut igjen. Refleksplata med skilt måtte av for at jeg skulle komme til ordentlig med sandpapir og med tanke på lakk. Skal se om jeg får tatt å lakkert opp flekkene her en dag. Endret 22. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 synes bilen så litt høy ut, spessielt bak. vår var sikkert minst 2cm lavere :-/ Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Har nok litt å si med at jeg har skrudd ut baksetene på det bildet, pluss at reservehjulet er tatt ut og hengerfestet er fjerna. Lite bensin er det på den også Endret 22. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
heismann Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Se her ja, ble bra med ghia-listene rundt bilen. Har du noen planer for rusten i hjulbuene bak, da? Gjør jo ganske mye med helhetsinntrykket av bilen.. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Jepp. Det skal taes etterhvert, bare få spart opp litt penger til det + vente på at kompis mest sannsynelig gjør det for meg skal skaffe seg sveiseapparat først Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Fra nå av går prosjektet under kodenavn "prosjekt rustholk" Fikk noen overraskelser når jeg undersøkte litt nærmere her om dagen. Dette har blitt prioritet EN. Har bestemt meg at jeg skal understellsbehandle bilen under. Rusta som finnes på bilen akkurat pr dags dato: - Bensintank kraftig redusert, metallet har blitt VELDIG tynt - Festene som holder tanken på plass er redusert til halve tykkelsen - Bakfangerfestene har kun 1/3 igjen av tykkelsen, resten var kjeks. - Rustne bremserør under bilen (men det er ikke så ille) - Gjennomrust under begge lyktene bak, bak fangeren. - Batterifestet delvis rusta bort - Høyre hjulbue kraftig redusert. Vestre hjulbue er rusta bort - Flere rusthull i kanaler, begge sider - Div skruer og muttere som ikke har gjenger lenger og spor som har blitt borte. - Div kosmetisk rust (X antall steinsprut på panser, overflaterust her og der Ellers ser gulv, rammevanger, bjelker osv (har ikke helt lært meg alle begrepenede enda ) veldig fint ut under der, ikke så mye rust på det. Planen er å pelle av bensintanken, fjerne all løs rust under bilen, pluss møkk og få avfetta ordentlig under. Og behandle hele understellet med POR-15. Mest sannsynlig blir det ny bensintank (fra en kompis hvis den er i god stand) og da behandler jeg den også før jeg monterer den opp. Så tenkte jeg å ta alt som må sveises samtidig litt senere når jeg har fått sopa opp litt penger til det. Lakkerte flekken på bakluka her om dagen også, gikk til helvete. Ble sig og dritt. Får se hva jeg gjør med det om jeg prøver på nytt siden, om jeg heller får noen til å hellakkere den istedet eller om jeg får tak i en annen en i samme farge. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Aiaiaia! Kjipt å finne såpass med rust! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det var meget ugunstig.. du har jo MYE mere rust enn jeg har på min 88 modell.. har så å si ingen rust på min untatt hjulbuene og litt overflaterust. Hva kommer all den rusten av? Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Tja, si det.. Synes det er rart selv, skulle jo nesten tro at bilen var 10 år eldre enn det den egentlig er. Det jeg synes er ekstremt merkelig, er at mora og faren til dama mi kjøpte denne bilen i sent 2000. Da ble det også tatt en full NAF test på den og da fantes det ikke rust på den. Da hadde den riktignok gått 100.000, men det bør ikke være så avgjørende. Nå nesten 8 år etter er tilstanden slik. Synes nesten det er litt drøyt Et par nevneverdige ting er at det ligger beskyttelse i hjulbuene bak som skal forhindre rust fra fabrikken. Over tid omformer denne seg til noe som trekker til seg vann og fuktighet istedet. Dette var det en kompis fortalte meg som jobber på Ford. En annen ting er at jeg merkelig nok fant en firkanta skumgummibit under baklyta på høyre side. Hva den gjorde der har jeg ingen anelse om. Ellers så vet jeg at faren til dama som hovedsakelig har brukt bilen ikke akkurat er en entisuast. Så bilen har nok ikke fått så mye vask og pleie gjennom årene, men alikevel Den tyske delebilen var det nesten ikke rust på. Var i hjulbuene bare egentlig Endret 30. juli 2008 av skyhawk Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Fotbelysninga foran er montert opp. Jeg har også bytta ut ramma og viftene til radiatoren med en "ny" en. Ga den to strøk med Rustbullet og monterte opp. Jeg gadd ikke bytte radiatoren for det viste seg faktisk at den som satt på ikke var så ille alikevel. Har også fått komplette bakbremser (calipere, klosser og skiver) som skal skiftes ut etterhvert. Caliperne må som sagt skiftes fordi håndbrekkfunksjonen har rusta fast. Ny bensintank har jeg også fått, som er tilnærmet strøken. Denne skal jeg gjøre ren og behandle med POR15 sammen med resten av understellet når det skal gjøres. Er foreløpig satt på vent til jeg vet hvor mye penger jeg har å rutte med, har oppkjøring om 1,5 uke så jeg TROR det blir penger til bensin blandt annet Ellers skal jeg og en kompis hente skinninteriøret til fredagen. Tok faen meg lang tid, Posten har rota med pakka. Tok en halv måned å få sendt den fra Stockholm til Strömstad, det er helt ufattelig! (Dårlig bildekvalitet som vanlig i den mørke garasjen og dårlig kamera) Gamle vs "ny" og behandla ramme: Gamle: Lenke til kommentar
lille-pusen Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 ..faren til dama.. Er BROREN til dama som har brukt den ;P Pappa er flink med å vaske å sånt.. Men broder'n er lite flink.. Hehe:P Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 den gamle ramma var bra rusten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå