Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Ford Scorpio 2.0 1994 *Solgt*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kan du iallefall utelukke sikringsboksen :)

men snodig problem ja.. prøvd å koble kursene rett på batteriet? bare for å se om de virker da?

 

Jeg dro likegreit en kabel fra batteriet gjennom en hengesikring og splitta den til hvert av vinduene. Da virka begge rutene :thumbup: Eneste jeg må fikse på er at vinduet på høyre side går litt treigt og henger seg opp, men fant ut at det var en plate som sperrer for den, så skal se om jeg får flytta litt på den i morra.

 

Kjøpte også kabelsett for tåkelys med alt, så det er også planer for morgendagen å montere opp.

Lenke til kommentar

Det elektriske vinduet på passasjersiden er fiksa. Problemet med den var at mekanismen hekta seg fast i et eller annet og vinduet gikk utrolig treit opp og ned, motorn sleit slikkelig.

 

Det første problemet var at mekanismen (skinna) hekta seg fast i metallplata som satt over låsen, dette løste seg ved å benne plata litt framover fra vinduet.

Derretter smurte jeg tannhjulene som går gjennom motoren og skinna med litt 5-56, noe som hjalp litt på. Men hovedproblemet viste seg å være at skinna under vinduet var litt skeiv, dette var bare å justere ved å løsne og stramme på en skrue på hver sin side og etter litt om og men går vinduet opp og ned uten problemer i det hele tatt.

 

Ellers begynner jeg å bli ganske ferdig innvendig. Hanskerommet er festa igjen, lister begynner å komme på igjen og ettermonterte kabler er stripsa fast. Det eneste som gjenstår å fikse før jeg er ferdig innvendig, er å gjøre ferdig tåkelysa slik at jeg kan feste bryteren og få baklyset på klokka til å funke slik at jeg får skrudd på det. Så skal jeg etterhvert se om jeg får tatt en real vask innvendig med støvsuger, tepperenser, fille og bøtte for å få en skikkelig finish innvendig. Men, dette er ikke noe vits å gjøre før jeg er helt ferdig med alt innvendig.

 

Jeg fikk dørbelysninga til dørene bak er om dagen og fikk montert dem for et par dager siden. De virker som de skal :)

 

Jeg har også kommet med et par nye planer. Før jeg kaster de gamle frontdørene, som ikke er så spesielt mye å spare på tenkte jeg å prøve ut noe med de gamle speilhusa og dørhåndtakene. Hvis resultatet blir bra, setter jeg de på bilen.

Tenkte å sparkle opp håndtakene og speilhusene med plastsparkel og få en helt glatt og fin finish på dem og lakkere de i samme farge som bilen. I enkelte land kunne faktisk Scorpio komme med speilhus og dørhåndtak i samme farge som resten av bilen. Ta en titt på denne:

 

post-33354-1212772067_thumb.jpg

 

Den andre planen er å kanskje bygge om kjørelyset bak som en kompis av meg har gjort. Må nesten spørre han om bilder for at man skal kunne se hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Fikk tåkelysa til å funke i dag :cool:

 

post-33354-1212794590_thumb.jpg

Hei du.

 

Moro å følge prosjektet ditt. Har selv en -92 2.9 24V. Leste at du hadde koblet kjørecomputer på den. Min er helt tullete, og lurte på om du vet hva som er sensoren til den, og hvor den sitter?

 

 

Jørgen

Endret av ine97
Lenke til kommentar
Hei du.

 

Moro å følge prosjektet ditt. Har selv en -92 2.9 24V. Leste at du hadde koblet kjørecomputer på den. Min er helt tullete, og lurte på om du vet hva som er sensoren til den, og hvor den sitter?

 

 

Jørgen

 

Hei

 

Hva er det som er galt da? Spørs hvilken sensor du mener, kjørecomputeren har/bruker 3 sensorer. Hastighetssensor, forbrukssensor og bensintanksensor.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Tomgangen på bilen har vært noe ujevn så lenge jeg har hatt den. Den har for det første vært litt høy, den ligger på rundt 1200 når jeg stater den og etterhvert synker den til ca 800. Har også hatt litt problemer med at tomgangen synker VELDIG lavt om jeg rygger og kjører f.eks i 1 gir i 2000rpm og slipper gassen, da har det skjedd flere ganger at den dør eller sliter veldig med å holde seg i live. Så jeg fikk et tips om tomgangsregulatoren.

 

Tomgangsregulatoren satt skrudd fast i de tilhørende delene til luftfilterboksen, så jeg tok ut hele sulamitten og rensa alt innvendig og utvendig. Demonterte så tomgangsregulatoren og ga den en real rens eller nærmere et bad i WD-40 og q-tips. Var ikke noe dritt i den, men var veldig mye svart belegg osv i den, så får håpe det funker bedre hvertfall etter rensen.

 

Mens jeg skrudde ut luftfilterboks osv, så ser jeg at dynamoreima er blitt veldig morken, har begynt å slå seg sprekker overalt på reima. Så det er nok noe jeg kommer til å prioritere ganske høyt før andre ting, som f.eks rustsveising. Så også at den ene vifta bak radiatoren hadde slutta og funke og at ramma som begge viftene sitter fast i hadde rusta istykker. Skal høre med en kompis av meg som har en komplett radiator liggende som er mye mer strøken.

Lenke til kommentar
Hei du.

 

Moro å følge prosjektet ditt. Har selv en -92 2.9 24V. Leste at du hadde koblet kjørecomputer på den. Min er helt tullete, og lurte på om du vet hva som er sensoren til den, og hvor den sitter?

 

 

Jørgen

 

Hei

 

Hva er det som er galt da? Spørs hvilken sensor du mener, kjørecomputeren har/bruker 3 sensorer. Hastighetssensor, forbrukssensor og bensintanksensor.

 

Hei igjen.

 

Det som er galt er km teller som lever sitt eget liv, som igjen gjør at snitt fart blir helt på tryne og da også liter pr mil. Det eneste som funker er forbruk akkurat nå. Så den eneste sensor som virker ok, er da forbrukssensor

Endret av ine97
Lenke til kommentar
Hei du.

 

Moro å følge prosjektet ditt. Har selv en -92 2.9 24V. Leste at du hadde koblet kjørecomputer på den. Min er helt tullete, og lurte på om du vet hva som er sensoren til den, og hvor den sitter?

 

 

Jørgen

 

Hei

 

Hva er det som er galt da? Spørs hvilken sensor du mener, kjørecomputeren har/bruker 3 sensorer. Hastighetssensor, forbrukssensor og bensintanksensor.

 

Hei igjen.

 

Det som er galt er km teller som lever sitt eget liv, som igjen gjør at snitt fart blir helt på tryne og da også liter pr mil. Det eneste som funker er forbruk akkurat nå. Så den eneste sensor som virker ok, er da forbrukssensor

 

Høres ut som hastighetssensoren som det er noe rart med. Hastighetssensoren står for både fart og km, så det har en sammenheng. Og når denne gir feilaktig informasjon blir informasjonen om hvor langt du kan kjøre igjen på tanken også feil. Forbruksensoren blir ikke berørt for den jobber ikke sammen med noen av de andre sensorene.

 

Jeg ville tatt en titt på hastighetssensoren, eventuelt bytta den ut.

 

Rensa tomgangsregulatoren her om dagen og nå er tomgangen så fin som bare det :D

Skal kanskje opp til mora og faren til dama å få stramma brekket etterpå forhåpentligvis. Der er det litt mer plass og lys å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Hei du.

 

Moro å følge prosjektet ditt. Har selv en -92 2.9 24V. Leste at du hadde koblet kjørecomputer på den. Min er helt tullete, og lurte på om du vet hva som er sensoren til den, og hvor den sitter?

 

 

Jørgen

 

Hei

 

Hva er det som er galt da? Spørs hvilken sensor du mener, kjørecomputeren har/bruker 3 sensorer. Hastighetssensor, forbrukssensor og bensintanksensor.

 

Hei igjen.

 

Det som er galt er km teller som lever sitt eget liv, som igjen gjør at snitt fart blir helt på tryne og da også liter pr mil. Det eneste som funker er forbruk akkurat nå. Så den eneste sensor som virker ok, er da forbrukssensor

 

Høres ut som hastighetssensoren som det er noe rart med. Hastighetssensoren står for både fart og km, så det har en sammenheng. Og når denne gir feilaktig informasjon blir informasjonen om hvor langt du kan kjøre igjen på tanken også feil. Forbruksensoren blir ikke berørt for den jobber ikke sammen med noen av de andre sensorene.

 

Jeg ville tatt en titt på hastighetssensoren, eventuelt bytta den ut.

 

Rensa tomgangsregulatoren her om dagen og nå er tomgangen så fin som bare det :D

Skal kanskje opp til mora og faren til dama å få stramma brekket etterpå forhåpentligvis. Der er det litt mer plass og lys å gjøre det på.

 

Takker for svar. Sitter den på gearkassa?

Lenke til kommentar

ine97:

Det er jeg ikke sikker på. Sjekka i Haynes og det står ingenting om hvor den er heller. Men jeg vil nok tro å bytte den ut vil løse problemet ditt. Hør med Ford, de vet hvor den sitter hen.

 

Festa lysbryteren til tåkelysa her om dagen. Borra et par hull i lyspanelet og tok derretter å smelta ut hullet med en loddebolt slik at bryteren gikk gjennom. Slik ble resultatet:

 

post-33354-1213217633_thumb.jpg

 

Synes det ble bra jeg. Ser ikke så veldig ettermontert ut, faktisk :tease:

 

Sjekka ut håndbrekket i går og det var ikke noe mer å stramme, justeringsskruen var skrudd helt inn. Ser ut til at wiren må skiftes, den var slakk som bare det og så rett og slett for lang ut. Når jeg dro opp brekket 4-5 knepp var den vel så stram som den burde vært før jeg begynte å stramme det med justeringsskrua.

 

Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre i dag, så fant jeg ut at jeg ville koble opp oppvarma spylerdyser som sitter på panseret jeg tok fra delebilen (Bare Ghia som har oppvarmede og justerbare dyser).

Så det ble litt trekking av kabler osv i dag, jeg kobler dem opp på oppvarma bakrute-bryteren.

 

Tok også en titt på setevarmeren på førersetet i dag, og det ser ut til at elementet i ryggen ikke funker. De er kobla opp slik at strømme n går inn til elementet i rompa, og ut der igjen. Der målte jeg spenning igjennom så den ser ut til å funke. Men så går strømmen vidre inn i varmeren i ryggen og ut av ryggen igjen. Ryggvarmeren er altså da endepunktet og jordinga for både ræv og ryggvarmer kommer ut her. Kort og greit, de må være kobla sammen for å virke. Og jeg målte ikke noe spenning gjennom ryggvarmeren.

Håpa egentlig på å slippe dette, men skal en dag (når jeg gidder) å skru av setet, ta av trekket og sette i nye elementer. Skifter ut begge elementa fra det gamle passasjersetet for der vet jeg at begge elementene virker 100%.

 

Ellers har jeg vært litt bekymra for motoren i det siste. Første par minuttene motoren går etter jeg har starta den, skrangler den ganske godt. Kan minnes litt om en traktor og en dieselbil, alt etter skranglelyden. Sitter man inni bilen med panseret nede høres det som tikking. Etter halvannet til to minutter når motoren har nådd arbeidstemperatur roer det seg å den høres normal ut, men er man hører godt etter, hører man fredeles en veldig liten svak tikkelyd.

 

Har hørt at det kan være reg kjede, slitte ventiler, eller ventilløftere som går for sakte eller noe sånt. Har lest flere som har prøvd såkalte "motorflush" midler som har funka, så jeg tror jeg prøver det når jeg skal skifte olje.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Liten update 16 juni:

 

ENDELIG fått fjerna hengerfeste :D

Til å starte med trodde jeg at ramma hengerfestet var skrudd fast i, var en del som kanskje var til for blandt annet å stabilisere karosseriet eller noe, så jeg dreiv jo å styra som faen med å skru av de 5 boltene som selve kula var skrudd fast i, noe som egentlig var ganske umulig. Trodde lenge at vinkelslipern var eneneste utvei, så det er derfor det har blitt satt ut så lenge. Men spurte på Granada-Scorpio forumet, et engelsk Scorpioforum og de sa at det var bare å skru av hele ramma, og det var ikke til noe annet enn hengerfestet. Nå er bilen 20kg lettere og :p

 

Var mye om og men, mange av boltene og skruene hadde rusta seg godt fast, men 5-56 gjør underverker. Etter rundt 3 timer var det helt av.

 

Hvis det er noen som vil ha det så får de bare hyle :!:

post-33354-1213629018_thumb.jpg

 

Slik ser den ut nå, uten hengerfestet. Får jo ikke helhetsintrykket før jeg har fått på bakfangeren da. Bakfangeren jeg tok fra delebilen skal monteres, som er litt finere (har litt mindre lakkskader). Før jeg gjør det skal jeg ta en god omgang med stålbørste og Rustbullet der det har rusta, som kan ses på bildet. For det meste overflaterust så det er veldig greit. Ikke trenger jeg å lakkere over rustbeskyttelsen heller siden det ikke synes.

post-33354-1213629049_thumb.jpg

 

Ellers har jeg begynt å lakkere dørhåndtak og speilhus i bilens farge. Et par av håndtakene under lakkering:

post-33354-1213629066_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Det er dem. Delebilen jeg hadde var en combi og den var helt anderledes, var mye mindre rust på den og.

 

I dag har jeg bytta drivreima skifta toppdekselpakninga. Dessverre lav kvalitet på bildene..

 

Gamle reima, var på tide å få skifta den tror jeg

post-33354-1213735215_thumb.jpg

 

Toppdekselet skrudd av (Rensa forresten godt før jeg la på den nye, gikk noen q-tips..)

post-33354-1213735236_thumb.jpg

 

Ny pakning monteres

post-33354-1213735259_thumb.jpg

 

Toppdekselet montert igjen

post-33354-1213735279_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Gjorde litt smått i dag..

 

Tok ut varmeelementene fra passasjersetet som jeg hadde stående i kjellern som har sitti i bilen før. Disse veit jeg virker; kobla dem opp løst i bilen og de funker. Så jeg tar kanskje å tar av trekket på førersetet og monterer i de nye elementene til neste uke. Gidder ikke begynne på det nå da bilen skal kjøres opp til foreldra til dama i helga slik at jeg får skifta brekkwiren.

 

Skrudde også av gasspjeldet og ga det en god rens med 5-56 og ca 20 qtips.

 

Før rens

post-33354-1213828448_thumb.jpg

 

During

post-33354-1213828538_thumb.jpg

 

Ferdig

post-33354-1213828574_thumb.jpg

post-33354-1213828600_thumb.jpg

post-33354-1213828624_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis dreiv å prata om toppen fra en frosk-Scorpio passer på den gamle Scorpioen, siden den gamle bare har en plasttopp. Så dreiv jeg å titta litt på frosker, og mens jeg gjorde det la jeg merke til en del ting som jeg kunne tatt fra den bilen av interiørdeler.

 

Blandt annet treimintasjon på panelene til vindusheisbryterne og på panelet rundt girspaken. Chrom knapp på brekket, chromme dørhåndtak innvendig og crom innstegslister. Og dette passer jo rett på den gamle Scorpioen også, så det er noe jeg vurderer sterkt.

Lenke til kommentar

Vært mye jobb og lite bil i det siste. Regner med å få begynt å skru litt igjen til uka. Da får jeg noen kroner til bilen også :grin:

Så får jeg se hva jeg prioriterer først da, har tenkt litt på nye høyttalere foran og få fiksa hjulbuene mine bak, kanskje kanaler i samme sleng. Har også vurdert ny motor som en kompis har stående siden min tikker og skrangler, men vet ikke om det er noe vits, den har bare gått 20.000 mindre?

 

Ellers vant jeg en ny kjørecomputer på Ebay i dag, til latterlige 40 norske inkl frakt :!: Skal også montere fotbelysning foran og bak. Foran får jeg av en kompis og bak er bestilt fra Ford.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Kjør til motoren takker for seg, så bytter du :)

 

Blir bra med fotbelysning :) men pass på fulle folk, de sparket sunn min fotbellysning på passasjersiden etter bare en ukes tid -.-

 

Stilig det. Har hatt på tanken å faktisk koble opp all fotbelysningen både på dørene, slik at de lyser når en dør åpnes, men også på en bryter slik at de kan slås på uavhening av at en dør er åpen. Hadde vært litt fett med gulvbelysning foran og bak mens jeg kjører på natta :p Hva tror folket?

 

Fant også en Cosworth speedo tilsalgs på FMCN som jeg har litt lyst på. Som går til 260. Ikke at jeg noengang kommer til å kjøre så fort, men er fancy da :)

 

post-33354-1214491984_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...