Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Ford Scorpio 2.0 1994 *Solgt*

Anbefalte innlegg

Worklog / Showcase for skyhawks Ford Scorpio 1994

post-33354-1216427796_thumb.jpg

Modell:

Ford Scorpio "MK II" (1992-1994)

Årsmodell:

1994 (f.reg mars '95) Motor:

2.0 DOHC (120hk)

Utstyrsliste:

Elektriske vinduer foran og bak - elektriske speil - elektriske seter - oppvarma speil - oppvarma seter - skinninteriør - kjørecomputer - sentrallås - tåkelys - ABS-bremser - 2x airbag - servo - rattlås - motorvarmer

Annet stasj:

Høyserie midtkonsoll med sigarettenner bak - interiørlys med regulerbare leselamper - ekstra varslingssystem på speedometer (åpne dører, isfare) - dørbelysning i alle dører - fotbelysning foran og bak - tiltratt - Ghia dørlister

LITT OM PROSJEKTET

Kjøpte denne bilen av mora og fattern til dama for 4 høvdinger en gang i mai. Var div småfeil på bilen samt litt rust her og der.

Bilen var et veldig greit utgangspunkt med ikke så alt for mye feil, så prosjektet mitt har bestått hovedsakelig i å modifisere den. Synes bilen rett og slett var for kjedelig, med sveivevinduer og kjedelige velourseter så mye av prosjektet mitt har bestått av å hive inn massevis av utstyr fra en Ghia jeg brukte som delebil. Så nå kan den vel kalles en "halv-Ghia" :p

Etterhvert når modifisering og ettermontering er ferdig skal jeg begynne å ta fatt i de mindre feila samt ta rusta på den.

Blir en real polering etterhvert, RS felger osv, utover det har jeg ikke planer om å style den opp. Trenger ikke så mye styling til Scorpio for at den skal se bra ut.

Planen er å få en clean og strøken bruksbil, som ikke skal se huggern som enden på visa når det er dags for EU kontroll. Har ikke planer om å kvitte meg med bilen for å si det sånn.

Lista for bilen

Ferdig =

Under progress =

Ikke ferdig =

Utseende - modifisering

STÅR IGJEN:

Ny endestuss

FERDIG:

Nye skilt med chromlister rundt

Lakkere dørhåndtak i bilens farge

Montert klare blinklysglass

Montert Ghia dørlister

Montert ny grill (uten hull til pussearmer for lykter - fra delebil)

Montert ny fanger (med orig spredere - fra delebil)

Utvendig / eksteriør / karosseri

STÅR IGJEN:

Sveise nye hjulbuer bak

Sveise nye/reparere kanaler

Sveise igjen hull etter ettermontert antenne

Fjerne rust / flekke og lakkere skader

Full finish (Dvs: grundig vask, clay, ripefjerner, rubbing, polish, wax)

FERDIG:

Bytta pusserarmer (fra delebil)

Skifta panser (fra delebil)

Skifta frontdører (fra delebil)

Teknisk - modifisering og ettermontering

STÅR IGJEN:

Montere oppvarma spylerdyser (foreløpig utsatt - 500kr for 2 dyser på Ford!)

FERDIG:

Montert ekstra varslingssystem (AWS)

Montert skinninteriør

Montert skinnratt

Montert tåkelys

Montert fotbelysning foran og bak

Montert elektriske seter foran (bygd om til el.)

Montert elektriske vinduer foran

Montert elektriske/oppvarmede speil

Montert dørbelysning foran og bak

Montert kjørecomputer

Montert Ghia interiørlys

Montert ny midtkonsoll (med 12v plugg bak)

Fjerna hengerfeste

Fjerna lyktepussere

Teknisk - Reperasjon og utbedring

STÅR IGJEN:

Skifte ene tåkelyset (sprukket glass og rusten reflektor)

Sentrere rattet (litt skeivt)

Fikse låsmotor i bakluke (virker ikke)

Justere håndbrekk (lang vandring)

Skifte bensintank

Male understell med POR-15 (antirust)

FERDIG:

Fiksa setevarmer på førersete

Fiksa fusking (skifta bensinfilter, fordelerlokk, rotor, coil, tennplugger)

Fiksa eksoslekkasje

Skifta begge calipere bak (+ nye bremseklosser)

Skifta alle bremserør og slanger

Skifta radiatorvifter og ramme

Skifta tennkabler

Skifta clutchwire

Skifta drivreim/viftereim

Skifta toppdekselpakning

Skifta håndbrekkwire

Annet

Montere alarm (Usikkert, ikke 1. prioritet)

Kjøpt delebil

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilder kommer i morgen, skal få tatt noen da.

Nå har jeg fått ordnet nytt interiør i bilen. Nytt baksete, førersete og passasjersete. Fikk tilbud om alt dette til 500kr. Helt strøkent.

Hovedgrunnen til at jeg skulle bytte var fordi førersete var nedsitti og slitt og at setevarmeren ikke virka. Men når jeg får det så billig, da bytter jeg likegodt alle setene.

I tillegg er det noen småhull etter røyk i baksetet, så det passa veldig bra. Det gamle baksetet skal dama få som ny sofa på hybelen :cool:

Fikk med alle fire dørtrekk til 100kr ekstra, greit å ha i reserve :thumbup:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Noen bilder av doningen:

post-33354-1205174291_thumb.jpg

post-33354-1205174336_thumb.jpg

post-33354-1205174452_thumb.jpg

post-33354-1205174395_thumb.jpg

Panseret begynte jeg å fjerne rust på i høst. Ble ikke helt ferdig med lakkeringa, men jeg slipte ned, påførte Rust Bullet, brukte en dårlig og lite slipevennlig metallsparkel fra Biltema lakka over. Jeg slipte ned en Dremel, og denne har tendenser til å ta litt "for mye". Blir altså litt ujevnheter i metallet. Det ble ikke spesielt bra, så jeg har begynt å sparkle opp igjen, denne gangen med Presto Finsparkel. Sparkler da to ganger og bruker fyller etter det.

Skal gå over hele bilen der jeg har flekka fra før av, for å få et bedre og finere resultat uten ujevnheter.

Jeg har ikke råd til hellakkering og noen vil nok kalle det vanvidd å flekke et panser slik. Og jeg har erfart at det blir skille mellom ny og gammel lakk når man gjør slik. Men jeg har en teori om at det kan funke å slipe ned det nylakkerte området og rundt det nylakkerte med et veldig veldig fint våtslipepapir (1200 eller kanskje 2000?), for å så rubbe, polere og vokse opp hele panseret med maskin for å jevne det ut, etter at det har herda. Noen som tror det vil funke?

Var på BilXtra i dag og fikk tak i sideblinklys. De hadde ikke klare så jeg regna med at de ikke hadde det lenger, så jeg gikk for sota. Men på internett står det at de selger klare, så jeg skal dra på BilXtra Ryen i morgen å sjekke. Vil heller ha klare enn sota.

Lurer også på å kjøpe et par nummerskiltholdere i chrom. Synes det matcher linjene på bilen http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_im...%5C34-164_l.jpg

Bilde av en annen Scorpio med slik: http://img112.imageshack.us/img112/2889/dsc00085gh9.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke være for negativ men jeg syntes du skal bruke minst mulig penger på denne bilen da det blir et stort tapsprojekt.. Svogern min har prøvd nå i 5 mnd å selge en meget fin 1993 mod som nettopp har blitt EU godkjent og mye påkostet og han forlanger 12.000,- for bilen men ingen er int lenger tydeligvis så kast ikke pengene dine rett i dass :no: Hans bil har forøvrig ikke gått mer en 180.000KM som også bør være et klart pluss kontra ditt projekt, brutalt men jeg er bare ærlig.

Lykke til!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Skjønner hvor du vil hen, og er ganske enig i det du sier jada-jada, men

Har svogeren din lagt ut annonse på internett da? Ikke bare på FINN, men også AutoDB og kanskje autoborsen. Har han passet på å skrevet en god og fyldig annonse og tatt gode bilder som "selger"? 12.000 høres ut som en rimelig grei pris i forhold til standen på den slik du beskriver.

Jeg vet at det ikke er så stor etterspørsel og folk som er interessert i disse bilene lenger, som det kanskje var da de var nye. Så selv om jeg hadde brukt 20.000 på å fikse den opp, så jeg er fullt klar over at bilen kanskje fremdeles ikke er verdt mer enn 10.000.

Det er akkurat som Volvo 360. En bil med sinnsykt lite verdi i. Å ta mer enn 10.000 for en strøken 360 med 100K på telleren er nesten vanvidd, selv om den har nytt stereoanlegg og nye sommerdekk.

Så fra en enkelt persons synspunkt vil det bare være sløseri å legge ut noe mer for denne bilen og finner ut at det heller vil være lønnsommere å kjøpe seg en ny en som er i bedre stand. Det er det folk flest mener når en bil blir dyr å få istand igjen og man finner ut at det er lønnsommere å kjøpe seg en ny. Det er greit nok det, men det er ikke interessant for meg.

Med denne bilen har jeg en ypperlig mulighet til å lære meg bil og skru litt samtidig som jeg har en stor interesse av å sette den istand igjen. Og jeg tror at når jeg etterhvert har lagt ned en god del penger og arbeidstimer i bilen, er det ikke så aktuelt for meg å selge den heller.

Fikk forresten tak i klare blinklysglass i dag.

Bilen er på eksosverksted til i morgen, så jeg skal se om jeg får montert i løpet av morgendagen.

post-33354-1205263065_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Blir bra når vi får henta den på verksted i morra tipper jeg. Da er det i alle fall et 'problem' mindre.. :)

Selv om det kanskje til tider ikke er 'verdt pengene' å restaurere, så betyr det noe å ha en bil som du vet alle eiere på liksom, å skulle fikse den opp. Har jo f.eks. vært i familien min siden 2000, og du prata jo med han som kjøpte bilen ny og eide den frem til pappa kjøpte den :)

Lenke til kommentar

Liten update 16/03:

Fikk skrudd av bakfangeren i dag og tømt den for sand. Scorpioen har vært kjørt hele vinteren med et manglende skiltlys, så all møkka og sanda fløy rett oppi fangeren.

Sjekka også for rust, men overraskene nok var det ikke så mye mer enn litt overflate her og der. Støtdemperne hadde rusta litt da.

Skulle skru av hengerfestet også, etter mye om og men med CRC 5-56 og rust flash fikk jeg av én bolt. De andre lot seg ikke løsne og det ble bare at skralla hoppa av og boltene ble mer og mer deformert. Så jeg regner med at disse blir kutta av med en vinkelsliper istedet.

Skrudde også ut baksetet i dag, men tok ikke bilder av det. Blir montering av nye seter på onsdag, så jeg regner med at det kommer noen nye bilder da.

Hengerfestet er uansett modent for å fjernes. Stygt som juling og ødelegger looken på bilen bakfra! :

post-33354-1205698894_thumb.jpg

Var overraskende lite rust under her. Var litt på sidene under begge lyktene, ved vannkanalene. Men det er lett å ta:

post-33354-1205698735_thumb.jpg

En maler i aksjon :p :

post-33354-1205698876_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Labert med svar her da :(

Liten update hvertfall..

Var i Rakkestad her om dagen å henta nye seter til Scorpioen. Riktignok var de ikke så strøkne som jeg trodde. Førersetet hadde rakna i sømmen på ryggen og stoffet på setet var litt godt brukt. På passasjersetet var det et par hull etter røyk. Baksetet passa ikke, fordi den kom fra en stasjonsvogn. Stv og sedan passer visst ikke om hverandre, så det blir å hive inn det gamle igjen.

Men setene var mye bedre i skumgummien og ikke like nedsitti som de gamle setene. Så jeg tok av trekkene på setene jeg henta og fra de gamle setene, vaska trekkene fra de gamle og satt dem på de jeg henta. Har foreløpig bare trekt om det ene setet, passasjersetet regner jeg med jeg tar til uka en gang, da jeg brukte rundt 3 timer på ét sete.

Noen bilder:

post-33354-1206265709_thumb.jpg

Sånn så skumgummien ut på setet jeg henta. Litt sprekt opp, men ikke til å unngå på så gamle seter.

post-33354-1206265760_thumb.jpg

En Biltema svamp kommer til nytte!

post-33354-1206265806_thumb.jpg

Fyller igjen sprekken med svampen

post-33354-1206265832_thumb.jpg

.. og slik ble det

post-33354-1206265857_thumb.jpg

Trekket stripses fast igjen i metallstengene nede i skumgummien

post-33354-1206265893_thumb.jpg

Trekket på igjen..

post-33354-1206265922_thumb.jpg

Ferdig resultat.

Var også i Sverige i samme sleng som vi var i Rakkestad, så jeg kjøpte meg en ny stereo ettersom jeg ikke får med stereoen som sitter i Scorpioen når jeg kjøper den. Ikke har jeg tenkt til å bruke den heller. Kjøpte en Pioneer Mosfet, DEH-3000MP. Ikke råe sakene, men det holder nok til mitt bruk. Tar inn flere kanaler enn den andre gjorde, spiller bedre pluss litt til :)

Ellers håper jeg på å få svar fra en kar som selger en Scorpio med tyske skilter. Han vil selge bilen hel som delebil, men om han ikke får solgt den innen kort tid da han skal tilbake til Tyskland, skal jeg få kjøpe panseret på den. Hadde vært ypperlig for bilen er av samme farge som min. Da sparer jeg meg for tid, arbeid og penger å kjøpe et panser fra en delebil enn å fikse opp det som allerede sitter på.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Var ute i Våler i dag å bytta panser på bilen. Men når jeg var hjemme igjen tenkte jeg egentlig bare, hvorfor ikke gi 2000 til å få hele bilen? Så ble bilen kjørt til parkeringsplassen hos faren min som har stått tom i 15 år. Fyren solgte hele bilen til 3500kr, så jeg fikk den for 3000.

Planen er å ta så mange gode deler fra denne bilen som mulig og derreter sende den til huggern (fordi den er tyskregistrert)

Skal ta en del karosserideler og andre ting jeg trenger, men har også tenkt å ta de elektriske rutene/speila og kjørecomputeren fra den.

Samtidig er det litt synd, for bilen utstyrt til de grader. Scorpio 93 Ghia med: servo, airbag, abs, el. vinduer, el. speil, el. seter, el. takluke, setevarmere, a/c, startsperre, cruise control, kjørecomputer med utetemp/forbruk++, sentrallås, alarm pluss litt fancy ting som regulering av lykter osv. Mye nytt som f.eks deler av eksosanlegget, nye vinterpiggdekk++

Uansett, sånn ble bilen etter panserskifte:

post-33354-1206914777_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...