Arild Heitmann Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg må teste hvordan man legger ut bilde her inne. Jeg er generelt mest glad i landskapsbilder og derfor er det kanskje passende at mitt første bidrag er av den sorten. Bildet er fra fjellheimen i sør-troms. Godværståka ligger lenger ned i dalen en strålende augustdag. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Landskap er ikke noe jeg kan si jeg er ekspert på, men dette er jo et flott et du har gjengitt her. Det er kanskje ikke spesielt spennende eller noe nytt her, men pent er det. Liker godt formatet du har valgt. Det er ikke alltid at et landskap er finest i panorama. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Dette kan umulig ha blitt tatt med ett skikkelig kamera. Kvaliteten er jo helt elendig, tenker da spesielt på nede i høyre hjørne og fjellene i avstanden Edit: Og egentlig hele bildet... Endret 9. mars 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
Arild Heitmann Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Dette kan umulig ha blitt tatt med ett skikkelig kamera.Kvaliteten er jo helt elendig, tenker da spesielt på nede i høyre hjørne og fjellene i avstanden Edit: Og egentlig hele bildet... tatt med et direkte rævva HP kompaktkamera for et par år siden...før jeg fikk speilrefleks. Deler av høyresiden er bare grøt. Men det er noe med stemninga og fargene som jeg finner behagelig. Men billedkvaliteten er tragisk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Det viser at det ikke er kamera det kommer ann på. Når noe ser bra ut, så betyr ikke det at det trenger være perfekt. En annen sak er at dette bildet neppe tåler noe større format enn web, og det er jo synd. Jeg synes fremdeles det er et fint bilde, selv om det ikke er særlig spennende. Ps: Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg sjelden kommenterer landskap og natur. Det er rett og slett fordi jeg ikke liker å se på bilder på pixelnivå, og da vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive om. Som med alt annet kan jeg bare skrive om jeg liker noe eller ikke, men teknikk lar jeg de som interesser seg for det ta seg av. Edit: Grøten på høyre side skyldes dybdeskarpheten, ser det ut for. Skal man gi konstruktiv kritikk så burde du kanskje forlate det fine formatet og croppe bort omtrent 1/5 fra bunnen. Da renner grøten ut, og bildet blir skarpt nok for pixelpeeping. Egentlig så blir bildet bedre også da, for forgrunnen er ikke så spennende at den fortjener så mye plass. Min begeistring for et annerledes format skygget nok for min kritiske sans, også fordi jeg hadde lyst til å skrive noe positivt og oppmuntrende. Endret 9. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
JonH Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Bildet ville tatt seg så mye bedre ut med speilrefleksen, men stemningen i seg selv er det ikke noe galt med. Er selv mest glad i landskapsbilder, og har veldig lyst på en (eller flere) fjellturer til sommer'n. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Må si at jeg også synes motivet var pent.Likte bildet, og det er nok etbevis på at et bilde ikke behøver å være teknisk perfekt for å være et bra bilde. Har fått inntrykk av at sålenge bildet er skarpt, uten bildestøy og teknisk perfekt så er det et bra bilde. For meg så er motiv like viktig eller viktigere enn perfeksjonisme. For meg så er fotografering en kunst omtrent på lik linje med det å male et bilde. Fotografering er tross alt maling med lys. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Bildet har en god komposisjon og croppen er god. Det er dessverre ubrukelig siden det er så uskarpt, siden kameraet har fokusert langt unna osv. Bildet har også litt dårlige farger, og et overeksponert område. Det er sikkert for sent å gjøre noe med det nå, siden bildet er vel i jpeg. Siden du nå har speilrefleks kan jeg foreslå et polariseringsfilter, gir litt mer naturlig grønnfarge (ikke den triste) og kanskje å ta bildet i adobe rgb, den har visstnok en del mer nyanser (ett eller annet). Du bør også passe på at du ikke overeksponerer når du har god tid. Prøv å eksponer helt riktig, for å få mest mulig informasjon samtidig som du ikke overeksponerer. Du kan også bruke bracketing for 3 forskjellige eksponeringer (canon) og sette sammen i Photoshop (HDR), tror du får litt mer informasjon å jobbe med da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå