andrevr Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Jeg har flere forskjellige videofiler (DV) jeg vil sette sammen i en film. Jeg har brukt Adobe Premiere 6.5 ganske mye, men blitt anbefalt å begynne med Adobe After Effects. Jeg lurer på hvordan man med AFX kan f.ex avspile to videofiler samtidig slik at f.ex fil1 spilles oppe i høyere hjørne (ca. 40% av full original størrelse) mens fil2 spilles nede til venstre (ca. 50% av org.størrelse). Så en gang en kar som hadde en slags "boks" med mange innganger utganger. Han koblet til f.ex videosignaler fra to pc'er (eller videokameraer etc). Da kunne ha veldig enkelt "mixe" mellom de to videosignalene, legge dem oppå hverandre, lage morsomme transisjons-effekter på direkten etc. Det er slike ting jeg har lyst til å gjøre, ikke "live" (har tid til å rendre for å si det slik), men oppnå bra effekter samt mulighet til å vise flere klipp samtidig. Adobe Premiere har ikke så mange muligheter til dette (unntatt motion hvor mulighetene er begresende). Lenke til kommentar
kenneth74 Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Du gjør følgende: 1. Åpne opp AE, og lag en ny komposisjon. 2. Sett lengden for hvor lang sekvensen din skal være. 3. Legg til filene dine i prosjektet, ved å høyreklikke i prosjektvinduet, og velg Import - File. 4. Gjør nr 3 for begge filene dine. 5. Dra så det ene importerte opptaket ditt ned på timelinen. 6. Gå til Composisjonsvinduet og endre størrelsen på opptaket, ned til f.eks. 40 % av hele bildet. 7. Dra deretter det andre importerte videoklippet ned til timelinen din. 8. Endre størrelsen på dette også. Da har du to videofiler som kjører samtidig i samme bilde. Du kan nå endre størrelsen slik at de blir større eller mindre, og du kan event. legge effekter på hver av videofilene dine. Det er heller ingen begrensning på to videofiler, så her er det bare å leke seg frem. Mvh Kenneth Lenke til kommentar
madbertha Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 joda, Kenneth har rett.. Men det er noen ting som kanskje bør tilføres, hvis du er litt ny i After Effects. 1. For å forandre størrelsene på filmene så merker du først det ene klippet på timeline. Så trykker du S (for scale) Så kommer det sikkert opp en verdi som er: 100, 100. Trykk på en av de og skriv inn f.eks 40. Da får du 40% Gjør det samme med den andre men gjør den til 50%. Jah.. MVH Sjefskoko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå