Gå til innhold

Minimum CPU til Geforce 8800 GT?

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert i å erstatte det gamle x1600XT kortet med et Geforce 8800 GT. Vil den gamle Core2duo E6300 (1,8 Ghz) fremdeles klare jobben? Åssen cpu bør man evt. minimum ha for en 8800? Har gjordt noen misslykka forsøk på å overklokke cpu`n, men da bare frøs maskina. Er det håp om å kunne oppleve f.eks Crysis på høye innstillinger med en stock E6300 og 8800GT? Har 2GB Corsair XMS2 PC6400. Penger er et vesentlig spørsmål pga veldig begrenset PC-budsjett... så jeg håper virkelig CPU`n min duger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror kanskje CPU kan bli en liten flaskehals der, men du kan jo alltids prøve å overklokke litt så blir den litt mindre flaskehals. men du burde kanskje invistere litt mer i CPU når du kjøper såpass fin GPU og RAM-brikker.

EDIT: etter å ha lest første post litt nøyere virker det som du har en E6300 fra før av, kanskje bruk litt penger på en bedre kjøler og se om du greier å tyne litt mer ut av den ? ellers vil CPU'en holde, men kanskje litt svak for Crysis.

Endret av 3D-player
Lenke til kommentar

her er en genial side som du kan teste ut om pc-en din duger våde på minimum og recommended til bla crysis: http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest

mener å huske at crysis krever minimum 3.0 ghz cpu minimum i xp og 3,2 i vista.... har sjøl klokka min e6850 3,0 til 3,6 ghz og har samme skjermkort (vel..nesten msi nx 8800 gt 512 mb-oc) med klokket cpu og skjermkort kan eg spille crysis uten problem med high settings på alt ( i xp) aa (anti-alising) kan du bare glemme å aktivere med det skjermkortet men kanongrafikk anyway

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
her er en genial side som du kan teste ut om pc-en din duger våde på minimum og recommended til bla crysis: http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest

mener å huske at crysis krever minimum 3.0 ghz cpu minimum i xp og 3,2 i vista.... har sjøl klokka min e6850 3,0 til 3,6 ghz og har samme skjermkort (vel..nesten msi nx 8800 gt 512 mb-oc) med klokket cpu og skjermkort kan eg spille crysis uten problem med high settings på alt ( i xp) aa (anti-alising) kan du bare glemme å aktivere med det skjermkortet men kanongrafikk anyway

Takk, for en genial side :new_woot: Den skulle ligget som snarvei på skrivebordet til enhver Pc gamer :yes:

Skal se hva den sier om min pc i Crysis når jeg er hjemme på Pc`n min i morra :)

Men det du sier om ghz krav i Crysis, mener de da den faktiske hastigheten i ghz eller følger spill i dag fremdeles den "Intel-rating"`en (eller hva de kalte den) som vel AMD fremdeles bruker på cpu`ene sine. Slik at i dette tilfellet så ville en AMD Athlon 64 3000+ holde som minimum mener jeg?

Lenke til kommentar

En AMD Athlon 64 3000+ vil ikke holde nei.

Det blir kanskje litt feil og kun forholde seg til mhz, men du får hvertfall en pekepinne.

Din cpu feks, den knuser en P4 3,0ghz i alt.

Den knuser også 3000+ fra AMD. Den vil vel ligge på linje med en 4200+ fant jeg ut en gang (hadde begge deler selv).

Lenke til kommentar

3.0 ghz gammel pentuim 4 ja. jeg har e6600 på stock, dvs 2.4 ghz. bruker mellom 70-80% cpu i crysis. på 1680x1050 og alt på high, så at man trenger en 3.0ghz cpu til nye spill er bare tull.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var 8800 GT i hus :) Merker nok at jeg skulle hatt en tanke kraftigere cpu ja. Idet jeg erstatta det gamle X1600XT kortet med det nye, hadde jeg overklokka cpu til 2,1 (orginal er 1,86) men da jeg hadde spillt en god stund ble plutselig hele skjermen rosa!! Siden jeg hadde observert at cpu tempen hadde gått på feil side av 80 tallet, så tenkte jeg det var lurt å klokke ned. På stock merka jeg tydlig forskjell at flyten var dårligere. Havna tilslutt på 1,99 (285 fsb) og må få bedre kjøling eller ny cpu for å kjøre noe høyere.

Jeg har veldig lyst på den kjekke NorthQ vannkjøleren til ca. 1000 lappen. Eller er det bedre å legge til endel å kjøpe en bedre cpu rett og slett? Åssen stiller Quadcore cpuene seg når det gjelder spill i forhold til Dualcore? Må spilla spesifikt være programmert til å utnytte det, eller gir quadcore generellt bedre ytelse i spill enn dualcore?

Lenke til kommentar

3.0 ghz gammel pentuim 4 ja. jeg har e6600 på stock, dvs 2.4 ghz. bruker mellom 70-80% cpu i crysis. på 1680x1050 og alt på high, så at man trenger en 3.0ghz cpu til nye spill er bare tull.

Er mange faktorer her da, men det kan godt være din CPU holder igjen din GPU :-)

Ps. Hvilket skjermkort har du?

Crysis går også til Very High, om man har Vista :-) Som igjen krever mer enn High..

t.d. fra 4 til 4.1ghz, fikk jeg 9% ytelsesøkning i 1280x1024, very high.

Fra 3 til 4 ghz, fikk jeg 50% økning!

Det var med 8800gts 512 i SLI.

Single kort gikk ca like bra faktisk.

Skal nevnes jeg testet på pentidum d930 (65nm).

Ene tilfellet med 800FSB, andre med 1066FSB.

Skal snart teste mer :-) Har en E2180 i kveld, som jeg skal prøve å komme meg opp i rundt 3.5ghz+-, samt jeg har ny gpukjøler til 8800gts 512, da kan jeg forhåpentligvis kjøre 820 GPU, 2050 Shader og 2240 mem på 8800gts 512 kortet.. hehe.. får se hva jeg får av ytelsesforbedringer :)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte min E6300 med en stabil klokk på 2.7Ghz, grunnen til at jeg ikke kom lenger var ram-brikkene mine som var av typen corsair value ram(eller noe sånt).

vel....om du skal ikke kjøre din E6300 på mer enn 1.86-2.2Ghz så vil jeg anbefale deg å kjøpe en raskere cpu

Lenke til kommentar

Er mange faktorer her da, men det kan godt være din CPU holder igjen din GPU :-)

Crysis går også til Very High, om man har Vista :-) Som igjen krever mer enn High..

Skal snart teste mer :-) Har en E2180 i kveld, som jeg skal prøve å komme meg opp i rundt 3.5ghz+-, samt jeg har ny gpukjøler til 8800gts 512, da kan jeg forhåpentligvis kjøre 820 GPU, 2050 Shader og 2240 mem på 8800gts 512 kortet.. hehe.. får se hva jeg får av ytelsesforbedringer :)

joda er mange faktorer, har 8800gt som det står i signaturen. men når cpuen ikke går over 80% i bruk, så er det ikke cpuen som holder igjen da. hadde cpuen vært for treg, så hadde den vært på 100% hele tiden.

Lenke til kommentar

joda er mange faktorer, har 8800gt som det står i signaturen. men når cpuen ikke går over 80% i bruk, så er det ikke cpuen som holder igjen da. hadde cpuen vært for treg, så hadde den vært på 100% hele tiden.

Ja, men husk: du får aldri 100% utnyttelse.

Videre, kjørte du jo på high, ikke very high (vista).

Oppløsning og AntiAliasing spiller også en del inn.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte min E6300 med en stabil klokk på 2.7Ghz, grunnen til at jeg ikke kom lenger var ram-brikkene mine som var av typen corsair value ram(eller noe sånt).

vel....om du skal ikke kjøre din E6300 på mer enn 1.86-2.2Ghz så vil jeg anbefale deg å kjøpe en raskere cpu

Nå hadde jeg av vifta og la et lag med ny kjølepasta, da gikk cpu tempen ned ca. 10 grader :new_woot: men likevel syntes jeg temperaturen er uvanlig høy i forhold til det jeg leser andre har. Nå har jeg klokka til 2.1Ghz og idle tempen er da 58-59 grader, på full load er den ca. 70. Som sagt tidligere så fikk jeg rosa skjerm når tempen gikk særlig over 80 :whistle: Er det sannsynlig at det vil hjelpe å f.eks oppgradere bios`en?

En annen ting jeg lurer litt på er dette med minnehastigheter. Jeg har nå Corsair XMS2 PC6400 ram. (2gig) Er det noe forhold mellom minnehastigheten (som jo er 800mhz på PC6400) og busshastigheten som er 1066 med den cpuen jeg har? Har noen av disse igjen noe forhold til fsb`en som orginalt er på 266? (Jeg vet at fsb * multiplyer = cpu hast.) Vil jeg kunne bruke en cpu som har busshastighet på 1333mhz og få fullt utbytte av den, med det minnet jeg har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...