MTjorhom Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei! Jeg har kjøpt en skikkelig mandagsbil av en Citroen C4 2007-modell. Den har vært ut og inn av merkeverkested 5 ganger. Jeg tror muligens den er frisk nå når de skiftet styre-enhet. Den har i alle fall funket i en uke nå. Men det er en ting jeg stusser litt over... Motoren er 1.6 110 HK HDi. Før problemene dukket opp var motoren skikkelig sprek. Den «brummet» ved lavt turtall når jeg ga gass så karosseriet ristet, og skjøt fart som en rakett - Jeg overdriver ikke så veldig mye Men etter 2. eller 3. gang inn på verksted, var motor-karakteristikken forandret. Det merker jeg spesielt når jeg vil aksellere raskt ved turtall under ca. 2000 o/m - En del slappere. Jeg må bruke giret mer aktivt nå. Samme hvor mye jeg presser ned gass-pedalen, nekter den liksom å lystre. Jeg ser på øyeblikks-forbruket også at den ikke bruker noe spesielt mere diesel dess mere gass jeg gir. De på verkstedet sa de har installert en nyere programvare-versjon i bilen som endrer motor-karakteristikken på denne måten (glemte å spørre om hvorfor...). Siden jeg har liten erfaring med biler - Og spesielt biler fullpakket med elektronikk, skal jeg bare godta dette siden bilen kjentes «sprekere» før? Er det noen som har lignende erfaring? Er det noen andre Citroen-eiere som har fått en sånn ny programvare installert? Tusen takk for tilbakemelding!!! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 De på verkstedet sa de har installert en nyere programvare-versjon i bilen som endrer motor-karakteristikken på denne måten (glemte å spørre om hvorfor...). Siden jeg har liten erfaring med biler - Og spesielt biler fullpakket med elektronikk, skal jeg bare godta dette siden bilen kjentes «sprekere» før? Er det noen som har lignende erfaring? Er det noen andre Citroen-eiere som har fått en sånn ny programvare installert? Tusen takk for tilbakemelding!!! Jeg ville ha hørt med verkstedet, lagt det fram slik du gjør her, og hør hva de sier. Jeg vet om andre med andre PSA (Peugeot-Citroen)-biler som har fått lagt inn eldre eller nyere versjoner av motorstyring, så teknisk bør det være mulig, om det ikke er slik at de har trukket en versjon tilbake av vesentlige årsaker. Din motor skal jo egentlig være ganske så greit med kraft i. Ikke "raserbil", men rikeligt til hverdagsbruk. Endring i programvaren kan fint en opplevelse du beskriver; ikke direkte noe feil, men vesentlig endring i karakteristikk, positivt eller negativt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå