Frigata Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei alle. Eg er ny på eBay, og har kjøpt eit par oakley solbriller. Eg vant budrunden, dum som eg var sendte eg avgårde pengar med Paypal. Imidlertid fekk eg melding frå selgaren at: Read the terms of the auction. I do not ship to unconfirmed addresses. Please send a money order or you will receive an unpaid item strike on your ebay account. [...] The item is yours if you pay with a money order. Your payment from Pay Pal has been refunded. If you read the terms of the auction is says I do not accept payments from unconfirmed and unverified Pay Pal accts. So, you have no other choice but to pay with a money order or your ebay account will receive an unpaid item strike. Please send your money order payment to - R.C. Hall 213 Taaffe Pl. Apt. #214 Brooklyn, NY. 11205 Eg fekk altså beskjed om at pengane eg sendte via PayPal er refunderte (sjølv om eg dei ikkje er komt på konto att endå). Spørsmålet mitt er då: kva i hulaste er money order, og korleis betalar eg selgaren med dette!?? Er det noko snusk med dette, og er det mogleg å gjera dette i forhold til ein amerikansk selgar? NB: Dette er ei hastesak! Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Du bør sørge for å få en "confirmed shipping address". Her er info for hvordan du gjør dette: Here's how you can confirm your shipping address: 1. Add a credit card to your PayPal account. By adding a credit card to your account, PayPal can attempt to confirm your address with your credit card company. If the credit card company is not able to confirm your address, you may be asked to complete the Expanded Use enrollment process to activate your credit card. Your address can be confirmed after that process is complete. Note: Not all credit card companies are able to confirm addresses. 2. Apply for PayPal Buyer Credit. If approved, the address on your application will be a confirmed address. 3. Complete Alternate Address Confirmation. This process takes several days and is only available for U.S. accounts. To learn more, log in to your PayPal account and visit the Alternate Address Confirmation page. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Du bør sørge for å få en "confirmed shipping address". Her er info for hvordan du gjør dette: Here's how you can confirm your shipping address: 1. Add a credit card to your PayPal account. By adding a credit card to your account, PayPal can attempt to confirm your address with your credit card company. If the credit card company is not able to confirm your address, you may be asked to complete the Expanded Use enrollment process to activate your credit card. Your address can be confirmed after that process is complete. Note: Not all credit card companies are able to confirm addresses. 2. Apply for PayPal Buyer Credit. If approved, the address on your application will be a confirmed address. 3. Complete Alternate Address Confirmation. This process takes several days and is only available for U.S. accounts. To learn more, log in to your PayPal account and visit the Alternate Address Confirmation page. Dette er ikke mulig for non US/England kunder, så han vil ikke få det. Han kan få verfied, men ikke mer. Etterpåklokhet; Det lønner seg som regel å spørre om dette før kjøp, som regel bryr de seg lite om du har god historikk. Money order antar jeg er bankoverføring rett og slett. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Money order og wire transfer på ebay er som å kaste penger rett i peisen. Sørg for å fortelle selger dette, neste gang han annonserer "ships worldwide" i en auksjon du vinner. Regner sterkt med at det går an å opprette en såkalt dispute om han legger inn en "unpaid item notification". En link til auksjonen du vant? Endret 9. mars 2008 av Lilac1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Money order og wire transfer på ebay er som å kaste penger rett i peisen. Sørg for å fortelle selger dette, neste gang han annonserer "ships worldwide" i en auksjon du vinner. tsk tsk, det er vel å forvente at folk leser kravene. Nordmenn får da greie å sette seg inn i det, eventuelt spørre. Lenke til kommentar
Blodkjeft Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Money order har jeg bare vaert borti da jeg bodde i Amerika. Saa vidt jeg forstaar det er en money order noe du kjoeper paa posten/banken/CVS, og fungerer omtrent som en sjekk med sporenummer (sjekker brukes i mye stoerre grad enn pengeoverfoering over internett i statene). Money orders skal vaere hakket sikrere enn aa sende kontanter/sjekker med posten, saa Paypal er langt aa foretrekke framfor noe slikt. edit: skriveleif. Endret 9. mars 2008 av Blodkjeft Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Tungvint og dyrt eller ei; korleis betaler eg MONEY ORDER ? Lenke til kommentar
Blodkjeft Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Tungvint og dyrt eller ei; korleis betaler eg MONEY ORDER ? Tror ikke ve faar fatt i slik her i Norge. Har ihvertfall aldri sett det her. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Money order og wire transfer på ebay er som å kaste penger rett i peisen. Sørg for å fortelle selger dette, neste gang han annonserer "ships worldwide" i en auksjon du vinner. tsk tsk, det er vel å forvente at folk leser kravene. Nordmenn får da greie å sette seg inn i det, eventuelt spørre. På tide at amerikanerne lærer seg forskjellen på den gode og dårlige delen av verden. Å shippe til vesteuropa og å shippe til Iran er ikke nødvendigvis det samme. Igjen, en link til auksjonen? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Tungvint og dyrt eller ei; korleis betaler eg MONEY ORDER ? Hvorfor ikke bare be om IBAN osv, så du kan sette over pengene? Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Tungvint og dyrt eller ei; korleis betaler eg MONEY ORDER ? Hvorfor ikke bare be om IBAN osv, så du kan sette over pengene? Fordel å spørre om hvilken sum det er snakk om før man gir penger til fremmede mennesker? Tyve dollar er greit, to tusen er idioti. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Tungvint og dyrt eller ei; korleis betaler eg MONEY ORDER ? Du må spørre banken din. Men jeg vil fraråde og gjøre det da med paypal har du sikkerhet hvis selger ikke sender varen eller det er noe galt med varen.. aldri bruk noe annet en paypal nå man kjøper på ebay. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) LINK TIL AUKSJONEN Finn dykk noko mistenkjeleg der? Endret 9. mars 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 LINK TIL AUKSJONEN Finn dykk noko mistenkjeleg der? Jeg har gjort det til en tommelfingerregel å aldri handle med selgere som har under 99,0% positive tilbakemeldinger. Jeg ville ikke forhåndsbetalt til den selgeren, Oakley finnes det forsåvidt nok av på ebay hos folk som lar deg bruke paypal. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Hmm eg er litt frustrert her no. Grunnen til at kisen ikkje ville ha spenn gjennom paypal var fordi det var ikkje var verified adress etc. Kvifor styrar selgaren med dette eigentleg? Han har jo fått pengar for både frakt og vare, så han burde jo berre stole på kjøparen? Kvifor skal alt vera så jævla innvikla..? Forresten, dersom selgaren refunderer pengane ein betalar gjennom paypal, kor lang tid tek det før dei er tilbake på kontoen min ? Sånn ca ? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har selv opplevd at selgere ønsker at kunden skal være verified osv osv på paypal men i de fleste tilfeller har jeg sendt mail før jeg har budt og spurt om det er greit uansett, som oftest får jeg positivt svar, hvis ikke byr jeg ikke på de varene. Selger velger vel å være så innviklet da du som kunde etterpå kan si "Jeg har ikke fått varen, du har sendt til feil adresse". Hvis du har en verified confirmed etc paypal adresse kan han i så fall bare svare med. "Har sendt til den adressen ect vise til kvittering". Selger stiller da mye sterkere i en eventuell klagesak mellom kjøper og selger. Uansett hvis jeg var deg ville jeg ikke gjort noe før jeg eventuelt fikk bekreftet at det du har betalt over paypal er refundert. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har selv opplevd at selgere ønsker at kunden skal være verified osv osv på paypal men i de fleste tilfeller har jeg sendt mail før jeg har budt og spurt om det er greit uansett, som oftest får jeg positivt svar, hvis ikke byr jeg ikke på de varene. Selger velger vel å være så innviklet da du som kunde etterpå kan si "Jeg har ikke fått varen, du har sendt til feil adresse". Hvis du har en verified confirmed etc paypal adresse kan han i så fall bare svare med. "Har sendt til den adressen ect vise til kvittering". Selger stiller da mye sterkere i en eventuell klagesak mellom kjøper og selger. Uansett hvis jeg var deg ville jeg ikke gjort noe før jeg eventuelt fikk bekreftet at det du har betalt over paypal er refundert. Det er fremdeles påfallende mange erfarne selgere med flere tusen salg bak seg, som lar deg bruke unconfirmed paypal selv ved kjøp av ting til hundrevis av dollar. De bare skriver "svindelforsøk funker ikke her" på auksjonssidene, og lar det stå til. En klokkeforhandler som jeg ikke aner selger enda, som hadde 100% positive tilbakemeldinger med flere hundre salg av klokker i 3-5000$ klassen lot meg bruke unconfirmed paypal. Merkelig Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Uansett hvis jeg var deg ville jeg ikke gjort noe før jeg eventuelt fikk bekreftet at det du har betalt over paypal er refundert. Jepp, har tenkt på dette. Eg sendte mail til selgaren og sa at eg ikkje ville gjera noko som helst før eg får tilbake pengane han refunderte. Dette var heilt greit for selgaren. Ettersom dette Money Order - greiene høyrest veldig suspekt ut, må eg kanskje prøve og overbevise selgaren om at dette ikkje er noko scam-opplegg Men så til eit anna problem (har driti meg ut TWICE på ebay i dag - herregud): Eg vann bodronden på ei skjorte. Så gjekk eg gjennom prosedyren for betaling, og fann ut at eg kunne betale med visakort. Dette høyrtes vel og bra ut tenkte no eg, men heilt til slutt i prosessen fekk eg beskjed om at ein feil var oppstått fordi shipping adress ikkje samsvara med billing adress (opplysningane til korthaldaren). Okey, så eg gjekk tilbake og fiksa på dette og fullførte prosessen på nytt. SAMME feil oppstod på nytt. Hmmm tenkte eg, og tok turen innom nettbanken for å sjekke om noko hadde gått ut frå kontoen. JA det hadde det, 2 x 306,- faktisk. No veit eg ikkje om dei sender varen, og om eg får refundert den eine transaksjonen. Hjelp folkens!! Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men så til eit anna problem (har driti meg ut TWICE på ebay i dag - herregud): Eg vann bodronden på ei skjorte. Så gjekk eg gjennom prosedyren for betaling, og fann ut at eg kunne betale med visakort. Dette høyrtes vel og bra ut tenkte no eg, men heilt til slutt i prosessen fekk eg beskjed om at ein feil var oppstått fordi shipping adress ikkje samsvara med billing adress (opplysningane til korthaldaren). Okey, så eg gjekk tilbake og fiksa på dette og fullførte prosessen på nytt. SAMME feil oppstod på nytt. Hmmm tenkte eg, og tok turen innom nettbanken for å sjekke om noko hadde gått ut frå kontoen. JA det hadde det, 2 x 306,- faktisk. No veit eg ikkje om dei sender varen, og om eg får refundert den eine transaksjonen. Hjelp folkens!! Sikker på at ebay er noe for deg? Skriv mail til selgeren, henvis til auksjonsnummeret, og skriv "paid twice" eller noe. Er han en ordentlig fyr, får du pengene tilbake. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Det er gjort! Eg skal sørge for å oppdatere denne tråden når eg får svar (begge kjøpa). Det kan jo vera til nytte for andre ebay-newbs som meg sjølv. Takk for nyttige svar alle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå