Athelas Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har spilt en del Halo3 før, og tok det nylig frem igjen for å spille på Xbox live etter at Xboxen har vært inne til reperasjon i to måneder. Imidlertid opplever jeg at jeg omtrent alltid bare har en rød prikk på latency der jeg før hadde full grønn bar. Jeg har skiftet router siden sist til en D-Link 655. Har dere noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Det er enormt irriterende å se ranken sin gå til h*lvete bare fordi du ikke får gjort noe pga lag. Lenke til kommentar
Morten_H Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 nå e ikkje eg ein ekspert på sånt men det kan vere at ruteren er stilt inn på strikt NAT, det er mange tråder om det som eg har lest, men forstår ikkje så mye av det. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 nå e ikkje eg ein ekspert på sånt men det kan vere at ruteren er stilt inn på strikt NAT, det er mange tråder om det som eg har lest, men forstår ikkje så mye av det. Tror jeg fant ut av det. Gikk på www.portforward.com og fant innstillingene for å åpne porter på min D-link 655. Det er noen helt spesifike porter som brukes av Xblive. Det virker bedre nå. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 nå e ikkje eg ein ekspert på sånt men det kan vere at ruteren er stilt inn på strikt NAT, det er mange tråder om det som eg har lest, men forstår ikkje så mye av det. Tror jeg fant ut av det. Gikk på www.portforward.com og fant innstillingene for å åpne porter på min D-link 655. Det er noen helt spesifike porter som brukes av Xblive. Det virker bedre nå. Hmm. Mulig jeg var for raskt ute her. Har fortsatt problemer med altfor høy ping på Xbox live. Flere som har hatt problemer med dette. Bruker som sagt en trådløs D-Link 655 router. Burde jeg skru av hardware firewall på den, eller? Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Har du reservert MAC-adressen til Xboxen i DHCP-serveren? Du kan sette 360-en i DMZ (under firewall), det er i utgangspunktet farlig siden Xboxen kommer utenfor brannmuren, men Xbox Live er neppe farlig. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Har du reservert MAC-adressen til Xboxen i DHCP-serveren? Du kan sette 360-en i DMZ (under firewall), det er i utgangspunktet farlig siden Xboxen kommer utenfor brannmuren, men Xbox Live er neppe farlig. Ikke helt sikker på hva du sier her. Endret 10. mars 2008 av Athelas Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Har du reservert MAC-adressen til Xboxen i DHCP-serveren? Du kan sette 360-en i DMZ (under firewall), det er i utgangspunktet farlig siden Xboxen kommer utenfor brannmuren, men Xbox Live er neppe farlig. Ikke helt sikker på hva du sier her. Kan du se Xboxen din i den lista over tilkoblede enheter når du logger deg inn på routeren? Det kunne ikke jeg (samma router), og måtte gå på Setup>Network Settings> Add DHCP Reservation. For å kunne gjøre dette må du finne MAC-adressen til Xboxen. Skru på Xboxen og gå på Active Sessions under Status (på routern), der ser du at Xboxen har kobla seg på, kopier MAC-adressen og lim inn i Add DHCP Reservation. Når du har gjort dette kan du åpne portene som det står forklart på portforward.com. Dette måtte jeg gjøre for å få Live til å funke, jeg har kun anledning til å bruker trådløst, mulig du slipper dette hvis du bruker kabel. Men altså sjekk om du ser Xboxen i Lan Computers under Status. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Har du reservert MAC-adressen til Xboxen i DHCP-serveren? Du kan sette 360-en i DMZ (under firewall), det er i utgangspunktet farlig siden Xboxen kommer utenfor brannmuren, men Xbox Live er neppe farlig. Ikke helt sikker på hva du sier her. Kan du se Xboxen din i den lista over tilkoblede enheter når du logger deg inn på routeren? Det kunne ikke jeg (samma router), og måtte gå på Setup>Network Settings> Add DHCP Reservation. For å kunne gjøre dette må du finne MAC-adressen til Xboxen. Skru på Xboxen og gå på Active Sessions under Status (på routern), der ser du at Xboxen har kobla seg på, kopier MAC-adressen og lim inn i Add DHCP Reservation. Når du har gjort dette kan du åpne portene som det står forklart på portforward.com. Dette måtte jeg gjøre for å få Live til å funke, jeg har kun anledning til å bruker trådløst, mulig du slipper dette hvis du bruker kabel. Men altså sjekk om du ser Xboxen i Lan Computers under Status. Ok. Da har jeg prøvd det, og det ser ut til at den dukker opp under wireless. Jeg prøvde nettopp med kabel, og da gikk det mye mye bedre, så det kan late til at det er et lite problem med den trådløse routeren min. Har du samme, eller? Her et par utklipp av data: Wireless LAN : Enabled Wireless Radio : Enabled WISH : Active MAC Address : 00:1C:F0:68:82:BC Network Name (SSID) : Magnus Channel : 11 Security Mode : WPA/WPA2 - Personal ------------------------------------------------------------------------------ Number Of Wireless Clients : 1 MAC Address IP Address Mode Rate Signal (%) 0017FAF434C9 192.168.0.198 11g 48 100 Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det funka mye bedre når jeg åpna portene, NAT står på open hos meg. Men det er ikke "perfekt" som det var før. Mulig det blir forbedret ved en firmware-oppdatering, rart at det ikke skal funke bra på en så populær router. Edit: samme hos meg ja Endret 10. mars 2008 av Kjeksmestern Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det funka mye bedre når jeg åpna portene, NAT står på open hos meg. Men det er ikke "perfekt" som det var før. Mulig det blir forbedret ved en firmware-oppdatering, rart at det ikke skal funke bra på en så populær router. Edit: samme hos meg ja Men altså... Hvis ditt oppsett funker perfekt, så bør det jo i teorien kunne løses på samme måte her. Antyder du at jeg har andre NAT settings enn deg? Hvor kan jeg evt. fikse det? Har du forresten på Wi-Fi Protected Setup? Endret 10. mars 2008 av Athelas Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det funka mye bedre når jeg åpna portene, NAT står på open hos meg. Men det er ikke "perfekt" som det var før. Mulig det blir forbedret ved en firmware-oppdatering, rart at det ikke skal funke bra på en så populær router. Edit: samme hos meg ja Men altså... Hvis ditt oppsett funker perfekt, så bør det jo i teorien kunne løses på samme måte her. Antyder du at jeg har andre NAT settings enn deg? Hvor kan jeg evt. fikse det? Altså, det har aldri fungert 100% med D-Linken, det funka faktisk bedre med en Belkin-router jeg hadde før (men den var veldig ustabil). Det finnes kun tre forskjellige "typer" NAT; strict, moderate og open. Du sier du reserverte MAC-adressen og åpnet portene, og da skal vi stille likt. Skal sies at jeg hadde problemer med å joine og snakke med folk, og du sliter jo med forbindelsen. Sikker på at linja di er i orden da? Det finnes så godt som ingen internettleverandører som gir deg hastigheten du har betalt for faktisk, hvertfall når vi ser på de vanlige, store leverandørene som Telenor, Nextgentel osv. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det funka mye bedre når jeg åpna portene, NAT står på open hos meg. Men det er ikke "perfekt" som det var før. Mulig det blir forbedret ved en firmware-oppdatering, rart at det ikke skal funke bra på en så populær router. Edit: samme hos meg ja Men altså... Hvis ditt oppsett funker perfekt, så bør det jo i teorien kunne løses på samme måte her. Antyder du at jeg har andre NAT settings enn deg? Hvor kan jeg evt. fikse det? Altså, det har aldri fungert 100% med D-Linken, det funka faktisk bedre med en Belkin-router jeg hadde før (men den var veldig ustabil). Det finnes kun tre forskjellige "typer" NAT; strict, moderate og open. Du sier du reserverte MAC-adressen og åpnet portene, og da skal vi stille likt. Skal sies at jeg hadde problemer med å joine og snakke med folk, og du sliter jo med forbindelsen. Sikker på at linja di er i orden da? Det finnes så godt som ingen internettleverandører som gir deg hastigheten du har betalt for faktisk, hvertfall når vi ser på de vanlige, store leverandørene som Telenor, Nextgentel osv. Synes linja er bra ellers. Har ADSL Free eller noe 6500/750 fra NGT. Er fornøyd med den. Jeg prøvde nettopp Halo 3 med en kabel direkte mellom Xbox og Router, og da fikk jeg mye bedre ping, så det er den trådløse forbindelsen som ikke fungerer helt. Sa forøvrig ikke at jeg hadde manuelt reservert MAC-adresse. Sa bare at det latet til at Xboxen automatisk ble registrert av routeren. =/ Hvor er det jeg endrer NAT-status? *Er det dette du sikter til?: NAT Endpoint Filtering Endpoint Independent UDP Endpoint Filtering: Address Restricted Port And Address Restricted Endpoint Independent TCP Endpoint Filtering: Address Restricted Port And Address Restricted* Endret 10. mars 2008 av Athelas Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 NAT-statusen blir satt til open hvis du reserverer MAC-adressen din og deretter åpner portene. Hvis du åpner portene uten å reservere MAC-adressen, oppnår du ingenting. Det var sånn i mitt tilfelle hvertfall. Når MAC-adressen er reservert, skal du kunne se Xboxen din under Lan Computers under Status. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 NAT-statusen blir satt til open hvis du reserverer MAC-adressen din og deretter åpner portene. Hvis du åpner portene uten å reservere MAC-adressen, oppnår du ingenting. Det var sånn i mitt tilfelle hvertfall. Når MAC-adressen er reservert, skal du kunne se Xboxen din under Lan Computers under Status. Aaah! Ok. Da tror jeg jeg skjønner. Skal prøve det. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Blir dette riktig? Her har jeg reservert mac-addresse, samt lagt ved et lite bilde av firewall-settings. Endret 10. mars 2008 av Athelas Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Ser riktig ut det der ja, hva får du på NAT nå? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ser riktig ut det der ja, hva får du på NAT nå? Sorry for at jeg er så noob, men hvor sjekker jeg det? Alt funker mye bedre på burken nå, så det er tydelig at noe har skjedd i hvertfall. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ser riktig ut det der ja, hva får du på NAT nå? Sorry for at jeg er så noob, men hvor sjekker jeg det? Alt funker mye bedre på burken nå, så det er tydelig at noe har skjedd i hvertfall. På Xboxen går du på System>Network Settings>Test Xbox Live Connection. Her vil du se om du får open NAT Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ser riktig ut det der ja, hva får du på NAT nå? Sorry for at jeg er så noob, men hvor sjekker jeg det? Alt funker mye bedre på burken nå, så det er tydelig at noe har skjedd i hvertfall. På Xboxen går du på System>Network Settings>Test Xbox Live Connection. Her vil du se om du får open NAT Da skjønner jeg. Alt fungerer i skjønneste orden nå, virker det som. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå