>Jonas< Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg skal ha nye sommerdekk med alufelger til bilen min. Er det billigst å kjøpe nå eller når lønner det seg evnt. å kjøpe? Har kvaliteten sunket vesentlig på fjorårsdekkene som har ligget et år på lager rundtomkring? Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg skal ha nye sommerdekk med alufelger til bilen min. Er det billigst å kjøpe nå eller når lønner det seg evnt. å kjøpe? Har kvaliteten sunket vesentlig på fjorårsdekkene som har ligget et år på lager rundtomkring? Jeg trudde også sommerdekk var billigst nå, men fant ut att her i Bergen så er det bare dyrt. Så jeg kjøpte dekk fra Interdekk.no og fikk fatt i billige Vrederstein dekk. og klarte å lure en toyota vraker å legge dem om. da havna jeg totalt på rett under 3 000,- for dimensjonen 205-60-15 Værken superdekk eller dekkpartner eller noen a de andre her i Bergen ga noe som helst avslag på overliggere. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Bare så at det har vært annonsert noen tilbud på sommerdekk fra noen forhandlere i lokalavisa her den siste tiden. Men blir gummikvaliteten dårligere når dekkene har ligget på lager en stund, jeg tenker da på fjorårsmodeller og slikt som skal tømmes fra lager og som det ofte er tilbud på. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Bare så at det har vært annonsert noen tilbud på sommerdekk fra noen forhandlere i lokalavisa her den siste tiden. Men blir gummikvaliteten dårligere når dekkene har ligget på lager en stund, jeg tenker da på fjorårsmodeller og slikt som skal tømmes fra lager og som det ofte er tilbud på. Nei, for hadde det vært tillfelle, så hadde alle mått kjøpt dekk vært år. Vanligvis så holder gummien fint 4 år, så kjøper du fjorets dekk, så kan du kanskje si 3 år holdbarhet. Men igjennomsnitt holder dekk 40 000Km, med andre ord 2 - 3 år. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Men igjennomsnitt holder dekk 40 000Km, med andre ord 2 - 3 år. Muligens for Taxi-sjåfører. De av oss som kjører mer normale kjørelengder sliter ut et dekk etter 18-22 000. Som også er vanlig for et typisk H-dekk. On topic: Selv unngår jeg overliggere. På vintersesongen utgår det helt (vinterdekk er ferskvare), på sommeren ser jeg ikke poenget med overliggere med mindre jeg får dem rimeligere. Jobber selv på dekkverksted, og man skal aldri ta for gitt at alle forhandlere lagrer overliggere forsvarlig. Har sett mye rart, for å si det slik. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Men igjennomsnitt holder dekk 40 000Km, med andre ord 2 - 3 år. Muligens for Taxi-sjåfører. De av oss som kjører mer normale kjørelengder sliter ut et dekk etter 18-22 000. Som også er vanlig for et typisk H-dekk. On topic: Selv unngår jeg overliggere. På vintersesongen utgår det helt (vinterdekk er ferskvare), på sommeren ser jeg ikke poenget med overliggere med mindre jeg får dem rimeligere. Jobber selv på dekkverksted, og man skal aldri ta for gitt at alle forhandlere lagrer overliggere forsvarlig. Har sett mye rart, for å si det slik. Okei. Men når på året lønner det seg å kjøpe dekk? Er det billigst nå eller nærmere sommeren? Vil det komme gode tilbud om en måneds tid, da vinterdekk skal av og sommerdekk på? Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Men igjennomsnitt holder dekk 40 000Km, med andre ord 2 - 3 år. Muligens for Taxi-sjåfører. De av oss som kjører mer normale kjørelengder sliter ut et dekk etter 18-22 000. Som også er vanlig for et typisk H-dekk. On topic: Selv unngår jeg overliggere. På vintersesongen utgår det helt (vinterdekk er ferskvare), på sommeren ser jeg ikke poenget med overliggere med mindre jeg får dem rimeligere. Jobber selv på dekkverksted, og man skal aldri ta for gitt at alle forhandlere lagrer overliggere forsvarlig. Har sett mye rart, for å si det slik. Okei. Men når på året lønner det seg å kjøpe dekk? Er det billigst nå eller nærmere sommeren? Vil det komme gode tilbud om en måneds tid, da vinterdekk skal av og sommerdekk på? Vansklig å si, jeg antar før sesong start. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Men igjennomsnitt holder dekk 40 000Km, med andre ord 2 - 3 år. Muligens for Taxi-sjåfører. De av oss som kjører mer normale kjørelengder sliter ut et dekk etter 18-22 000. Som også er vanlig for et typisk H-dekk. On topic: Selv unngår jeg overliggere. På vintersesongen utgår det helt (vinterdekk er ferskvare), på sommeren ser jeg ikke poenget med overliggere med mindre jeg får dem rimeligere. Jobber selv på dekkverksted, og man skal aldri ta for gitt at alle forhandlere lagrer overliggere forsvarlig. Har sett mye rart, for å si det slik. forresten, jeg har H dekk, og aldri slitt dem fortere en 40 000Km vinterdekk kanskje litt fortere, rundt 30 - 35 000Km Slites dekka mine ut etter 20 000Km så krever jeg alltid erstattning, dette har skjedd 2 ganger, fokk erstattning begge ganger (50% tilbake) Hva gjør du da til neste år?? Da er de ferske dekka dine overliggere, med mindre spor. Fra hva du sier, så må du kjøpe nye sommerdekk vært år etter påske, og nye vinterhjul vært år i oktober/november. siden du jobber innen dekk, så har du 60% avslag på dekk, med andre ord du betaler 2 350,- 2 ganger i året for dekk. Og utfra din slitasje stattestikk, så kjører du som en tulling. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hadde eg vore bilforhandlar ville eg solgt billige sommardekk på hausten og vinterdekk på våren når ingen har bruk for dei, men likevel kjøper fordi det er så billig. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Slites dekka mine ut etter 20 000Km så krever jeg alltid erstattning, dette har skjedd 2 ganger, fokk erstattning begge ganger (50% tilbake) Hva gjør du da til neste år?? Da er de ferske dekka dine overliggere, med mindre spor. Fra hva du sier, så må du kjøpe nye sommerdekk vært år etter påske, og nye vinterhjul vært år i oktober/november. siden du jobber innen dekk, så har du 60% avslag på dekk, med andre ord du betaler 2 350,- 2 ganger i året for dekk. Og utfra din slitasje stattestikk, så kjører du som en tulling. Normal dekkslitasje på et sommerdekk til personbil (vanlig H-dekk) er faktisk 18-22000. Med normal kjørelenge (ie. 12000) vil dette si ca. 3 år. Mulig at du kjører 15-20000 i løpet av en sesong, jeg vet ikke. Men da faller du utenfor segmentet "normale brukere". Da havner du i samme segment som taxi-sjåfører som vanligvis sliter ett sett dekk per sesong, av og til mindre og av og til mer (avhenger av strekninger og kvalitet på vei). Nei, jeg kjøper helst ikke overliggere, med mindre jeg får økonomiske fordeler av det. Jeg vil gjerne ha nye dekk hvis jeg betaler "ny pris" for dem. At jeg har rabatter gjennom jobben er vel egentlig ikke noe argument, det burde jo bare gjøre det endra mindre ønskelig for meg å kjøpe overliggere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Dekkenes konstruksjon og gummiblanding har stor betydning for hvor lenge de varer. De fleste sommerdekk er merket med Threadwear og et tall mellom 100 og 500. Under samme forhold skal det som er merket 400 holde dobbelt så lenge som et som er merket 200. På min Astra fulgte det med (ny) Firestone-dekk merket 420, og bilen var kjørt over 100.000 km før jeg skiftet. Dersom man regner 60/40-fordeling på sommer og vinterdekk, holdt de altså 60.000 km. Jeg kjøper gjerne overliggere dersom prisen er riktig, da gjør prisen at man kan bytte oftere. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Silvercrx, du mener altså et dekk normalt holder 20.000 km fordi de fleste bytter dekk etter 3 år? Hvorfor eller ikke si at det burde byttes ut etter senest 3 år eller når mønsterdybden er for lav. Er stor forskjell på hvor mange km et dekk må kjøres før mønsteret er slitt ut. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Slites dekka mine ut etter 20 000Km så krever jeg alltid erstattning, dette har skjedd 2 ganger, fokk erstattning begge ganger (50% tilbake) Hva gjør du da til neste år?? Da er de ferske dekka dine overliggere, med mindre spor. Fra hva du sier, så må du kjøpe nye sommerdekk vært år etter påske, og nye vinterhjul vært år i oktober/november. siden du jobber innen dekk, så har du 60% avslag på dekk, med andre ord du betaler 2 350,- 2 ganger i året for dekk. Og utfra din slitasje stattestikk, så kjører du som en tulling. Normal dekkslitasje på et sommerdekk til personbil (vanlig H-dekk) er faktisk 18-22000. Med normal kjørelenge (ie. 12000) vil dette si ca. 3 år. Mulig at du kjører 15-20000 i løpet av en sesong, jeg vet ikke. Men da faller du utenfor segmentet "normale brukere". Da havner du i samme segment som taxi-sjåfører som vanligvis sliter ett sett dekk per sesong, av og til mindre og av og til mer (avhenger av strekninger og kvalitet på vei). Nei, jeg kjøper helst ikke overliggere, med mindre jeg får økonomiske fordeler av det. Jeg vil gjerne ha nye dekk hvis jeg betaler "ny pris" for dem. At jeg har rabatter gjennom jobben er vel egentlig ikke noe argument, det burde jo bare gjøre det endra mindre ønskelig for meg å kjøpe overliggere? 12 000 X 3 = 36 000. ikke ca 18 - 22 000. eller tenkte du total kjørelengde på hele året? Men jeg kjører ca 40 000Km pr år, og bytter dekk vært 3 år. Det att jeg kjører langt, gir meg ingen grunn til å ungå overliggere. Hadde noen dekk som slites fortere, og da krevde jeg penger tilbake (men fikk halvpris på nye dekk) Jeg havner langt under Taxi. for da snakker en 100 000Km året, og da 50 000Km sesongen, da kan en likeså godt bytte dekk før vær sesong. Og det sier seg selv att Taxi gutta krever mer en 18 000Km på sommer dekk. Dem skal ha 50 000Km på sommerdekk. Dette emd rabatter er en forklaring på hvorfor, alt det andre du hevder, er for å få solgt flere nye dekk. Mens de av dere som er mindre kresene en deg, tar overliggere selv, istedet for å selge til kunder. Men riktig nok er Superdekk på Midtun værre, da dem tilbøy meg overliggere til 150,- mer en samme dekket koster i Oslo hos superdekk der. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg skjønner at endel er kritiske til min påstand om at et normalt sommerdekk holder 18-22k. Jeg har dessverre ingen referanse til min påstand, men dette er det vi regner som fakta ved vår avdeling. Det er også det vi forteller kundene om de lurer på hvor langt dekkene ruller før de bør byttes (sommerdekk bør byttes når mønsterdybden når 3mm). Erfaringsmessig stemmer dette bra. Vi har rundt 1000 faste kunder i løpet av en sesong, det er i all hovedsak dette vi baserer våre erfaringer på. De fleste kjøper dekk med Threadwear på ca. 280 ettersom dette er mer eller mindre normalen på nordiske sommerdekk. Og KJLHGKJYHTGDF: 12 000 X3 = 36 000, men de aller fleste bruker vinterdekk halve året. Så regnestykket blir sånn ca. 7200 X3 = 21600 (siden ca. 60% av kjøringen foregår på sommerdekk, og 60% av 12000 = 7200). PS: Jeg ser slett ikke vekk ifra at noen kjører langt lenger enn 20k på sine sommerdekk. Det gjør jeg også. Dette er basert på vår kundebase, og jeg tør påstå at 1k tilfeller er nok til å skape en troverdig statistikk. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg skjønner at endel er kritiske til min påstand om at et normalt sommerdekk holder 18-22k. Jeg har dessverre ingen referanse til min påstand, men dette er det vi regner som fakta ved vår avdeling. Det er også det vi forteller kundene om de lurer på hvor langt dekkene ruller før de bør byttes (sommerdekk bør byttes når mønsterdybden når 3mm). Erfaringsmessig stemmer dette bra. Vi har rundt 1000 faste kunder i løpet av en sesong, det er i all hovedsak dette vi baserer våre erfaringer på. De fleste kjøper dekk med Threadwear på ca. 280 ettersom dette er mer eller mindre normalen på nordiske sommerdekk. Og KJLHGKJYHTGDF: 12 000 X3 = 36 000, men de aller fleste bruker vinterdekk halve året. Så regnestykket blir sånn ca. 7200 X3 = 21600 (siden ca. 60% av kjøringen foregår på sommerdekk, og 60% av 12000 = 7200). PS: Jeg ser slett ikke vekk ifra at noen kjører langt lenger enn 20k på sine sommerdekk. Det gjør jeg også. Dette er basert på vår kundebase, og jeg tør påstå at 1k tilfeller er nok til å skape en troverdig statistikk. Nå syns jeg du må slutte å komme med så mye tull. Tenk om noien trur deg. Jeg og mange med meg nekter å handle hos forhandlere som mener vi skal bytte dekk flere ganger på en sessong. Og dessuten så lurer jeg voldsomt på regnestykket ditt, hvordan får du til 60% vinter og 60% sommer? Det blir 120% så du regner 20% ut i nesteår vært år??? slik att ett år fort blir fra juni til november. Jeg ser bare på firmabil stattestikken, og det er en del biler, lands bassert så er det snakk om 600 personbiler og 450 varebiler. Gjennomsnittlig kjøring på disse bilene er 50 000Km pr år altså 25 000Km pr sesong, for det er aldri mer en 100%, og da 50% pr sesong. sommer dekk holder igjennomsnitt 2 sesonger, og da altså 50 000Km. Jeg tyner mine dekk lenger, siden det passer mer med sesong avslutting. Jeg vet jeg aldri kommer til å kjøpe dekk av slike jalla butikker som DU jobber i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Nå sier vel SilverCRX at 60% av årlig kjørelengde er på sommerdekk, og ikke noe mer enn det (så da blir det 40 % på vinteren). Regnestykkene viser det samme. Nå vet jeg ikke om vi skal skille mellom "nordiske" og andre sommerdekk, det er vel de samme sommerdekkene som selges i Spania og Italia som i Norge. Eller? Uansett, som jeg sier lenger oppe, holdt de originale Firestonedekkene på min Astra med Threadwear på 420 over 100' km, dvs over 60' km på sommerdekkene. Tidligere hadde jeg Golf III, som kom på originale Michelin med Threadwear på 260, og her holdt de til bilen var gått ca 90' km, eller ca 54' km. Med andre ord: Dersom jeg kjører ca 15' km pr år, holder sommerdekkene mine ca 6 år. Vinterdekkene holder omtrent like lenge i år, men de blir byttet ut tidligere i forhold til slitasje, gjerne med 5 mm igjen (og de kjøres ca 40 % av årlig kjørelengde). Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Fattern hadde en Peugeot 307 fra den var ny. Kjørte 100 000 km (sommer/vinter) før han måtte kjøpe to nye sommerdekk. De to andre sommerdekkene holdt litt til, det samme med vinterdekkene. Endret 23. mars 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Nå sier vel SilverCRX at 60% av årlig kjørelengde er på sommerdekk, og ikke noe mer enn det (så da blir det 40 % på vinteren). Regnestykkene viser det samme. Nå vet jeg ikke om vi skal skille mellom "nordiske" og andre sommerdekk, det er vel de samme sommerdekkene som selges i Spania og Italia som i Norge. Eller? Uansett, som jeg sier lenger oppe, holdt de originale Firestonedekkene på min Astra med Threadwear på 420 over 100' km, dvs over 60' km på sommerdekkene. Tidligere hadde jeg Golf III, som kom på originale Michelin med Threadwear på 260, og her holdt de til bilen var gått ca 90' km, eller ca 54' km. Med andre ord: Dersom jeg kjører ca 15' km pr år, holder sommerdekkene mine ca 6 år. Vinterdekkene holder omtrent like lenge i år, men de blir byttet ut tidligere i forhold til slitasje, gjerne med 5 mm igjen (og de kjøres ca 40 % av årlig kjørelengde). Jeg så det i etter kant, men skulle legge meg ;-) Jeg syns likevell han roter med skrivingen, men det gjør jo vi alle stadig vekk. Men det er fortsatt tull med så korte kjørelengder på sommerdekk. Jeg misstenker att han selger helårsdekk (usa betegnelse) som sommerdekk. I USA så får en nemmlig dekk som ikke fungerer værken sommer eller vinter, men ganske gode om høsten, altså bra for sommer nord i Alaska. Ved å kjøre på slike dekk i Norge, som faktisk blir vesentlig varmere en Alaska, så slites dekkene dobbelt så fort som normalt. Og det stemmer med hva som blir sagt. Men jeg fraråder virklig å kjøpe slike dekk. Og syns det er utrolig att dem i det heletatt blir solgt i Norge, men vet att det er mange dekkforhandlere i Norge som faktisk kun har slike dekk som sommerdekk. Dem hevder også att disse dekkene er de beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå