wrath666 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Heisann! Sliter med å få det trådløse nettverket i Ubuntu til å fungere. Har ett D-link AirPlus DWL-G510 nettverkskort. Finner nettverket, men klarer ikke koble til! Jeg har forstått det slik at dette kommer av manglende drivere og dette kan fikses ved bruk av ett program som heter ndiswrapper. Har lest en del forskjellige ting, men de fleste guider blir litt vanskelige å forså. Så mine spm. er som følger: 1. Jeg kjører Vista + Ubuntu. Hvilke drivere må jeg evt. laste ned til nevnte nettverkskort? Er det slik at jeg må bruke driverne som er installert i Vista og finne dem til Ndiswrapper i Ubuntu? Slik jeg har forstått det er det i hovedsak installerte XP drivere som fungerer best!? Må driverne være installert på ett annet operativsystem for at Ndiswrapper skal kunne finne dem? 2. Finnes det en oversiktlig guide, helst på norsk, som tar for seg steg for steg hvordan man skal få trådløse nettverk til å fungere i Ubuntu? Finnes sikkert mange poster om dette før, men håper noen gidder hjelpe meg uansett! På forhånd takk.. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 At du får signaler fra ruteren, som du gjør når du ser nettverket betyr at du allerede har en driver. Du skal derfor ikke trenge ndiswrapper. På ubuntuforumet er det flere som har problemer emd samme brikke og det virker som det ommer av bugs mellom driveren og network-manager. Skal poste en løsning hvis jeg kommer over en, men den midlertidige løsningen er å slå av network-manager og koble seg til manuelt: sudo /etc/dbus-1/event.d/25NetworkManager stop sudo /etc/dbus-1/event.d/26NetworkManagerDispatcher stop know another command to prevent run this services at startup, this has to be executed as root (don't ask why, just i found it like that and work) echo "exit" > /etc/dbus-1/event.d/25NetworkManager echo "exit" > /etc/dbus-1/event.d/25NetworkManagerDispatcher ok there is the fist step ofit, we have stop the networkmanager, and prevent to start again automaticaly then to configure the wireless card is the following *my interface is wlan0 so i will use that as an example, that must be changed by the interface of your own. sudo ifconfig wlan0 down sudo dhclient -r wlan0 sudo ifconfig wlan0 up sudo iwconfig wlan0 essid "essid in quotes" sudo iwconfig wlan0 key HEX_KEY sudo iwconfig wlan0 mode Managed sudo dhclient wlan0 Postet av cnator på ubuntuforumet og er hentet fra denne linken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=6...G510&page=3 Lykke til! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Dersom maskinen aldri har vært tilkoblet nettet, så er det smart å koble til med kabel og oppdatere maskinen. Med Ubuntu 7.04, så tror jeg nå at det er 300 Mb med oppdatering etter en ny installasjon. Har lest at mange løser problemer med trådløst på denne måten. Når du kobler til, så skal det nederste grønne punktet komme på først. Så blir det øverste punktet grønt når maskinen har fått ipadresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå