Gå til innhold

trenger hjelp med styrketreningsprogram...

Anbefalte innlegg

har benkpress med stang og 70 kg vekter tilsammen. er sånn greie for føtterne også på den.

har vært å sett på http://www.tn.no/kalkulatorer.aspx for treningsprogramm. vil trene hele kroppen.

jeg trykte på ekstrem muskelvekst og der sto det mage... er det vanlig sit ups?

10 reps er det at jeg løftet noen 10 ganger uten pause? og hva er sett? vil det si at jeg løfter 10 reps 2 ganger med pause imellom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har tenkt på å begynne på treningstudio men det blir nokk ikke enda. er det lurt å ta seg en 30min til en times joggetur før eg bynne å løfte tungt?
Ojsann, det er mye altså... Jo en joggetur er fin oppvarming det, men jeg gidder aldri å ha mer enn ca 7 minutters oppvarming.
Lenke til kommentar
har tenkt på å begynne på treningstudio men det blir nokk ikke enda. er det lurt å ta seg en 30min til en times joggetur før eg bynne å løfte tungt?
Ojsann, det er mye altså... Jo en joggetur er fin oppvarming det, men jeg gidder aldri å ha mer enn ca 7 minutters oppvarming.

finfin oppvarming vet jeg nå ikke da, trener aldri cardio før jeg skal trene styrker, ser ikke helt poenget i det, blir litt varm i toppen, men for ikke varmet opp i de muskelgruppene jeg primært trener...

blir også ganske utslitt hvis jeg skal jogge lenge før trening..

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre cardio på samme dag som styrketrening, må du stille deg et spørsmål? Hva er viktigst for deg, cardio eller styrke? Du starter med det "viktigste" og avslutter med det du setter i andre rekke.

Hvis du ikke vet hva sett, reps osv er, kan jeg anbefale "training for newbies" på t-nation.com, som forklarer veldig mye på en veldig enkel måte. :)

Lenke til kommentar

Husk at om du skal bruke "Ekstrem Muskelvekst"-kalkulatoren som du viser til i første post, så er det ment at du først skal gå gjennom "Grunnprogram" før du begynner på "Ekstrem Muskelvekst".

Les det som står i dette heftet: https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf .

Om du syns det blir mye å lese hele, så står det viktigste på side 8-13. Les også det som står om "Grunnprogram" og "Ekstrem Muskelvekst" på side 14-16. Men jeg vil anbefale å lese hele heftet, da det inneholder en del viktige holdninger til trening. Spesiellt side 1-17. Det som står om kosthold i det heftet er ikke dumt å lese litt om heller.

Lenke til kommentar
fant ut at jeg skal gå gjennom grunnprogrammet først. så får eg se ka eg tar etterpå. mage vil det si vanlig sit-ups?

Ja, det er det som er anbefalt. Bare skriv inn hvor mange situps du klarer i kalkulatoren, og lykke til med gjennomføringen av programmene :) Jeg er selv ca. halveis i "Ekstrem Muskelvekst".

Lenke til kommentar
hvor lang pause bør jeg ha mellom settene?

Hadde du lest heftet slik jeg anbefalte, så hadde du ikke spurt, men greit:

Pausene burde ikke være så veldig lange. Nok til at den verste slitenheten har gitt seg i musklen du trener. Selv så trener jeg sammen med en kompis, og da er det slik at vi overlapper hverandre. Dvs. jeg tar et sett, han overtar når jeg er ferdig med det settet, jeg overtar når han er ferdig osv. Dette fungerer veldig bra, så min anbefaling er da at pausen varer omtrent like lang tid som et sett vil ta å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...