Håkki Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal koble opp HDD ledene. Jeg har to av dette hdd kabinettet: HD Kabinettet rommer tre harddisker. Det er 21 hull (Ø = 3mm og 3mm space mellom hvert hull) vertikalt i performeringen i front. Altså 7 per harddisk. Jeg tenkte å ha en rekke med leds (3mm) nedover begge sidene. 14 per harddisk. Harddiskkontrolleren min har heads for aktivitet og fail. Jeg tenkte å ha noen kombi leds får å vise aktivitet og feil i samme led. Denne. Headsene på kontrolleren er satt opp slik: Det er 2,4cm space mellom veggene i front så jeg har en del plass for pcber og ledninger: Jeg har en anelse om at hdd kontrolleren ikke klarer å fore 14 leds på hver kanal så jeg må vel bruke 3,3 volt fra strømforsyningen? Det er god plass til føring av ledninger på begge sider av kabinettet: Hvordan skal jeg koble opp dette? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ville ikke brukt 3,3 V railen. Det er vel den som forsyner prosessoren og andre komponenter på HK Ville gått for å bruke 5 eller 12V, motstand på hver enkelt diode og det hele styrt av en transistor som henter base strøm fra HD LED utgangen på hk..... Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ville tatt i bruk 5V railen. Da ha du nok spenning til å lage litt styringselktronikk rundt, pluss at varmeproduksjonen blir mindre enn ved å bruke 12V. Her er et forslag til hvordan det kan kobles: (CPU bruker 12V) space Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hei. Litt feil i det skjemaet ditt der over.... Kan for det første ikke ha +5V på begge sider av kretsen, vil ikke gå mye strøm der da.... Og jeg er ikke enig i at det er best å bruke 5V, vil få minst like mye varmetap der som på 12V. Ved bruk av 12V linjen kan ihvertfall 3 og muligens 4 LED's kobles i serie. Sparer da en del seriemotstander på den måten, og dermed mindre tap. Nå skal ikke jeg blande meg opp i valg av LED's og antallet, men det er vel for at det skal se kult ut. Personlig ville jeg brukt dual LED's med grønn/rød farge, og kanskje ikke så mange. Kommer til å bli lyst der ihvertfall! Nettulf Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 takk for sjema Hadde tenkt å slipe ned LEDen i front så den var flat som fronten på hd kabinettet. Noen god ide for å dimme ned LEDene så de ikke lyser så sykt stert? Varme ser jeg ikke på som et problem da det vil være konstant luftflyt fra viften bak. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Har rettet opp jordmangelen i figuren over. Ja hvis effektiviteten var veldig viktig går det ann å designe mer effektiv krets med dioder i serie på 12V. Problemet med det her er at han vil bruke en dobbeldiode med felles anode. Da kan man ikke bruke LED'ene i serie hvis man vil ha bare en farge om gangen. space Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Trenger ikke tenke på at det er kun en farge om gangen. Feiler disken vil det ikke være aktivitet på den Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Blitt litt gammel tråd nå, men nå har endelig prosjektet komt i gang. Har laget en liten prøve i programmet Yenka. La til en motstand på HDD LEDsene for at de skal lyse svakere. HDD fail går på full pupp. Alt ser ut til å fungere bra. Gikk ut ifra at jeg får 1V fra kontrolleren, eller? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hadde tenkt å slipe ned LEDen i front så den var flat som fronten på hd kabinettet. Du vet at det finnes Leds som allerede er flate i tuppen? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2021807.htm Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Har ikke klart å finne noen bi-leds med flat topp. Har tenkt at fargen skal være hvit og rød. Siden det kun er plast/glass på tuppen av ledsene er det bare å slipe de ned. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Skal jeg gjette får du 5V ut på kontrolleren.. eventuelt CMOS/TTL H/L Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Har jeg skjønt teorien riktig her? Strømmen fra kontrolleren gjør at det går strøm gjennom transistoren. Som igjen fører til en liten strøm til PNP transistoren. Siden det er kun 100ohm på ledene mens det er 1k ohm på resten går strømmen heller til ledene og ikke går rett gjennom forbi gjennom de andre kretsene. Har jeg forstått det riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå