Gå til innhold

Kvinnedagen vs Mannedagen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, i vår del av verden er kvinnerettighetene kommet veldig langt. For det andre, det at man vil ha en mannedag er ikke det samme som at man motarbeider kvinnerettighetene. Et godt tema for en årets mannedag kan for eksempel være mer rettferdighet når foreldrerett skal fordeles.

Lenke til kommentar
For det første, i vår del av verden er kvinnerettighetene kommet veldig langt. For det andre, det at man vil ha en mannedag er ikke det samme som at man motarbeider kvinnerettighetene. Et godt tema for en årets mannedag kan for eksempel være mer rettferdighet når foreldrerett skal fordeles.

På de premissene kan jeg være enig at man trenger en mannedag. Hvor man f.eks, setter fokus på hvordan mannen misbrukes til militærtjeneste, skal være så sterk at han blir syk, prostataproblemer og andre frustrasjoner. Men hvis poenget er å kritisere kvinner så kan jeg ikke støtte et slikt prosjekt, finner det forøvrig utrolig at det finnes menn med så lite overlevelsesinnstinkt at de kritiserer "kvinner" som gruppe.

Lenke til kommentar

Kvinnedagen brukes jo av rødstrømper og andre feminister til å rakke ned på mannssvina, så hvorfor ikke andre veien?

(Jeg er egentlig enig i at mannedagen ikke skal brukes til slikt, jeg er bare litt lei av måten mannfolk blir beskrevet i en del kretser og en del media).

Lenke til kommentar

Hæ?? Er du virkelig orientert om hva kvinnedagen faktisk dreier seg om. Kan du vise meg hvor feminister har brukt kvinnedagen til å rakke ned på mannsvin.

Eneste jeg har sett de har snakket om er solidaritet med undertrykte kvinner i andre land(som er vel berettiget) og likelønn og bedre fordeling av menn på under såkalte "kvinneyrker" og motsatt.

Lenke til kommentar
Sjekk hjemmesiden til Ottar så vil du se at slike grupper bruker hele året til å rakke ned på menn ;)

Kunne godt hatt en mannedag jeg, ikke at jeg er imot kvinners frigjørelse på noen som helst måte, så finner jeg det latterlig at menn blir ført under en "alle menn er svin" kniv. Vi er jo ikke helt firgjort for stereotyper heller. Ikke at jeg lider noen nød, hurra for kvinner!

Lenke til kommentar

Ingen normale damer som sier at alle menn er svin!! Hvor er det dere har det ifra, ottar og kvinner i det øyeblikket de ble dumpet eller?

Men 7oktober kan du gå i gatene og feire mannedagen om du føler for det. Jeg kommer derimot ikke til å feire det.

Lenke til kommentar

Synes menn som klager over at kvinner plutselig oppfører seg som en ordinær mann er totalt absurde. Menn trenger en mannsdag, men det er bare for å bevisstgjøre oss på hva en mann er, akkurat som kvinnedagen er for å bevisstgjøre oss på hva en kvinne er.

Endret av NTD
Lenke til kommentar
Synes menn som klager over at kvinner plutselig oppfører seg som en ordinær mann er totalt absurde. Menn trenger en mannsdag, men det er bare for å bevisstgjøre oss på hva en mann er, akkurat som kvinnedagen er for å bevisstgjøre oss på hva en kvinne er.

Jeg blir alltid så nysgjerrig når jeg treffer denne typen påstander....

"bevisstgjøre oss hva en mann er" og" bevisstgjøre oss hva en kvinne er".

Så - hva er en kvinne og en mann - sånn rent bortsett fra de åpenbare fysiske forskjellene?

Lenke til kommentar
Hva vi er defineres veldig mye ut i fra kulturen, samfunnet, lover og systemer.

Det sa meg ingenting. Hva er det i kulturen, samfunnet, lover og systemer som definerer hva en kvinne vs en mann er?

Man kan jo begynne med butikkvinduene. Så trenger du vel heller ikke gå lengre enn andre produkter. Så kan du fortsette med musikk, TV, film, bøker, magasiner og kunst.

Som du ser er det en hel del som definerer kvinnerollen og mannsrollen i samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg er grunnleggende uenig i at motebransjen, musikk, tv, film, bøker, magasiner, kunst skal være med å definere hvordan kvinne- og mannsrollen skal være.

Men takk for svar. Nå vet jeg hva du mener med å "bruke kvinnedagen til å bevisstgjøre seg på hva en kvinne er".... og jeg må si det er nitriste saker du presenterer. Har du i det hele tatt sett hvordan kvinner (og menn) presenteres i underholdningsbransjen? (Retorisk spørsmål). Er det virkelig slik vi vil ha det? (retorisk spørsmål igjen).

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente, Dorian Gray. Jeg sier at kjendiser som kjønnsrollemønster neppe er noe å trakte etter. For det innebærer at det hjelper ikke å være smart hvis man ikke er pen.

Hva som definerer meg som kjønn? Jeg vil si ingenting annet enn den påvirkning fysikk og hormoner har på min kropp og sinn. Hva som definerer meg som person er så uendelig mye mer...

Jeg syns mannedagen bør være noe gutta følger opp. Og forslag til innhold kan være "JA til mer likeverd etter samlivsbrudd" og "selvstendig opptjening av permisjonspenger NÅ!" og "Jeg vil være menneske med stor M". Resten får dere finne på sjæl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...