magnuje2 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Bare lurer på en ting. Om grafen kuttes i endene av histogrammet betyr det feil eksponering, Men hva betyr det når toppene kuttes i vertikal retning? Og hvordan unngår jeg dette? Fikk samme resultat på alle bildene i skibakken, så kan være snøen som har gjort noe her Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Om grafen kuttes i endene av histogrammet betyr det feil eksponering.. Ikke nødvendigvis. Man kan ha 99% av bildet korrekt eksponert og med rikelig/god kontrast, mens den siste prosenten "brennes" og blir helt hvit p.g.a. f.eks. en refleksjon/lyskilde e.l. som er veldig lys. Det gjør ikke bildet feileksponert. Men hva betyr det når toppene kuttes i vertikal retning? Det er ikke noe poeng å unngå det. Et histogram viser statistikk over bildet ditt, og det finnes ikke noe oppskrift på et godt eller et dårlig histogram. Et Histogram bare er - det viser virkeligheten i kurveform. Hvis du har tatt snøbilder vil ant.vis mesteparten av motivet være hvit snø med omtrentlig samme lysstyrke (lav kontrast), ergo vil histogrammets topper være ganske smale og nå toppen av histogrammets område p.g.a. at så mange piksler har samme/lik fargetone. Og hvordan unngår jeg dette? Ta bilde av noe annet, en annen plass under andre lysforhold.. Eller fargelegg snøen før du tar bilder, så du har mer variasjon i lysstyrken på motivets piksler. Da vil høyden på toppene minke og bredden vil øke, fordi det er mer kontrast i motivet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 For jpg-bilder viser histogrammet 256 forskjellige nivåer (8 bit) fra helt svart til helt hvitt. Grått ligger midt i histogrammet. Hvis du tar bilde av noe der 100% av pikslene er gråe vil histogrammet være helt tomt bortsett fra en kjempehøy søyle midt i, da høyden på søylene kun viser antall piksler på det nivået. At de kuttes i høyden har altså ingenting å si. En del scener kan fint havne innenfor histogrammet på både den lyseste og mørkeste siden (innenfor sensorens dynamiske omfang), men om søylene klatrer på den ene eller andre siden så må det HDR til for å få dekket inn hele området. Om du skal velge mellom klatring på lyse siden eller mørke så velger du den mørke da øynene våre er mye mer vare for detaljer i de lyse områdene av bildet enn de mørke. Derfor har jeg en tendens til å undereksponere bildene mine 1/3 EV i forhold til lyssensoren om jeg ikke har tid til å ta flere bilder av hver scene for å få det helt perfekt. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå