Gå til innhold

Kan stikkontakter uten jording(?) skade PC-er over lengre tid?


Anbefalte innlegg

Hei. Bor i et hus hvor stikkontaktene ikke er jordet, det er hvertfall ikke synlige jordingskontakter, bortsett fra på kjøkkenet.

 

Vi har hatt forskjellige problemer med samtlige PC-er i huset og jeg har kommet frem til at en av mulighetene kan være strømmen her i huset. I tillegg til dette synes vi at lyspærene i huset blir "tømt" raskere enn normalt, om det har noe med saken å gjøre vet jeg ikke.

 

Uantsett, de fleste veggkontaktene her i huset har ikke jording. Nå har riktignok den stasjonære PCn sine kontakter koplet inn i en kabelforgreining med overspenningsbeskyttelse. Men denne igjen er jo koplet inn i veggkontakt uten. Hjelper det da? Min bærbare på rommet er og koplet inn i en kabelforgreiner med beskyttelse, men dette igjen i en veggkontakt uten.

 

De to bærbare er mer forflyttet rundt omkring. Hvorav den ene bærbare har et tynt støpsel (som ikke sitter i kantene). Disse kan til tider sitte direkte i veggkontakter uten overspenningsvern. Spørsmålet mitt er om eventuelle overspenninger på strømnettet i kontakter uten jording etc. kan forårsake problemer med PCer over lengre tid.

 

Kan det være noe feil med strømnettet i huset, eller må jeg jakte på andre grunner til problemer med PCene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det være noe feil med strømnettet i huset, eller må jeg jakte på andre grunner til problemer med PCene?

Feilen kan være unormal spenning. Med et multimeter (kr. 89,90 hos Biltema eller Clas Olson) kan du måle spenningen enkelt.

 

Jeg vet at produsentene forlanger at alt datautstyr som ikke er dobbelt isolert må tilkobles jordet stikk hvis garantien skal gjelde. Imidlertid har jeg der jeg bodde tidligere brukt slikt utstyr på ikke jordet stikk i årevis uten at noe gikk galt med utstyret. Men mål spenningen først så kan vi ta det derfra.

Lenke til kommentar

høres ut som overspenning!

overspenningsvern fungerer ikke uten jordet støpsel!

den integrerte overspenningsbeskyttelsen i strømforsyninger fungerer heller ikke uten jord

 

alt datautstyr bør kobles i jordede uttak med overspenningsvern, laptopper med ujordet stikk bør også kobles i overspenningsvern, i alle fall hvis man vet man har for høy spenning i huset!

Lenke til kommentar

Jeg får vel se om jeg kan få tak i et multimeter, eksempel på et slitk et?

 

@Vbrattla: Mye forskjellig i grunn; restarter, skjermflimring, restarter, maskinen slår seg av, feil med skjermkort etc. Feil kan for eksempel komme fra andre ting, men har vanskelig for å tro det når hele 3 PCer virker å få sine problemer her. Kan være at jeg eller huset er forbannet og da :p

Lenke til kommentar

hva skal du med multimeter? arbeid på fast installert elektrisk utstyr skal utføres av elektriker

 

er det skjult (innfelt) eller åpent anlegg?

hvis du har skjult ville jeg hørt med en elektriker om å trekke fram jord og bytte alle stikkontakter fra ujordet til jordet

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

overspennings vern funker på ujordet stikk , men ikke opptimalt for overspenningene må bli kvitt mellom fasene og ikke til jord så tennspenningen ( spenningen som gjør att overspenninges vernet slår over) blir mye høyere og og utstyret blir utsatt for høyere spenninger om det hadde vært jord . beste er å ha grov vern i sikrings tavla og så finn vern ved utstyret. hvis vanlige lyspærer har kortere levetid enn normalt pleier det å være pågrunn av for høy spenning. vintertid pleier(pleide) e-verkene å sette opp speningene i trafone for å oppveie høyere effektbruk i vintertid . så hus som ligger nærme trafo kan få problemer med for høyspenning. få tak i multimeter å mål spenningen i huset. er spenningen over 240v begynner det å bli høyt , pleier å ligge mellom 225-240v.

Lenke til kommentar
hva skal du med multimeter? arbeid på fast installert elektrisk utstyr skal utføres av elektriker

 

Det er kanskje noe rimeligere å måle spenningen med eget multimeter til 89,50 enn å engasjere en elektriker til 500 kroner timen. Han skal jo ikke arbeide på anlegget, bare måle spenningen. Det er ikke vanskeligere enn å sett i en kontakt, og medfører ingen inngripen i anlegget.

Lenke til kommentar
Jeg får vel se om jeg kan få tak i et multimeter, eksempel på et slitk et?

 

@Vbrattla: Mye forskjellig i grunn; restarter, skjermflimring, restarter, maskinen slår seg av, feil med skjermkort etc. Feil kan for eksempel komme fra andre ting, men har vanskelig for å tro det når hele 3 PCer virker å få sine problemer her. Kan være at jeg eller huset er forbannet og da :p

 

Dette høres ut som et spenningsproblem. Du kan jo begynne med å sjekke hva du har tilkoblet av utstyr på samme kurs som du bruker til datautstyr. Hvis det står utstyr der som stopper og starter vilkårlig kan det medføre unormale spenningsfall ved start. Dette vil innvirke på følsomt elektrisk utstyr som datautstyr er og være årsaken til problemene. Hvis du er plaget med at sikringene ofte går kan dette være en indikasjon på at det elektriske anlegget ofte er overbelastet.

 

Multimeter får du tak i her http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21904334 eller her http://www.biltema.no/ søk på artikkelnummer 15-133 på Biltema.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Ring E-verket og be dem sjekke tilført spenning til huset ditt.

E-verket vil nok vise til at det finnes elektrikere, de kommer neppe selv. Det har ellers lite å si for den nøyaktige spenningen på den enkelte kurs inne i huset. Slik er spenningen hos meg: http://dump.no/files/753342c9a532/IMG_0777_%28Large%29.JPG med andre ord perfekt. Hvis man måler mellom jord og strøm så skal spenningen være ca. det halve.

Lenke til kommentar
Ring E-verket og be dem sjekke tilført spenning til huset ditt.

E-verket vil nok vise til at det finnes elektrikere, de kommer neppe selv. Det har ellers lite å si for den nøyaktige spenningen på den enkelte kurs inne i huset. Slik er spenningen hos meg: http://dump.no/files/753342c9a532/IMG_0777_%28Large%29.JPG med andre ord perfekt. Hvis man måler mellom jord og strøm så skal spenningen være ca. det halve.

 

e-verket kan også finnet huset deres på et kart, og så se hva spenningen inn til huset deres er, uten å løfte rævva fra stolen. Det kan i hvertfall sviger's som jobber i LOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...