Nemesis90 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei jeg har en corsair tx 750w psu, også den har en sånn av og på knapp som mange Psu'er har.. men jeg lurer da på om det forlenger levetid, eller om det er en sikkerthet og skru den av? alltså når jeg går og legger meg osv... Takker for svar jeg får:) Lenke til kommentar
HAG Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Når bryteren på PSU er på og PC avslått går det strøm på en 5V kurs ned til hovedkortet på alle ATX strømforsyninger, slik bruker PC-en litt strøm også når den er avslått. ASUS har vel den siste tida (over et år?) en grønn diode på hovedkortet som lyser så lenge PSU er tilkobla og bryteren der er på. Av en eller annen grunn leverer MB strøm på USB kontaktene også når maskina er avslått, fikk lada batteri til G7 musa eg hadde (gått til "gjenvinning" ;-) ) når PC-en var avslått, både på mitt 939 og AM2+ MB fra ASUS. Kan hende det forlenger levetida noen "promille" i antall dager når PSU blir slått av (kobla fra strømnettet) når den ikke er i bruk. Like viktig er kanskje at PSU får "rein" strøm, har de siste 8 - 9 åra brukt en UPS mellom strømnettet og PC-en, den leverer "riktig" strøm og slår av PC på normal måte om strømmen skulle gå. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 okey.. en ups? hva er det, og kan "rein" strøm ha noe og si på ytelsen til pcen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det er ikke noe poent å skru av PSU , annet en hvis man jobber internt i PCn. Eller hvis det tordner og lyner (må også plugges ut selvfølgelig). Moderne PCer er i såkalt soft-off state , med +5v standby strøm i hovedkortet.Dette er "normal" av status. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 okey.. en ups? hva er det, og kan "rein" strøm ha noe og si på ytelsen til pcen? Her er en UPS, min modell er litt mindre (ES 500), men har fungert i over 8 år uten problem, har 620W Corsair PSU nå. Har man kraftige "spikes" på strømnettet kan de "sjokka" gjøre at PSU eller andre deler i PC-en dør "før tida"... Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) ah ok:) takk for link og trenger jeg det egentlig? Endret 9. mars 2008 av lunnr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå