FnoFFen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg et billedbehandlingsprogram hvor jeg kan gjøre litt større endringer enn jeg kan i Lightroom. LR brukes til å behandle og organisere den store majoritet av bilder (et utmerket program , forresten), men man har da enkeltbilder man gjerne skulle jobbet litt mer med. Jeg tenker spesielt å kunne jobbe med layers, som mangler i LR. Ikke spør meg så mye hva jeg ønsker å gjøre for det vet jeg ikke helt ennå – jeg trenger å finne ut av mulighetene. En ting jeg kunne tenkt meg var å bruke layer masks for å korrigere blitsbilder der eksponeringen varierer i motivet (pga. forskjellig avstand til blitslyset). Jeg synes det er et ”evig” dilemma å skulle velge mellom Paint Shop Pro X2 eller Photoshop CS3. Førstnevnte koster omtrent tidelen av sistnevnte, og har nesten like mange funksjoner. CS3 koster svinaktige 7325. Riktignok er jeg ikke sikker på om jeg blir avkrevd momsen hvis jeg kjøper over nett. Da jeg kjøpte Lightroom, skulle totalprisen være 2650, men jeg betalte kun 2120 fordi det aldri kom noe momskrav (nå er det fire måneder siden jeg kjøpte det). Slipper jeg momsen på CS3, koster det ”bare” 5860 – akkurat rundt smertegrensen for meg. Men selv om PS er så mye dyrere, så er jo saken at det finnes enorme mengder lærebøker og turtorials til PS. I tillegg, kjøper man et hvilken som helst fotoblad, så er det mengder av tips til hva man kan gjøre i PS. For meg er nok tid et knappere gode enn penger – så kjøp av CS3 til 10 ganger prisen av PSP kan forsvares dersom jeg raskere vil lære PS. Selvsagt kunne en løsning være å kjøpe PSP til 6-700 kroner - kjøper man CS3 senere, så har man ikke kastet bort mange penger, men da har jeg kastet bort TID å lære meg PSP Jeg har for tiden en 30 dagers gratisversjon av CS3 installert, men sliter med å bruke det fordi læreterskelen er høy. Har også gått til innkjøp av Scott Kelbys bok ”The Adobe Photoshop CS3 book”, men var litt skuffet over at han ikke hadde et eget kapittel om layers siden jeg oppfatter dette å være et kraftig verktøy. Tidligere har jeg prøvd en tidligere versjon av PSP (versjonen før nåværende X2). Jeg kom i gang ved hjelp av ”learning center”, men husker jeg var litt skuffet over at layer masks ikke fungerte med 16 bits fargedybde (det tror jeg det gjør i CS3). Hmmmm…what to do? Jeg vipper hele tiden mellom det ene og det andre – så hvis noen kan gi meg argumenter for det ene eller det andre (evt. et annet program?), så kunne jeg klare å bestemme meg. Lenke til kommentar
netromen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Var for en tid tilbake i samme knipen. Endte opp med PSP versjon XI, rett og slett fordi jeg kom frem til at Photoshop kostet altfor mye i forhold til det antallet ganger jeg trenger å bruke noe annet enn Lightroom. Er vel neppe det en kan kalle avansert bruker, men jeg har enda til gode å oppleve at det er noe jeg savner i PSP. Majoriteten av tutorials for Photoshop lar seg uten problemer følge i PSP, blir bare litt leting fordi funksjonene kanskje heter noe annet og "ligger" på et annet sted i programmet... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Vel, du har jo nesten svart på det selv. Du ønsker ikke å bruke mye tid på dette og synes at læreterskelen til PS er høy, mens du kom igang med det innebygde Learning Center til PSP. Det følger også med en 3,5 timer lang komme igang/lærevideo til PSP. Jeg har selv prøvd PS litt fra og til siden versjon 7 og har alltid syntes at programmet har vært vanskelig og lite intuitivt. Etter å ha prøvd en rekke programmer, noen ble avinnstalert mer eller mindre umiddelbart, ble jeg gledelig overrasket da jeg kommer over PSP. Programmet var veldig lett og intuitivt å bruke og har flere funksjoner og muligheter enn jeg har bruk for. "Problemet" med at noen funksjoner ikke fungerer i 16-bit gjelder også for versjon X2, men er det egentlig noe stort problem? Jeg er Nikonskytter og bruker Capture NX til justere Raw-filer, og PSP til eventuelt videre manipulasjon. Også verdt å merke seg, er at en rekke "Photoshop-plugins" fungerer i PSP (men ikke alle), selv om det ikke er nevnt med et ord på produsentens nettsider. Selv har jeg god erfaring med plugins fra Nik Software, som bl.a. står bak den geniale U-Point teknologien i Capture NX. Nik har forøvrig nettopp kommet med denne teknologien som plugin til PS også, men har ikke prøvd denne i PSP ennå (siden den allerede er i Capture NX). Endret 9. mars 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har kun god erfaring med PS CS3, det er dyrt ja, så man må vurdere nøye om man har virkelig bruk for den. Men alt i alt, har du bilderedigering og lignende som hobby, så anbefaler jeg CS3 på det sterkeste. Det er en skikkelig RAM-hogger dog, så håper du har en kraftig PC. Learning curve er relativ stor i tillegg og tid = penger, så om du har tenkt å gå over til CS3 etterpå uansett, så like gjerne gjør det med en gang kanskje? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Takk for svarene. Det var ikke så mange som jeg hadde håpet, men kvalitet går foran kvantitet Oceanborn spør om hvor stort problem det er at diverse funksjoner ikke virker i 16 bit i PSP. Vel, jeg har kanskje hatt et litt for religiøst forhold til dette med 16 kontra 8 bit. Ved hjelp av Kelbys bok fant jeg ut hvordan jeg i PS CS3 (prøveversjonen jeg har) korrigerer skjeveksponerte bilder (typisk blitsbilder). Jeg var veldig fornøyd med resultatet med 16 bit filer som utgangspunkt. Så prøvde jeg å starte med samme bilde som 8 bits tiff-fil. Jeg klarte ikke å se forskjell. Så da er ikke jo ikke det så farlig. Konklusjonen er at jeg prøver meg med PSP. Håper jeg klarer å finne ut hvordan jeg gjør tilsvarende i PSP. Oceanborn nevnte også noe om en 3,5 times lærevideo til PSP. Det hørtes absolutt interessant ut. Jeg antar jeg ikke kan satse på nedlasting av programmet hvis jeg vil ha filmen, men må bestille boksen? Hvordan er erfaringen med HDR Photo Merge i PSP? Funker det like bra som Photomatix? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Siden du har, og bruker Lightroom fra før - så er det jo noe å tenke på at PS og Lightroom lages begge av Adobe, noen som gjør sammarbeidet de to programmer mellom lettere.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det står "free with purchase" og "Included free via download" på deres respektive US og globale engelske nettside. Det står også at videoen er på to timer på US siden, vet ikke hva som er riktig da den er oppdelt i forskjellige tema. Med dages dollarkurs, er det nok å anbefale å handle i dollar (Her). HDR merge, er ny av denne versjonen og fungerer ikke så godt som Photomatix nei. Men til "enkle" oppgaver med ±1-2 EV, blir det ganske bra resultater, men med opp mot ±5 EV er nok Photomatix fortsatt kongen på haugen. Til inspirasjon. http://apps.corel.com/paint_shop_pro_photo_studio/ Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Siden du har, og bruker Lightroom fra før - så er det jo noe å tenke på at PS og Lightroom lages begge av Adobe, noen som gjør sammarbeidet de to programmer mellom lettere.. Ja, det er med i vurderingen. Helt sikkert lettere flyt mellom LR og CS3. MEN er det verdt 5-6000 kroner? Så vidt jeg kan se, så bruker netromen kombinasjonen Lightroom og PSP. Han kan kanskje svare på arbeidsflyten mellom disse. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Nei, det vert mykje det same, ein må berre definere PSP som ekstern editor. Prosessen vert nok den same uansett: Ein vel biletet og trykker Ctrl + E (PS) eller Ctrl + Alt + E (eigendefinert program), og får spørsmål om ein vil redigere ein kopi (og kva format denne skal vere i) eller originalen. Ein gjer endringane og lagrer biletet, som vil verte oppdatert i LR. (Råfiler må ein lage ein kopi, ein kan ikkje redigere originalen.) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg et billedbehandlingsprogram hvor jeg kan gjøre litt større endringer enn jeg kan i Lightroom. LR brukes til å behandle og organisere den store majoritet av bilder (et utmerket program , forresten), men man har da enkeltbilder man gjerne skulle jobbet litt mer med. Jeg tenker spesielt å kunne jobbe med layers, som mangler i LR. Ikke spør meg så mye hva jeg ønsker å gjøre for det vet jeg ikke helt ennå – jeg trenger å finne ut av mulighetene. En ting jeg kunne tenkt meg var å bruke layer masks for å korrigere blitsbilder der eksponeringen varierer i motivet (pga. forskjellig avstand til blitslyset). Jeg synes det er et ”evig” dilemma å skulle velge mellom Paint Shop Pro X2 eller Photoshop CS3. Førstnevnte koster omtrent tidelen av sistnevnte, og har nesten like mange funksjoner. CS3 koster svinaktige 7325. Riktignok er jeg ikke sikker på om jeg blir avkrevd momsen hvis jeg kjøper over nett. Da jeg kjøpte Lightroom, skulle totalprisen være 2650, men jeg betalte kun 2120 fordi det aldri kom noe momskrav (nå er det fire måneder siden jeg kjøpte det). Slipper jeg momsen på CS3, koster det ”bare” 5860 – akkurat rundt smertegrensen for meg. Men selv om PS er så mye dyrere, så er jo saken at det finnes enorme mengder lærebøker og turtorials til PS. I tillegg, kjøper man et hvilken som helst fotoblad, så er det mengder av tips til hva man kan gjøre i PS. For meg er nok tid et knappere gode enn penger – så kjøp av CS3 til 10 ganger prisen av PSP kan forsvares dersom jeg raskere vil lære PS. Selvsagt kunne en løsning være å kjøpe PSP til 6-700 kroner - kjøper man CS3 senere, så har man ikke kastet bort mange penger, men da har jeg kastet bort TID å lære meg PSP Jeg har for tiden en 30 dagers gratisversjon av CS3 installert, men sliter med å bruke det fordi læreterskelen er høy. Har også gått til innkjøp av Scott Kelbys bok ”The Adobe Photoshop CS3 book”, men var litt skuffet over at han ikke hadde et eget kapittel om layers siden jeg oppfatter dette å være et kraftig verktøy. Tidligere har jeg prøvd en tidligere versjon av PSP (versjonen før nåværende X2). Jeg kom i gang ved hjelp av ”learning center”, men husker jeg var litt skuffet over at layer masks ikke fungerte med 16 bits fargedybde (det tror jeg det gjør i CS3). Hmmmm…what to do? Jeg vipper hele tiden mellom det ene og det andre – så hvis noen kan gi meg argumenter for det ene eller det andre (evt. et annet program?), så kunne jeg klare å bestemme meg. Hvorfor kjøper du ikke Photoshop Elements 6 eller melder deg opp i et fag (student) og kjøper hele CS3 pakke for studentpris som er en brøkdel av full pris? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Hvorfor kjøper du ikke Photoshop Elements 6 eller melder deg opp i et fag (student) og kjøper hele CS3 pakke for studentpris som er en brøkdel av full pris? Hmmm, vil det funke? Kan jeg bare melde meg opp i et fag sånn uten videre? Jeg er 40 og i full jobb. Det hadde jo vært interessant. En annen ting er at med en dollarkurs nesten nede på 5 kroner, så burde man kunne få kjøpt CS3 billigere. Men man er tvunget til å kjøpe fra Adobe Norge og dermed er prisen fast i norske kroner. Dessuten følger det med Adobe Bridge og Camera Raw, og dette har jeg vel ikke bruk for siden jeg bruker Lightroom? Når det gjelder Elements, så har jeg tidligere avvist dette pga. at 95% av funksjonene ikke støtter 16 bits, men jeg har jo funnet at dette ikke er så farlig. Trodde Elements lå noe bak PSP og ikke hadde layers og layer masks. Men det kan hende jeg burde vurdere Elements også, som prismessig er lik PSP. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 En annen ting er at med en dollarkurs nesten nede på 5 kroner, så burde man kunne få kjøpt CS3 billigere. Men man er tvunget til å kjøpe fra Adobe Norge og dermed er prisen fast i norske kroner.Kanskje ein kan kjøpe frå andre butikkar, som B&H. Dessuten følger det med Adobe Bridge og Camera Raw, og dette har jeg vel ikke bruk for siden jeg bruker Lightroom?Nei, vil ikkje tru det, men du treng jo ikkje bruke det.Trodde Elements lå noe bak PSP og ikke hadde layers og layer masks.Elements har lag, men i utgangspunktet ikkje lagmasker. Lagmasker er det derimot mogeleg å få til likevel:http://graphicssoft.about.com/od/pselement.../layermasks.htm http://graphicssoft.about.com/od/pselements/p/layermasks.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå