Gå til innhold

[Løst]Prosjekt: Ungdom1 - Felles ungdomsportal med stort nyhetssystem og nettsamfunn[VI SØKER HTML/CSS KODERE!]

Endring av navnet på portalen?  

14 stemmer

1. 1. Bør vi endre navnet på portalen?

• Ja! Ungdom1.no er et dårlig navn!
      6
    • Nei! Jeg syntes det er et bra navn!
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikk umulig at jeg blir med :) Var det du AnaXyd som lagde en tråd for noen uker siden der du ønsket ungdommer i osloområdet til dette formålet?

Godt å høre! :)

Det var nok ikke meg som hadde den tråden nei.. Har du link til den? :)

Lenke til kommentar

Vet at det er mange fordeler med og kode alt fra bunnen av, men jeg er redd at da blir det slik som skjebnen til Digitalmagasinet.no (Sorry rabbid), det prosjektet er egentlig lagt på is fra min side, fordi det ble ingen fremgang i koding, og siden kom ikke raskt nok opp...

Ved og bruke et ferdig (open-source) CMS - slik som drupal - Så vil kodingen komme fortere igang, får et resultat, og det blir større fremgang og motivasjon i gruppa, pluss at vi slipper beta testing, utretting av bugs, (som noen ganger kan ta måneder).

Jeg personlig ville ha gått for et ferdiglaget CMS!

forrestn: Blogbox kommer seg veldig bra rabbid!

./Famen

Lenke til kommentar
Vet at det er mange fordeler med og kode alt fra bunnen av, men jeg er redd at da blir det slik som skjebnen til Digitalmagasinet.no (Sorry rabbid), det prosjektet er egentlig lagt på is fra min side, fordi det ble ingen fremgang i koding, og siden kom ikke raskt nok opp...
Hehe, slikt som skjer. Er ikke mange samarbeids-prosjektene her på forumet som har vart så lenge dessverre :(
Lenke til kommentar
Hehe, slikt som skjer. Er ikke mange samarbeids-prosjektene her på forumet som har vart så lenge dessverre :(

Vi får håpe dette prosjektet varer til det blir ferdigstilt! Tror vi står litt sterkere, da det blir enklere å bruke et ferdig CMS, og utvikle utifra dette. Og vi ser som Famen presiserer, fremgang og dette er en sterk motivator.

Er det noen som har kunnskap til å lage themes til Drupal, og kan gjøre om siden jeg kommer ut med til det? Når vi isåfall har gjort det, har vi kommet grådig langt allerede. Da er det bare å fylle inn alle funksjonene, modulene osv, endre litt, legge til litt, og det begynner å ligne det vi har planlagt.

Hadde vært bra om noen fant noen moduler til Drupal som vi får bruk for i portalen. (Til communitiet, og nyhetsfunksjonen, samt mer du kan komme på) Her er link til siden med moduler: http://drupal.org/project/Modules

Skal på TG i morra, og skal sitte der og kose meg litt med forsiden, og kode den ferdig. Får sikkert laget noen undersider også, samt mer. :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jah, litt dårlig fremgang og dårlig kommunikasjon i gruppa her. Vi må finne ut hvilket system vi skal bruke, Drupal, Joomla eller noe annet. Jeg syntes Joomla virker enklere å bruke, ihvertfall når det gjelder theming.

Men, jeg veit ikke. Jeg har rett og slett begrensede kunnskaper angående disse CMS'ene, og noen av dere andre må trå til og hjelpe med dette.. :)

Vi har fått opp domenet nå, og installert Joomla og Drupal. For de som ønsker å prøve litt ut med moduler og themes til systemene på domenet, er det bare å si ifra, så skal vi få fikset dette.

Men som sagt, jeg trenger hjelp til dette nå, og vi må finne ut hva vi skal bruke. Fredrik har drivi litt med å testet ut Joomla veit jeg, men aner ikke hva han har kommet frem til.

Jeg har egentlig nok med å designe og raw-kode sida slik at den er klar til implementasjon, så hadde vært knallbra med hjelp her! :) Så lenge vi får dette inn i et system er vi laaangt på vei alt!

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt på drupal og påsken, og det virket som det var ganske greit og lage egne moduler. Men jeg så ikke så mye på theming, så hvis det er enklere i Joomla kan vi godt gå for det.

For min del spiller det ingen rolle hvilket cms velger, spørsmålet er bare hva slags moduler vi skal lage selv, for det finnes jo mange ferdige moduler. Hvis vi klarer å få fordelt litt arbeid er det lettere å få i gang arbeidet. Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Det å lage de modulene som trengs på nyhetsfronten kunne vi godt ha begynt på. Om det allerede finnes noen vi kan ta utgangspunkt i, og forbedre dem slik at de passer til våre behov hadde jo vært det beste. Så det er en arbeidsoppgave som er ledig! :)

Jeg skal også prøve å få vrengt designet inn i Joomla nå, om jeg klarer det. Ser ut som det er mye enklere enn Drupal. :)

Lenke til kommentar
Jah, litt dårlig fremgang og dårlig kommunikasjon i gruppa her. Vi må finne ut hvilket system vi skal bruke, Drupal, Joomla eller noe annet. Jeg syntes Joomla virker enklere å bruke, ihvertfall når det gjelder theming.

Men, jeg veit ikke. Jeg har rett og slett begrensede kunnskaper angående disse CMS'ene, og noen av dere andre må trå til og hjelpe med dette.. :)

Vi har fått opp domenet nå, og installert Joomla og Drupal. For de som ønsker å prøve litt ut med moduler og themes til systemene på domenet, er det bare å si ifra, så skal vi få fikset dette.

Men som sagt, jeg trenger hjelp til dette nå, og vi må finne ut hva vi skal bruke. Fredrik har drivi litt med å testet ut Joomla veit jeg, men aner ikke hva han har kommet frem til.

Jeg har egentlig nok med å designe og raw-kode sida slik at den er klar til implementasjon, så hadde vært knallbra med hjelp her! :) Så lenge vi får dette inn i et system er vi laaangt på vei alt!

Hvis dette skal bli vellykket må det gjøres ett bedre forarbeid og det må korrigeres vesentlig bedre underveis.

Typisk vil folk bare gå rett til koding eller det "å lage moduler", men du har installert både Joomla og Drupal. Før eller siden må du velge en av disse, og da må du forkaste arbeidet til noen. Du kan forvente krig rundt hvem som skal få sitt arbeid forkastet.

Det må også defineres hvordan moduler skal snakke med hverandre og hvilken struktur systemet skal ha, før noen koder. Hvis ikke ender du fort opp med ukompatible moduler, igjen må noen endre sitt arbeid eller arbeid må forkastet. Ny krig.

Du har startet på koding før forarbeidet er påbegynt.

Jeg kan ikke anbefale noen å bli med på dette prosjektet, med mindre dere spoler tilbake og gjør tilstrekkelig forarbeid.

Lenke til kommentar

Skal være enig her oppe, forarbeid og planlegging er meget viktig..

Bli enige om dere skal bruke OOP eller ikke, hvordan struktur kodingen skal ha, spesielle regler som feks

-toppen av hver side skal inneholde if(!$index) die('ingen tilgang'); feks for og hindre folk og åpne sider uten hovedsiden, dette kun med includescript..

eller

-sjekk om brukeren er logget inn om det kreves med if($loggedin) og slike ting..

Lag en mal og en standar for ting. Dette gjør det veldig mye enklere om noen hopper av for andre og fortsette, eller endre koden..

Lenke til kommentar

Slikt burde ha blitt planlagt av trådstarter før han startet tråde, slikt tar tid og kan ende med at folk mister interessen (prater av erfaring, men kan til mitt forsvar si at jeg ikke startet den originale digitalmagsin-tråden :p)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Slikt burde ha blitt planlagt av trådstarter før han startet tråde, slikt tar tid og kan ende med at folk mister interessen (prater av erfaring, men kan til mitt forsvar si at jeg ikke startet den originale digitalmagsin-tråden :p)

Det er ingenting i veien med å samarbeide om ett forarbeid her på forumet.

Om det er ett stort nok miljø her som er interessert i slikt vet jeg ikke. Problemet er at de som er interessert i tekniske greier som syntax og som liker å kode, ikke så lett interesserer seg for designpremisser, uml, og administrasjon.

Det er helt avgjørende at denne gruppen er representert fra dag en, da selve kodingen da gjerne tar en brøkdel av tiden som planleggingen av koden gjør. Det er nesten skummelt hvor effektive teknikkerene blir i slike settinger.

Ikke tekniske greier

Skal dette bli en avis liknende side med lokal aktivitets informasjon, eller skal dette være ett sosialt nettverk?

Hvis det skal være begge deler, så må noen forklare meg hvordan disse to tingene henger sammen.

Hvordan skal informasjon innhentes? Hvorfor skal folk benytte denne tjenesten fremfor en lokalavis?

Ett sosialt nettverk krever temmelig mye administrasjon og dere har jo rimelig mye konkurranse som det er. Hvorfor skal folk velge dere fremfor Facebook?

Det er litt kjipt å legge ned hauger av arbeid i ett prosjekt hvis det ikke har noe potensiale.

Hvem har rettighetene til arbeidet hvis det slår ann? Hvem leder arbeidet, og hvem eier det? Hvordan skal inntekter fordeles, eller er dette OpenSource, med fare for at flere av dere ender opp med å konkurere mot hverandre?

Det går jo ann å bli enig om at dette er OpenSource, og at prosjektet er en øvelse i å utvikle ett slikt system og at målet er å ha det gøy!

Jeg regner med at trådstarter ikke forventer at andre skal hjelpe ham med å lage ett system som han alene skal tjene penger på?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, så er det en lang vei til å i det hele tatt begynne å tjene penger på en sånn side!

Dere kritiserer jo siden før dere hele tatt vet hele ideen bak det.

Man bør heller ikke råde noen til å IKKE være med hvis man ikke vet alt bak hele prosjektet.

Hva som er planlagt internt med dem som koder siden, er det jo heller ikke alle som vet (folk utenfor prosjektet).

Vi bruker det forumet for å skaffe folk som vil være med på noe helt nytt og prøve ut forskjellige ting og få en liten utfordring.

Målet med det hele er å få laget en ungdoms side som har mange muligheter. :)

Det jeg som styrer hele saken, jeg har ikke tenkt at noen skal bruke blod, tårer og svette på dette uten at dem får betalt hvis kan gjøre penger på dette.

Håper flere melder sin interesse om prosjektet og vil være med å utvikkle en ny ungdomsportal. :D

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er villig til å dele relevant informasjon på dette forumet, så hører heller ikke diskusjonen hjemme her.

Hvis du ikke har tatt stilling til hvordan CMS skal løses eller hvordan systemet skal struktureres på ett overordnet plan, så har du ikke gjort godt nok forarbeid.

Jeg kjenner ikke til noen utviklingsmetode som passer til det som er informert om i denne tråden.

Det hele virker nokså lysskyt.

Hvis jeg skulle gjøre noe arbeid for deg, vil du da kreve eierskap på mitt arbeid? Hvorfor skal jeg hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Ikke dra dette feil vei Frode, vær så snill. Greit at du stiller spørsmål og diskuterer litt rundt det, men ikke driv å sett dette i dårlig lys. Greit, du har rett i det du sier med forarbeid og lignende - absolutt. Ta heller og hjelp oss! :) Men ikke driv og sett det i dårlig lys, takk? :)

Skal prøve å svare deg på noen av spørsmålene dine:

Skal dette bli en avis liknende side med lokal aktivitets informasjon, eller skal dette være ett sosialt nettverk?

Det er først og fremst tiltenkt det med nyhetene som man kan filtreres for hvert fylke/område. Men, det skal også være en side hvor ungdommen kan henge litt rundt på, så vi tenkte at et nettsamfunn også passer bra. Og når dette nettsamfunnet skal bygges, skal det være skikkelig og holde en høyere standard enn f.eks Nettby(som er uhorvelig stygt, designmessig)

Hvordan skal informasjon innhentes? Hvorfor skal folk benytte denne tjenesten fremfor en lokalavis?

Dette skal være preget av egen skrivevilje blant ungdommene. Såklart, vi skal jo ta inn skribenter som tar for seg ett område, slik at det ikke blir helt dødt i det området. Om vi får skribenter for alle områdene er jo perfekt, men muligens vanskelig i begynnelsen. Vi satser på egen skrivevilje blant folk! :)

Ett sosialt nettverk krever temmelig mye administrasjon og dere har jo rimelig mye konkurranse som det er. Hvorfor skal folk velge dere fremfor Facebook?

Vi har en annen type nettverk, og driver et helt annet konsept enn f.eks Facebook. Facebook er internasjonalt, og det er mye fokus på skole og utdanning. Vårt skal være kun innenfor oss nordmenn, om ikke det åpner seg muligheter angående å gjøre det internasjonalt.

Hvem har rettighetene til arbeidet hvis det slår ann? Hvem leder arbeidet, og hvem eier det? Hvordan skal inntekter fordeles, eller er dette OpenSource, med fare for at flere av dere ender opp med å konkurere mot hverandre?

Inntektene går til en egen konto som er beregnet til Ungdom1. Det er ingen av oss i styret som kommer til å ta ut de pengene til privat bruk. Pengene trenger vi til å betale ulike regninger(domene, webhotell osv.) Og om det blir noe til overs som vi ikke veit hva vi kan bruke til, er det jo alltids lov å premiere utviklerne litt.. :) Det skal dere absolutt ikke se bort i fra! ;)

Jeg regner med at trådstarter ikke forventer at andre skal hjelpe ham med å lage ett system som han alene skal tjene penger på?

Vi har ikke planer om å ta de pengene selv, som jeg forklarte litt lengre oppe her. Pengene går rett til prosjektet.. ;)

Så, la oss heller dra dette tilbake hvor vi diskuterer hvilket system vi skal bruke. Jeg syntes Joomla sin theming var mye enklere enn Drupals, men jeg veit ikke om Drupal er bedre generelt til vårt bruk. Vi må rett og slett komme til en sjefsavgjørelse.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...