Gå til innhold

Lett og energigjerrig kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Mine foreldre skal ut på en flere måneder lang tur med ryggsekk. Og leter etter utstyr som veier minst mulig. De har vurdert å kjøpe inn digitalkamera og legge igjen det filmbaserte kameraet hjemme. Så mitt spørsmål til dere er som følgende:

Vet dere om et lett kompaktkamera med lavt energiforbruk (dvs. som ikke er trenger hyppig energipåfylling)? Helst ett som ikke er avhengig av oppladbare batterier (en lader veier mye!). Råbra specs er ikke så veldig viktig. Her er det først og fremst grammene som telles!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine foreldre skal ut på en flere måneder lang tur med ryggsekk. Og leter etter utstyr som veier minst mulig. De har vurdert å kjøpe inn digitalkamera og legge igjen det filmbaserte kameraet hjemme. Så mitt spørsmål til dere er som følgende:

Vet dere om et lett kompaktkamera med lavt energiforbruk (dvs. som ikke er trenger hyppig energipåfylling)? Helst ett som ikke er avhengig av oppladbare batterier (en lader veier mye!). Råbra specs er ikke så veldig viktig. Her er det først og fremst grammene som telles!

Ikke ultralett, men ville satset på Fuji F40fd med en liten bunke med ekstra batterier... Batteriene kan kjøpes på eBay, der koster de en brøkdel. De veier ikke så mye, har du med deg tre ekstra batterier og en lader, holder det lenge. (Veier noen kanskje 200 gram.)
Lenke til kommentar

Stemmer i på dette. Jeg kjøpte selv 2 stk. uoriginale via eBay fra HongKong. De har høyere kapasitet, ble levert i hvert sitt plastetui, og kostet samlet kr. 60,- (kr. 30 for batteriene og 30 for frakt), det hele rett i postkassa etter få dager. Jeg tar mellom 4 og 500 bilder på en lading. To-tre ekstra batterier burde da være en grei løsning. Og skulle man på en tur dumpe innom en stikkontakt på sin vei kan det jo være lademulighet. Laderen veier fint lite, nemlig. F40fd vil også være et ypperlig turkamera til slikt bruk.

Lenke til kommentar

Bare pass på at batteriene har innebygget sikring mot kortslutning. Hvis ikke kan de overopphetes/begynne å brenne, og ødelegge kameraet.

Stort sett står det en erklæring på nettsiden til firmaet om at hvis kameraet ødelegges på grunn av batteriet, så erstatter de selve kameraet.

Husk også at mah-tallet (som angir kapasitet) ikke måles på samme måte overalt. Du kan derfor lures til å tro at batteriet du kjøper har bedre kapasitet enn originalbatteriet når det egentlig har dårligere.

Passer man bare på å kjøpe merker som virker som seriøse, og ikke de aller aller mest grisebillige greiene man finner, så går det normalt bra. Men sjekk litt før du kjøper de første og billigste du finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...