Gå til innhold

Win2003 server "fryser" en gang i blant!

Anbefalte innlegg

Har en Windows 2003 server som har en rekke virtuelle pcer på seg, samt den fungerer som filserver etc etc.

Serveren står naturligvis på 24/7/365

Det siste halv året har jeg opplevd at når jeg våkner på morgenen så har serveren "fryst" helt. Serveren står på, men det er umulig å få kontakt med den.

Får heller ikke noe bilde på skjermen etc direkte på serveren. Og jeg på restarte serveren med resett knappen.

Har sjekket logger etc, og finner ingen ting som forteller noe om hvorfor serveren plutselig fryser. Det eneste jeg har funnet ut, er at det skjer rundt samme klokkeslett hver gang, et sted etter 03.30.

Det som er rart er at det kan gå uker og måneder mellom hver gang, så det er ikke et program som starter f.eks hver natt klokken 03.30 som forårsaker dette problemet. Har også sjekket alle programmer som kjører automatiske tjenester, og ingen av dem starter rundt denne tiden.

Noen som har en ide om hva det kan være, eller snakker vi ny installasjon av serveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor lenge har denne maskinen vært oppe å gått ?

Har du noen programmer som kjøres konstant, men utfører oppgaver med gitte intervaller ?

Hvilken programvare bruker til virtuelle maskinene ?

Tror det i alle fall er 1-1.5 år siden jeg installerte OS ja. (Noen som vet hvordan jeg kan sjekke dette helt nøyaktig?). Etter det har jeg byttet en del hardware (som RAM, Hovedkort og CPU), men har alltid sluppet unna med ny OS installasjon.

Problemet oppsto før det siste hovedkort, RAM og CPU byttet mitt i høst. Så jeg tviler sterkt på at det er hardware relatert.

Av programmer som kjøres konstant er det antivirus (f-secure), SuperAntiSpyware (problemet oppsto før jeg la inn dette), Bandwith Monitor Pro, Super Flexible File Synchoronizer, EVEREST Ultimate Edition 4.20, Internet Download Manager 5.12, Idrive Classic Backup og Vmware Server 1.0.4 som er svaret på det siste spørsmålet ditt.

Alle programmene jeg kjører på serveren er kjøpt og betalt, og har ikke kjørt ett eneste cracked/lastet ned fra skumle sider program på serveren.

Er klar over sikkerhets problemet som er rapportert i Vmware Server som er aktuelt om du bruker delte mapper fra Host maskinen til gjestemaskinene. Jeg gjør ikke dette direkte, men serveren fungerer som filserver, og de virtuelle maskinene har lese tilgang på serveren.

Ellers er ikke serveren åpen fra utsiden. Jeg bruker en Virtuell maskin til dette, men fra den kan jeg nå hovedserveren via Remote Desktop. Men jeg må altså via den eksterne serveren først. Webserveren hjemme er også en virtuell pc, og IIS er ikke aktivert på hovedserveren.

Lenke til kommentar
Du har ikke reinstallert etter du skiftet CPU ?

Nei funka fint det. Byttet fra Asus P5WD2 Premium hovedkort S775 I955X til Asus P5E, X38, Socket 775 Hovedkort, samtidig som jeg byttet CPU fra Intel Extreme Ed. 840 til en Intel Xeon 3210 quad core.

Byttet også da RAM fra 4 GB PC4200 DDR2 ram til 8 GB PC5300 DDR2 ram. Alt uten at OS kranglet noe som helst. Den bare oppdaterte driverene fra CD platen automatisk, restarta og så funka alt igjen.

Men som sagt, problemet med at pcen fryser rundt 03.30 startet før november da jeg byttet H, CPU og RAM.

Lenke til kommentar

Oppgaven med å finne ut hva som gjør at serveren fryser en gang i blant blir for stor tenker jeg.

Så har satt igang en ny installasjon av serveren nå. Egentlig greit, for da får jeg gjort noen forandringer som jeg hadde tenkt på, men som jeg har droppet siden jeg hadde ett godt oppsett som fungerte.

Regner med at jeg ikke får samme feil tilbake etter nyinstallasjonen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Første jeg tenker er oppdatering av noe. At den sjekker rundt 03.30, om det ikke er oppdatering så går den fint videre, men om den er så starter den oppdateringen og noe går til helvete. men når det er så stor interval mellom hver gang den låser seg så er det ganske håpløst å feilsøke

Lenke til kommentar
Første jeg tenker er oppdatering av noe. At den sjekker rundt 03.30, om det ikke er oppdatering så går den fint videre, men om den er så starter den oppdateringen og noe går til helvete. men når det er så stor interval mellom hver gang den låser seg så er det ganske håpløst å feilsøke

Kunne ha vært noe der, men hadde satt automatiske oppdateringer til 01.30, og at den bare skulle laste ned.

Og de siste gangene oppdateringer har kommet ut, så har de bare vært klare til installasjon, og pcen har ikke fryst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Normalt så må du reinstallere os'et når fundamentale ting slikt som hovedkort skiftes. Dette for å få ny hal.dll.

Lenke til kommentar
En liten tilbakemelding her hadde vært kjekt. Bare for å høre hvordan det går med serveren.

Er jo litt tidlig å si noe enda da... som sagt skjedde problemet bare en gang i blant.

Men om problemet dukker opp igjen, skal jeg oppdatere tråden.

Ellers var det greit å legge inn alt på nytt, og få rensket opp litt. Har jo kjørt en del programmer på serveren siden sist jeg installerte den på nytt.

Og så er det jo bare de riktige driverne til hovedkortet etc som er installert.

Lenke til kommentar

Bare en oppdatering:

I natt tok serveren en omstart klokken 03.35, så det er et eller annet merkelig som ikke er som det skal.

Nå er det ingen av programmene jeg har installert som gjør noe som helst rundt den tiden. Alt skjer fra 05.00 tiden av automatiske backuper etc.

auto1a.jpg

Automatiske oppdateringer er satt til at den kun skal varsle meg, og så skal jeg laste ned og installere selv.

Her er fra event loggen:

auto1b.jpg

Her er ett utdrag fra system event loggen, og ser ingen ting som skjer rundt 03.30:

auto1c.jpg

Her fra Aplication event loggen:

auto1d.jpg

Her er en liste over de som har logget på serveren, de fleste anonyme. Eneste jeg ser er at Filserveren min (som er en virtuell pc) har logget seg på 03.35

auto1e.jpg

Filserveren er også installert nå i 2008 og problemet som jeg har startet i høst en gang. Så skjønner lite nå. På den nye installasjonen til serveren er det ingen porter som er åpnet fra utsiden. (internett)

Dette er på Ruter firewallen. Nå har jeg også installert Windows firewall for å se om det hjelper... og begrenset det meste av remote desktop, remote control etc til kun IPen til den bærbare pcen.

Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei. Det der har jeg også hatt på serveren min.

Jeg fant ut at når PSU har kjørt på ca 90% load over tid, begynte maskinen og slå seg av eller PSU kuttet strømmen. I biosen hadde jeg satt at i tilfelle strømbrudd, skulle maskinen slå seg på igjen når strømmen kom tilbake.

Jeg løste dette problemet med å kjøpe en større PSU.

Hadde samme melding i loggen som deg.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Har jo en Thermaltake Silent 680W PSU i dag, skulle ikke det holde til dette oppsettet:

# Intel Xeon X3210 Quad-core 2.13 Ghz @2.4 Ghz

# Asus P5E, X38, Socket 775 HK

# MSI GeForce 7100GS 128 MB DDR2 skjermkort

# 8 GB PC2-5300 DDR2 RAM CL5

# Zalman CNPS9500 LED CPU kjøler

# Western Digital Raptor 74 GB (10.000RPM) OS disk

# 5 stk Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II = 1.250 GB

# 1 stk Western Digital 320 GB disk

Lenke til kommentar
Bytt til server 2008 :D Det yter bedre enn vista 64, i alle fall for meg.

Har testet ut Win 2008 server, og synes ikke den er bedre enn 2003 server. Og i tillegg har jeg lisenser på Win 2003 server, mens det vil fort koste å kjøpe på 2008 server.

Må jo kunne gå an å finne ut hva feilen er, og så få fikset den, den har jo ikke alltid vært der, og jeg har kjørt 2003 server i flere år nå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering:

Jeg har forsatt samme problem på serveren, men har siden sist byttet ut strømforsyingen med en kraftigere en: OCZ ModXStream strømforsyning 780W

Serveren fryser helt "random" og det er ikke noe logikk som jeg kan se bak når pcen velger å fryse.

Her er tidene siste måneden ++:

25.04.08 00.40

26.04.08 10.06

30.04.08 12.43

08.05.08 05.17

27.05.08 02.15

29.05.08 11.13

Det eneste jeg ikke har byttet på serveren siden problemet oppsto er nå diskene. Men siden serveren har hele 8 disker (en av dem er helt ny, så den er nok neppe problemet) er det litt drastisk å bytte alle diskene.

Har brukt programmet HD-Tune for å sjekke systemdisken, og resultatet (som du kan se under) er litt merkelig. Kan det resultatet tyde på at det er systemdisken som er problemet?

wdc74a.jpg

men HD-Tune finner ingen feil på disken, det gjør heller ikke Chkdsk eller Perfect Disk:

wdc74b.jpg

For å oppsummere, for de som ikke har lest alt i denne tråden, har jeg etter problemet oppsto byttet:

Hovedkort

CPU

Minne (alle minnebrikkene)

Skjermkort

Strømforsyning

Og har i tillegg lagt inn operativsystemet (Windows 2003 server) to ganger nå, uten at det har hjulpet på problemet.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...