Pus_1808 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Om ikke lenge fyller jeg 18 år, og trenger derfor hjelp til å finne en bil. Men jeg vet ikke hvilken type bil jeg skal velge, og spør derfor dere tips og råd. Jeg ønsker meg en stor bil, med god plass (jeg har dilla på stor biler, noe jeg har hatt siden jeg var liten). Har kikket en del på Caravelle, og Chrysler, men jeg har ikke peiling på hvordan disse bilene er å kjøre. Noen som har peiling? eller som vet om andre biler som lingner på Caravelle og Chrysler? Som 17-åring (snart 18) har jeg ikke mye penger, så bilen må ikke være for dyr (10 000 - 15 000) Takker for all hjelp jeg kan få Endret 9. mars 2008 av Pus_1808 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) caravelle er en allright bil å kjøre, man sitter høyt og fint, de er fantastiske på vinterføre! Men det er endel risting og dårlig støydempet, og girstanga er laaang. modellene fra tidlig 90 (er ikke helt sikker på hvor langt fram) har en kjent feil, med toppen tror jeg det var, så du bør undersøke om denne er utbedret, for det gjøres nemmelig ikke "automatisk" på service på merkeverksted. den må ryke, eller man må be om det, og det koster en bøtte med kroner. en bil JEG liker bedre er Toyota Hiace, men de i din prisklasse er veldig plaget med rust, men skulle du hatt råd til det ville jeg sett på 96 mod og nyere det er en bil som bare går og går, personlig syns jeg den er penere enn caravellen. men den er UBRUKELIG på vinterføre (bakhjulstrekk versionen) 4 hjulstrekken er bra på vinterføre, men har svingradius som et middels cruiseskip men det har mindre å si for deg for denne vil hvertfall være utenfor din prisklasse. Endret 9. mars 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Tror nok HiAce fra 1996 og oppover blir litt over 10 - 15 tusen. Har en 97 mod 4WD selv, og den betalte jeg 115.000,- for i fjor. Hadde også en gammel Caravelle 89 modell en gang i tiden, og ALLE rådet meg til å selge den før motoren kom til å gå til hælvette. To mnd senere gikk toppakninga og toppen. Solgte den som delebil. Endret 9. mars 2008 av drum_m_666 Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har hatt mangestore biler jeg.Caravelle er gode biler.Tok toppen på den ene jeg hadde.Har hatt 4 stk av di bilene.Kjempe kjøreegenskaper,greit nok med drag i motoren(i forhold til toyotaen.)Toyotaen er noe mer humpete å kjøre og vingler noe mer,men er billigere å holde.Men du må jo påberegne endel utgifter på vedlikehold på gamle biler uansett hvilken bil det er.Ville holdt meg unna eldre amrikanske biler uansett.Dårlige girkasser,motorer osv... Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har hatt mangestore biler jeg.Caravelle er gode biler.Tok toppen på den ene jeg hadde.Har hatt 4 stk av di bilene.Kjempe kjøreegenskaper,greit nok med drag i motoren(i forhold til toyotaen.)Toyotaen er noe mer humpete å kjøre og vingler noe mer,men er billigere å holde.Men du må jo påberegne endel utgifter på vedlikehold på gamle biler uansett hvilken bil det er.Ville holdt meg unna eldre amrikanske biler uansett.Dårlige girkasser,motorer osv... Helt enig i at Caravelle er gode å kjøre. Sitter veldig bra i svingene, og det er ok drag i de 1,6 turbodisel motorene. De ser generelt sett mye bedre ut enn Toyota HiAce. Følte meg som en konge der jeg satt høyere enn alle de andre på veien. Følte meg ikke like konge da jeg sto langs E6 ti mil hjemmefra. Det kom hvit/blå røyk fra motoren og jeg måtte stoppe hver 200 meter fordi motoren ble overopphetet. Da det kom en lang oppoverbakke greide den ikke mer. Ganske vanlig historie blandt gamle Caraveller Toyota HiAce før 1996 er klomsete biler å kjøre. Motoren ligger under forsetene, og hele bilen bare spretter bortover veien. På vinterføre er de et mareritt! Man står og spinner på flat mark! (hvis man ikke har masse ballast bak) Motoren er ikke den sterkeste, men den er en evighetsmaskin! Den bare går og går og går og går. Man kan være rimelig trygg på å nå fram dit man skal uten mororhavari. Min konklusjon lyder da sånn her: Skal man bruke så lite som 10 - 15 tusen på bil, så tar jeg det som en selvfølge at man ikke har rå til å betale alt for mange verkstedregninger i tillegg. Målet må da være å finne en bil som ikke bryter sammen på første langtur, og da er ikke gamle Caraveller i denne prisklassen det lureste å se etter. Kjøreegenskaper og fint interiør betyr lite når man ikke kommer seg av flekken. Det ultimate ville vært å finne en gammel Caravelle med helt ny motor. Han som kjøpte min 89 mod fikk tak i en ganske ny Caravellemotor fra forsvaret. Skulle likt å kjøpt tilbake den bilen:) Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Noen som har noen erfaringer(både gode og dårlige) om andre store biler? Lenke til kommentar
97H1 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hadde leita etter en greiAstro Kongebil å gjøre,og hvis du finner en 4x4 så har du en meget bra vinterbil i tillegg. Ligger litt høyere i pris enn budsjettet ditt vanligvis,men hadde heller spart litt på forhånd. Anyway lykke til,kjekt med jenter som vil ha stor bil Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Greitt at du liker store biler, men er det virkelig nødvendig? Du skal fylle tanken av og til, det må du ikke glemme. Min første bil er en Peugeot 406 1996 50.000 kroner. Jeg syntes jeg overdrev en smule da jeg kjøpte den, men du er helt ute på viddene :-) Skal du bruke den til å frakte store ting, derimot... Men å kjøre til og fra jobb i en Caravelle er en dum ide medmindre du er stinn av gryn. Jeg har tilbakelagt 6 timer i Toyota Hiace. Det var som om bilen hadde drukket seg full. Så vinglete at jeg trodde den hadde punktert, og jeg sjekket dette to ganger. Men det var så moro at smilet fortsatt sitter i maska. den bilen var 16 år gammel. Endret 9. mars 2008 av Gurin Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Chevrolet Astro er jo dritkule biler. Hadde følt meg ganske mye kulere i en gammel Astro, enn en gammel HiAce eller Caravelle. Men her snakker vi bensiforbruk av en helt annen planet. En liten kjøretur nedi byen blir fort dyrere enn å ta taxy. Jeg ville passa meg for å kjøpe amerikanske biler i den prisklassen. Kan bli fryktelig dyrt å holde i stand. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Er både vanlig personbil og varebil aktuelt for deg, siden du har linka til det i førstepost? Jeg ville ihvertfall styrt unna Chrysleer var jeg deg. Det er en god grunn til at de er billige! Førstebilen min ble en 2004 modell Kangoo med firehjulsdrift som jeg ga 35k kr for, og jeg angrer ikke ett sekund. Meget god bil å kjøre, akkurat passe stor, firehjulsdrift og gode kjøreegenskaper, god kollisjonssikkerhet og stort bagasjerom. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Hvor nødvendig det er har jeg ikke sagt noe om, men jeg har veldig lyst på Det er også grunnen til at jeg spør folk der ute om de har noen tips og råd, fordi jeg har ikke veldig peiling på bil, i hvertfall ikke mer enn gjennomsnittet. Drømmen er en minibuss eller en annen veldig stor bil, men jeg vet de sluker drivstoff og er dyre å reparere når noe er galt. Derfor trenger jeg ikke den aller største bilen, men helst litt over gjennomsnittet En 7-seter er det jeg er på jakt etter, helst en hvor man kan ta ut setene bak slik at man får godt med plass. (ønsker å kunne ta ut de setene i midten, slik at det blir god avstand til de helt foran. Helt ypperlig hadde vært en bil hvor man hadde seng i baksete Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Siden du er på jakt etter en billig bil så bør du vurdere om du vill ha en stor bil...bensinen er dyrt her til lands og den blir ikke billigere, med en stor bil kan du fort komme opp i samme pris som bilen du kjøper koster. *Edit* Skriveleif Endret 10. mars 2008 av Brulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå