Gå til innhold

Omtale av Unreal 2: The Awakening (PC)


Anbefalte innlegg

Endelig er den her, oppfølgeren til snart fem år gamle Unreal. Navnet er naturligvis Unreal II: The Awakening. Spillet er kjent som et stemningsfullt spill, og kunne i sin tid skilte med eventyrlig grafikk og imponerende lydeffekter. Hvordan lage en suksessfull oppfølger til en legende som Unreal? Forventningene var skyhøye, og Legend Entertainment har gjort et hederlig forsøk.

 

Les hele omtalen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening er AI'en langt ifra godkjent. For meg er den irriterende "effektiv". Det er for eksempel helt umulig å stikke hodet fram bak en stein eller en kasse eller liknende, uten at fiendene reagerer. Uansett avstand så ser de deg, og vet hvor du gjemmer deg til enhver tid. Dette gjelder også hvis du beveger deg på plasser de faktisk ikke har mulighet til å se deg - de har fortsatt full kontroll på hvor du er. Derfor er AI'en irriterende "effektiv". Jeg har fortsatt til gode å se en AI som overgår den i Half-Life.

 

En ting jeg lurer: Unreal 2 skal jo være oppfølgeren til Unreal, men hva i alle dager har de to titlene til felles? Jeg har store problemer med å se sammenhengen, bortsett fra tittelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

synes du AI`en er irriterende "effektiv" i forhold til den i mohaa ???

neppe..

jeg opplevde aldri slike ting, med romvesen, ja, med marines, nei.

Lenke til kommentar
Etter min mening er AI'en langt ifra godkjent. For meg er den irriterende "effektiv". Det er for eksempel helt umulig å stikke hodet fram bak en stein eller en kasse eller liknende, uten at fiendene reagerer. Uansett avstand så ser de deg, og vet hvor du gjemmer deg til enhver tid. Dette gjelder også hvis du beveger deg på plasser de faktisk ikke har mulighet til å se deg - de har fortsatt full kontroll på hvor du er. Derfor er AI'en irriterende "effektiv". Jeg har fortsatt til gode å se en AI som overgår den i Half-Life.

 

Jeg er enig i at de er skarpøyde, men hva vet vel vi om aliens? ;) Det finnes helt klart bedre AI, men jeg mener AI'en er godkjent med tanke på spilltypen. Dine handlinger påvirker fiendens oppførsel til en viss grad, og Unreal II er et spill med høyt tempo og høy intensivitet. AI'en hadde trolig ikke fått godkjent om det var snakk om et "stealth-spill". Den duger ganske enkelt til dette spillet.

 

En ting jeg lurer: Unreal 2 skal jo være oppfølgeren til Unreal, men hva i alle dager har de to titlene til felles? Jeg har store problemer med å se sammenhengen, bortsett fra tittelen.

 

Sammenhengen er ikke den sterkeste. Handlingen er lagt til samme univers, og du vil dra kjensel på f.eks. Skaarj, men det er ikke akkurat nødvendig å ha spilt gjennom Unreal for å forstå handlingen. Kjedelig for ihuga Unreal-fans kanskje, men en fordel for de som ikke har den erfaringen (det har kommet til mange nye spillere på 5 år).

Lenke til kommentar

AI er jo desverre et oversett element i mange FPS spill. jeg har spilt en del IGI2 i det siste og der er den mildt sagt elendig, selv om utviklerene har utbasunert hvor utrolig bra den skal være.. (ref; gamer.no sine intervjuer)

 

Et lite eksempel er f.eks hvis man blir oppdaget av en fiende og alarmen går. Vakter som står i andre rom, gjerne sammen med 4-5 andre, kan finne på å pælme granater etter deg... MENS de er i dette rommet, gjerne mange hundre meter unna deg.. (du ligger utendørs under en busk)

Utviklerene har tydeligvis merket dette problemet og gjort det slik at granater ifra vakter ikke kan drepe andre vakter.. istedet for å bruke tid på å utvikle AI'n slik at den ikke finner på slikt....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...