MoozeBlaster Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Systema mot kniver og pistoler og sånt. Krav Maga for hand-to-hand. Er iallfall slik jeg har fått inntrykk av det basert på videoer og slikt. Krav-maga har da et utmerket løsning mot både kniv og skytevåpen.. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ingen som har noe å si på aikido da? Skal ikke det være snaxy saker? HEEEEEYAAAAAAAA!!!!! ÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!! OHYAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Takk. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ingen som har noe å si på aikido da?Skal ikke det være snaxy saker? HEEEEEYAAAAAAAA!!!!! ÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!! OHYAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Takk. Aikido er en vakker og stilfull kampKUNST med dype røtter i gammel japansk kultur. Knall å trene for alle som er ute etter det. Men noe effektv selvforsvarsystem for det moderne samfunn, er det ikke. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 I det moderne samfunn så er vel... ingen det Å klemme inn en trigger er jo nok! Eller trykke den røde knappen! HAHAAHAH!!! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ser ut som om det er litt varierende syn på hva målet i en gateslåsskamp er. Jeg har trent litt kickboxing og karate, men har aldri engang vært i en situasjon som har nærmet seg aggresiv, og ser heller ikke på det som realistisk at jeg vil ende i en slik kamp. Men dersom det skjer i morgen vil mitt mål være å komme meg til helvete bort derfra med minst mulig skade på ( først og fremst ) meg og motstander. Det å kaste seg mot bein og grapple noen i submission høres for min del ganske lite effektivt mot et slikt mål. Jeg hadde hvertfall gått mer mot kickboxing/thaiboksing med hender forran fjes, spisse albuer, bevegelse bakover på tær og lave rette spark for å holde motstander på så lang avstand som mulig mens snakketøyet virkelig gjør arbeidet og jeg ser etter en mulighet til å sprinte vekk. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ser ut som om det er litt varierende syn på hva målet i en gateslåsskamp er. Jeg har trent litt kickboxing og karate, men har aldri engang vært i en situasjon som har nærmet seg aggresiv, og ser heller ikke på det som realistisk at jeg vil ende i en slik kamp. Men dersom det skjer i morgen vil mitt mål være å komme meg til helvete bort derfra med minst mulig skade på ( først og fremst ) meg og motstander. Det å kaste seg mot bein og grapple noen i submission høres for min del ganske lite effektivt mot et slikt mål. Jeg hadde hvertfall gått mer mot kickboxing/thaiboksing med hender forran fjes, spisse albuer, bevegelse bakover på tær og lave rette spark for å holde motstander på så lang avstand som mulig mens snakketøyet virkelig gjør arbeidet og jeg ser etter en mulighet til å sprinte vekk. Vel hele poenget med at grappling og bakkekamp er så uhyre viktig, er fordi man trenger de ferdighetene for å overleve en situasjon der man kan ende opp på bakken. Svært mange basketak ender opp på bakken til slutt. Og da må man kunne en del grappling for å raskest mulig komme seg opp igjen. Dessuten hjelper det å være dyktig i grappling, slik at man ikke får panikk når man plutselig ender opp der på gata. Jeg er enig i at det ikke er noen fordel å fighte på bakken i en selvforsvarssituasjon. Og det er nok de aller fleste enige i av de som driver med effektivt selvforsvar. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) En bekjent fortalte at brasiliansk kung fu skal være veldig effektivt, det var utviket for å knerte motstanderen så fort som mulig. Der tar de i bruk det man har tilgjengelig og nøler ikke med å brekke ben eller bite folk. Edit: Selv har jeg trent judo og ju-jitsu og det er ment for å forsvare seg uten å skade motstanderen. Endret 27. september 2008 av Zarac Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Om målet er det mest effektive kampsystemet til å sikre at du motar minst mulig skade samtidig som du får uskadeliggjort motstanderen fortest mulig er det ingen tvil om at Krav Maga er det du søker. Merk at jeg skriver kampsystem, Krav Maga er ingen sport, det er forsvars- og drapsteknikk og er det som brukes av FSK og andre militære avdelinger (med tilpasninger for å ikke være fult så dødelig). Det som gjør Krav Maga overlegent alle andre systemer til overnevnte formå er dets prinsipper: -Do not get hurt -Quickly neutralize the attacker -Quickly transition from defensive to offensive techniques -Exploit the natural reflexes of the body -Exploit all vulnerable points on the body -Use any available objects as aids Kombinert med at det gjerne trenes i situasjoner der du er ved en ulempe. Dette være seg mot flere motstandere som kommer samtidig (ikke etter tur). Med redusert sikt. Mot motstandere med våpen. Med eksternt press. Under utmatlese. Med skader som en brukket arm. OSV. Det ble sagt tidligere at det mest effektive er å sparke i skrittet og løpe. I Krav Maga lærer du hvordan du effektivt sparker i skrittet, samt hvordan du stikker ut øyne, knekker nakker, knekker ulike ledd, skader nyrer, skader lever, lugger, biter, bruker kniv, bruker ulike objekter og masse andre skitne knep. Krav Maga er utviklet til å brukes militært, i moderne krigssoner, til å drepe, uten tanke på menneskerettigheter, ære eller barmhjertighet. Alt dette sakt, om du bruker Krav Maga på noen uten at livet ditt eller noen du direkte beskytter er truet vil du dømes retslig for dette. Å bruke Krav Maga mot noen som bare skal banke deg, blir som å bruke et våpen mot dem. Har selv trent Kickboxing, Bakkekamp, Taekwondo og Krav Maga. Mot fylleslossere ville jeg brukt bakkekamp for å ikke skade dem. Når truet av flere vil jeg bruke Kickboxing for å holde dem på avstand og uskadeliggjøre dem uten stor risk til meg selv, men ikke skade dem for mye. Om jeg eller mine hadde vært truet på livet hadde jeg brukt Krav Maga. Lenke til kommentar
Kenny2000 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det er vel i grunnen ikke avgjørende hvilken kampstil man trenger, men hvor godt man praktiserer den man kan. Man må være på et nivå hvor trening har blitt reflekser uten å måtte "tenke" så mye når man er havnet i en uønsket situasjon. Først da kan man hente ut potensialet av en kampstil. Man kan og se på det omvendt, det er gjerne personlige egenskaper som avgjør hvilken stil man bør trene hvis man skal bli enda mer optimal. Den eneste måten å finne det ut på er å trene ulike stiler og sporter til man finner den som passer en best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå