MoozeBlaster Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det blir for enkelt og si at det som funker i ufc, funker også i alle selvforsvarsituasjoner. BJJ (tidligere kalt gracie JJ) mangler følgende: - Slag og spark. (et komplett selvforsvarsystem MÅ ha både slag og sparktekknikker OG viten om hvordan man blokkerer, eller kontrer disse teknikkene). - Forsvar mot våpen (kniv, stokk/balltre, pistol, ting som kastes) - Hvordan grapple i en gate situasjon, gjerne mot flere en en trussel/motstander - Hele greia med verbal angrep før fysisk MMA (mixed martial arts) mangler følgende: - Alt det bjj mangler, minus slag/spark delen - Hvordan sloss mot flere motstandere utenfor en sportsammenheng (har mer å si enn dere tror) - stresshåndtering.. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Slåss man mot flere motstandere på en gang er kanskje ikke grappling det beste. Skal jeg gjette på en kampsport som kunne vært bra mot flere ville det ha vært Kickboxing, inntrykket mitt av det er at det gir rå kraft og eksplosivitet og det er basert mer på angrep enn forsvar. http://en.wikipedia.org/wiki/Ufc - Her er det mulig å gå over vinnerne av UFC og se om noen gjør noe annet enn grappling. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Slåss man mot flere motstandere på en gang er kanskje ikke grappling det beste.Skal jeg gjette på en kampsport som kunne vært bra mot flere ville det ha vært Kickboxing, inntrykket mitt av det er at det gir rå kraft og eksplosivitet og det er basert mer på angrep enn forsvar. http://en.wikipedia.org/wiki/Ufc - Her er det mulig å gå over vinnerne av UFC og se om noen gjør noe annet enn grappling. Kickboxing, på like linje med andre stilarter med fast sparring, er en bra base for selvforsvar der man sloss på "vanlig vis". Men noe bra komplett selvforsvar er det ikke. Selvsagt så har de aller fleste kampsporter en eller flere faktorer som er bra å ha med seg i en selvforsvarsituasjon. Heldigvis slipper vi aller fleste å bruke slike teknikker. Men det er lurt å være utrustet HVIS det skulle oppstå en situasjon som krever fysisk selvforsvar.. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 UFC har vel også en del regler som setter en del begrensninger på bruken av slag og spark som kanskje er med på å gi grappling en stor fordel. - Slag/spark mot skrittet, nyrer, ryggrad, bakhodet, og hals - Albue slag(nedover i alle fall) - Skalling - Biting, dra i håret, kløning etc (som kan være nyttig for å komme ut av grappling grep) Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 _Viper_, Men disse reglene ble innført etterhvert, og grappling var det eneste brukbare også før disse reglene kom. Skal du forsvare deg så kan du drepe en person ved å kjøre tommelen inn i øyet hans, så sett på den måten så blir jo alt annet som lekeslåssing og regne ettersom det har begrensninger. Det er uansett ganske forskjellig med slåssing liggendes og oppreist, en bør vel egentlig ha peiling på begge deler. Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg så Fight Quest eller hva det heter, det originale showet. Av alle kampsporten de viste der var det kunn Krav Maga jeg ble VIRKELIG imponert over, det så helt sykt ut - og er designet kunn for effektivitet, ikke noe pynterier. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Har dere hørt om SYSTEMA? Systema Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Systema (russisk, på norsk: Systemet) er en kampsport/selvforsvarsmetode som kommer fra Russland og det forhenværende Sovjet-Unionen. Instruktører kan praktisere metoden forskjellig. Norske instruktører baserer det på syv sentrale elementer: 1. Renselse: Kroppen skal bli renset regelmessig via faste - enten ett til to døgn uten mat og vann eller syv dager med kun sunn juice. 2. Kroppsholdning: Riktig holdning fører til bedre helse. 3. Pust: Vi begynner livet med å puste inn og avslutter det med å puste ut. Riktig pust fører til å fjerne smerte samt holde oss behersket. 4. Russisk massasje: En blanding av sports massasje samt terapeutisk massasje som går dypt i muskulaturen. I utgangspunktet er dette en mild form for massasje, men på trening blir den gjerne praktisert forholdsvis tøft. 5. Selvforsvar: Systema gir teknikker for å forsvare seg mot én eller flere personer i forskjellige scenarier. 6. Kaldt vann: Kroppen blir styrket gjennom kaldt vann. 7. Natur: Opphold deg mye ute i naturen. Frisk luft samt sollys er sunt. De lærer seg bla. å slå ekstremt hardt på "korte" avstander. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Tja, endel vil nok bare være interessert i punkt 5. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Satt og søkte rundt på Krav Maga og lastet i tillegg ned denne "Fight Quest" episoden. Krav Maga er den mest latterlige kampsporten jeg har sett noensinne! Er bare oppskrytt bullshit. Bare en gjeng med "brawlere" som denger løs på hverandre, uten noe som helst teknikk i det hele tatt. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Gidd å satse på nærkamp i det hele tatt. Greit å kunne det men hvis overfalsmammen trekker en kniv en pistol sliter man. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvor ofte skjer det at man blir overfalt med pistol eller kniv? Det som er mest aktuellt er at man blir angrepet/havner i slåsskamp på byen. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvor ofte skjer det at man blir overfalt med pistol eller kniv? Det som er mest aktuellt er at man blir angrepet/havner i slåsskamp på byen. Hva mender du? Nå til dags kan man ikke føle seg trygg i sitt eget hus. Så sjansen i større byer er jo til stede at man blir stukket med kniv eller skutt med pistol ved slåsskamper. Bare eg som følger på nyhetene.... "Man havnet i slåskap, den ene trakk en kniv/pistol, er innlagt inn på sykehus med alvorlige skader osv" Høres kjent ut? Men for all del det er sefølgelig greit å kunne selvforsvar:D Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Man må nok ha flere stil-arter i ermet. Jeg mener at: - krav maga ser ut som den mest virkelighetslignende kampsporten. Rå styrke og slagkraft, "street-way". Egner seg nok best til neve-kamp, stående, også mot flere. - blir man angrepet med stikk- eller slag-våpen (kniv, stokk, stang, balltre osv) vil jeg tro Aikido er en passende kampstil. Dette er en ren forsvarsport som fokuserer på å bruke motstanderens bevegelse, balanse, ledd og nervepunkter til å avverge et angrep, legge han i bakken, avvepne og låse mptstanderen. Teknikk er det som gjelder, ikke styrke, og det virker på små som på store, én eller flere. - mot pistol-angrep så jo Systema bra ut, mer vet jeg ikke. - ender man opp på bakken, som man ofte gjør, virker det som jiu jutsu og/eller grappling er det rette valget, siden fokuset her er på nemlig bakke-kamp (rett på meg hvis jeg tar feil her) Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 vurdert krav maga, men det er ikke noen klubber i drammens området. er interessert i å lære det som er mest effektivt innen kamp-sport, men er også interessert i litt filosofi, ala bushido o.l. noen som vet om en fin kampsport som kombinerer disse to? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 er interessert i å lære det som er mest effektivt innen kamp-sport, men er også interessert i litt filosofi, ala bushido o.l. noen som vet om en fin kampsport som kombinerer disse to? Skal du ha bushido må du vel velge en av de tradisjonelle kampsportene, karate, judo eller jiujitsu. Men også her vil det garantert være store forskjeller mellom klubbene og du må nok lete lenge for å finne en klubb som også har filosofi. Anbefaler selvstudier der. Alle vil vel lære det mest effektive, og fortest mulig. Jeg tør nesten garantere deg at du får like mange meninger som folk du spør. Til syvende og sist vil det avhenge av deg selv, hva som passer deg, hvor mye tid du er villig til å bruke på trening, hvor fokusert du er, mål osv. Finn noe du trives med først og fremst. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Jeg slenger meg på krav maga-bølgen. Jeg har drevet med selvforsvar og kampkunst i en del år nå, selv om jeg ikke har trent krav maga aktivt, så har jeg fått erfare krav maga som et veldig realistisk selvforsvarssystem. Jeg har jo selvfølgelig ikke vært borti alle kampsystem som finnes, og kan dermed ikke si at krav maga er det beste som finnes, men jeg kan derimot si at det er noe av det mest effektive og realistiske jeg har vært borti. Selv trives jeg best med wing chun, tai chi og baji, da det er så mye mer enn bare det å kunne forsvare seg. Forresten, IsaachElric, kanskje ju jitstu kan være noe for deg? Edit: Ser jeg var litt sent ute, men ta det Pop skriver til etterretning; kloke ord. Endret 15. september 2008 av Uin Viel Lenke til kommentar
MrL Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Tror Krag Maga er det beste hvis du skal klare det best i en slåsskamp på byen for å si det sånn. Har selv gått på Taekwondo i 6 år, og føler meg alikevel ikke helt trygg. Joda jeg kan sparke og slå hardt, men å takle en episode men kniv og pistol vil jeg nok ikke gjøre veldig godt. Nettopp fordi kampsporten ikke baserer seg så mye på realistiske situasjoner. Og tiden på trening blir stort sett heller sløst bort med å danse(aka gå pomser) enn å lære teknikker. Når det gjelder teknikker er det få jeg har lært i løpet av 6 år, og enda færre som jeg muligens kan bruke en dag. Nei så skal du takle realistiske sitasjoner bra, så ikke ha taekwondo som ditt første valg ihvertfall. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Tror krav maga eller ninjutsu kan være ganske så effektivt. Ninjutsu går ut på å bruker litt "feige" teknikker som å stikke folk i øynene, paralysere dem, og å knekke armer og bein. http://www.youtube.com/watch?v=vN9NYy09NMw...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=tMOTWHnd9X0...feature=related Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Hvor ofte skjer det at man blir overfalt med pistol eller kniv? Det som er mest aktuellt er at man blir angrepet/havner i slåsskamp på byen. Pistol er ikke spessielt vanlig, men kniv begynner å bli ganske "normalt" tilbehør til slosskamper. Har selv vært i en situasjon der det ble truet med kniv, heldigvis løste deg seg uten at noen fikk større skader. Men en bekjent av meg ble skjært på oversiden av hånda da han slo unna et knivstikk og en annen ble hold som "gissel" med knivspiss mot strupen. Bortsett fra dette ble det ikke brukt vold, da de som var væpnet fikk vite hvem broren til "gisselet" var. Han var vist en de respekterte ganske mye, så de ba om unskyldning og stak av. Det kan forresten nevnes at dette var 2 stykker som sansynligvis var full av amfetamin, og dette skjedde på et LAN. Så man kan rett og slett ALDRI vite hva som venter en, og man burde være forberedt på absolutt ALT. Basta. Hva som er mest effektivt mot en mann som er armet med kniv vet jeg ikke 100% sikkert, og det varier vel gjerne med type og lengde på kniven. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å handle i den situasjonen nevnt over hadde jeg nok enten gått for å sparke en kneskål, i skrittet eller prøvd meg på å ta en albue. Selv har jeg drevet litt på med Tae-Kwondo, men min opfattning av denne sporten er at den ikke er spesielt effektiv i situasjoner som den jeg nevnte. Spesielt siden det meste man lærer baserer seg på at man skal bruke det i sportssammenheng. Muligens enkelte hoppe spark (der man hopper med foten framover og sparker fra) kan være effektive for å felle en motstander. Jeg kan forsåvidt nevne at jeg bare drev på med det i noen måner, så jeg har sikkert gått glipp av en god del. Når det gjelder Win-tsun(eller var det win-chun?) så er måten man står på en kneskålredder, da står man med tærne pekende litt mot hverandre og bøy i knærne. I følge treneren kunne dette utgjøre forskjellen mellom et legevakt besøk og en heller vellykket selvforsvars situasjon. Endret 21. september 2008 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
genstian Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Systema mot kniver og pistoler og sånt. Krav Maga for hand-to-hand. Er iallfall slik jeg har fått inntrykk av det basert på videoer og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå