Gå til innhold

Hvilken kampsport er mest effektiv i praksis?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Jo, det blir man etter et par velplasserte spark i låret. Problemet er bare om man klarer å holde fokus, og avstand hvis man ikke har trent en fullkontaktsport som boksing eller thaiboksing. Det er adrenalinet og 'flinchingen' som er den største utfordingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fatter mer enn nok. Den hopp-og-sprett slåssingen man bruker i TMAs er lite gateeffektiv. Jeg snakker av erfaring. Såklart er det en fordel å kunne bruke bein til lowkick. Høye spark i en faktisk kamp er altfor usikkert. Jeg vil også tørre å påstå at så lenge man ikke har trent fullkontakt så skal det mye til for å slå en som har det.

Hopp-og-sprett slossingen, som du helt sikkert forbinder med Wushu (som forøvrig ble utviklet for underholdning), fungerer ikke i gatekamp nei, i alle fall ikke mot en som faktisk kan sloss. Men det finnes mange hopp og sprett slossemetoder som er svært effektive. Mange spark og slag man utfører i kombinasjoner for å forvirre fienden. Men dette er forbeholdt at vedkommende som faktisk utførere slike kombinasjoner er virkelig virkelig dyktige. Ang. høye spark så finnes det mange høye spark som er effektive i kamp. Karate har en del slike. F.eks det som fokuserer på å knekke kragebeinet (med tilstrekkelig kraft så klart).

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar

Hm.. Vi har en grunnleggende uenighet i den saken her Phanny. Høye spark er veldig risky å bruke i en kamp, og det er ikke å anbefale. Jeg ser forsåvidt på alle TMAs som hopp-og-sprett sporter i en viss grad.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Hm.. Vi har en grunnleggende uenighet i den saken her Phanny. Høye spark er veldig risky å bruke i en kamp, og det er ikke å anbefale. Jeg ser forsåvidt på alle TMAs som hopp-og-sprett sporter i en viss grad.

Jeg skal si meg enig i at man riskierer en del ved å gjør et slikt trekk, men de fleste slike spark blir brukt litt uti kampen, av utøveren som er overlegen. Dette er fordi den tapende parten er ufokusert og sliten, noe som fører til treigere reaksjoner og nedsatt blokkeringsevne.

Lenke til kommentar
Jo, det blir man etter et par velplasserte spark i låret. Problemet er bare om man klarer å holde fokus, og avstand hvis man ikke har trent en fullkontaktsport som boksing eller thaiboksing. Det er adrenalinet og 'flinchingen' som er den største utfordingen.

Tae kwon do er også fullkontakt

Lenke til kommentar

Krav Maga legger vel en del vekt på og forsvare seg mot kniver, pistoler på klosshold og muligens andre våpen i tillegg til hånd til hånd kamp. Det er vel ikke så mange andre som trener så mye på det vil jeg tru, kan vel være borte i det, men ikke så ofte regner jeg med.

gracie jiu jitsu ser ut til og være mest efektivt mot en motstander om gangen, men da virka det veldig effektivt utfra den vidioen tidligere. Blanding av Krav maga og gracie jiu jitsu virker jo ganske greit for og kunne forsvare seg på gata.

Lenke til kommentar

Når det kommer til MMA (Mixed Martial Arts), er det ganske uvanlig å ikke se brasiliansk jui jutsu på ferdighetslista til topp 10 utøverene i alle vektklasser. Får nesten følelsen av at det er obligatorisk for å henge med i konkurransen.

Her ser du hva som kan oppnås når du er fysisk/styrkemessig underlegen motstanderen din, men mestrer

bjj: [url="http://video.google.com/videoplay?docid=849046363296314323&q=frank+mir&total=339&start=0&num=10&so=0&

Edit: virker som url'en er for lang? wtf

Endret av stiiig
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

rart jeg har gått glipp av denne tråden. Jeg skal prøve å være så kort som mulig, da jeg vet at det er kjedelig å lese laaange innlegg i en diskusjon som allerede har blitt lang. :)

Hvilken kampsport er mest effektiv i praksis: Vel, enkelt og greit. Selvforsvar i praksis blir best om man trener mest mulig nært opp i mot en ekte selvforsvarsituasjon. Dette er enkel logikk. Dette er også det aller viktigste med et best mulig selvforsvarsystem. På andreplass kommer teknikkene. Teknikkene må være grovmotoriske og enkle, slik at de faktisk lar seg utføre under press da man har høy puls, adrenalin og tunellsyn.

Det finnes mange kampsporter man kan trene i Norge. Og det vil finnes omtrent like mange svar på dette spørsmålet, som det finnes ivrige utøvere av hver enkelt stilart. Men la oss være ærlige. Mange av de kampsportene som finnes i Norge har IKKE selvforsvar øverst på prioriteringlista si, og det selvforsvaret de trener, er ikke akkurat "levende"..

Hva mener jeg med levende? Jeg mener at man må trene med levende motstand. Hvis man trener med en trygg og samarbeidsvillig treningspartner som er med på teknikkene, får man seg en stygg (og mulig livsfarlig) oppvekker hvis man kommer i en ekte situasjon der en ukjent person går inn for å skade deg. For det andre: Hvis man aldri sparrer (fighter) med fullkontakt, MED slag mot ansiktet, vil man bli kastet inn i sjokk ved første treff, i en ekte situasjon.

Det finnes en del kampsportsystemer og klubber som trener med levende motstand. Stilarter som:

- Boksing

- Kickboxing

- Thaiboxing/Muay Thai

- MMA / mixed martial arts

- bryting

- Brasilsk Jujitsu

- Rene selvforsvarsystemer som f.eks Krav-Maga

- Jeet Kune Do

- Kyokushin Karate

Men hust at så si alle disse har "huller" som gjør at de ikke er et komplett selvforsvarsystem. Et komplett selvforsvarsystem som fyller alle krav, må inneholde:

- Sparring (kamptrening) med bra tempo og kontakt, mot en motstander som yter levende og intelligent motstand

- Driller og "rollespill" som inkluderer verbal angrep, dytting og hele skalaen opp i mot et fysisk angrep

- Trening under stress mot en eller flere motstandere

- Teknikker for både stående kamp og bakkekamp

- Forsvar mot våpen

- 3. parts forsvar

- Teori og psykologi om å unngå en konflikt, prate seg ut av en situasjon, ect ect

- taktisk trening i forhold til omgivelsene. hjemme, ute på gate, på bussen, på en pub, ect ect

Jeg skal ikke nevne en spesiell kampsport. Men dere har her noen gode pekepinner på hva dere skal lete etter. Og dere finner ikke disse viktige faktorene i en gjenomsnitlig Aikidoklubb, karateklubb, eller lignende steder.

Og beste selvforsvar er ikke å løpe.. Dette er en håpløs klisje. Selvforsvaret starter først når du ikke har noen steder å løpe. Hvis du kan gå eller løpe vekk fra situasjonen, så trenger du ikke selvforsvar in the frist place..

Lenke til kommentar

Alle kampsportene som baseres på spark eller slag vil ikke komme på topp på listen, den plassen reserveres grappling-kampsportene som faktisk virker.

http://youtube.com/watch?v=zY6OYSbGRQQ - Royce Gracie Tribute

http://youtube.com/watch?v=_vGVKMPs-fs

Royce Gracie var ubeseiret i UFC til han kastet inn håndkleet etter turnering nummer fire. Skal ikke si kampsporten han utøver nødvendigvis er best, men fakta er at ingen utøvere har nådd høyt uten å ha god peiling på hva de skal gjøre når de slåss på bakken.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Alle kampsportene som baseres på spark eller slag vil ikke komme på topp på listen, den plassen reserveres grappling-kampsportene som faktisk virker.

Royce Gracie var ubeseiret i UFC til han kastet inn håndkleet etter turnering nummer fire. Skal ikke si kampsporten han utøver nødvendigvis er best men uten å vite hva de gjør på bakkenivå er man en rimelig enkel motstander.

Uten at jeg kan så mye om slåssing, så vil jeg allikevel påpeke som tidligere, at innstegte areaner, uten sko/støvler gir bryting en fordel ovenfor slag og spark. Dog vet jeg ikke hvor mye det har å si i praksis.

Og angående selvforsvar og løping, man kan godt si det ikke er selvforsvar, fordi man ikke trenger selvforsvar om man kan stikke av, men det er mange som ikke skjønner det (evt ikke tar det til seg), og dermed er det kanskje verd å nevne allikevel.

AtW

Lenke til kommentar

Royce Gracie var ubeseiret i UFC til han kastet inn håndkleet etter turnering nummer fire. Skal ikke si kampsporten han utøver nødvendigvis er best, men fakta er at ingen utøvere har nådd høyt uten å ha god peiling på hva de skal gjøre når de slåss på bakken.

Beklager hvis dette virker frekt eller som et angrep på deg (noe det ikke er): Men kan du fortelle litt om deg selv? anngående dine kunskaper og erfaringer fra kampsport og selvforsvar? gjerne med fullt navn på PM hvis det passer deg..

Lenke til kommentar

ATWindsor, Det har ikke så mye å si i praksis, på bakkenivå kan du ikke bruke det du har trent på i de fleste kampsporter. Du har ikke så mye hjelp av årevis med trening hvis du ikke kan gjøre noe av det du har trent på. Kan sammenlignes med at du er verdensmester i å skyte men det hjelper ikke så mye hvis motstanderen har fjernet kulene dine.

MoozeBlazter, Jeg har trent litt forskjellig men skal ikke skryte på meg at jeg kan slåss for det har jeg nesten ingen erfaring med.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
ATWindsor, Det har ikke så mye å si i praksis, på bakkenivå kan du ikke bruke det du har trent på i de fleste kampsporter. Du har ikke så mye hjelp av årevis med trening hvis du ikke kan gjøre noe av det du har trent på. Kan sammenlignes med at du er verdensmester i å skyte men det hjelper ikke så mye hvis motstanderen har fjernet kulene dine.

Men så er det kanskje ikke alltid like lett å fjerne disse kulene? Jeg vil vel anta det å stenge folk inne i en liten ring feks gjør det lettere å faktisk få folk ned på bakkenivå.

AtW

Lenke til kommentar

Virker som at det er god nok plass i ringen i UFC til å sparke, tror ikke det er så trangt at en bryter får urettferdige fordeler heller. Etter det jeg har sett i turneringene så virker det som at det er brytere det er vanskeligst å få i bakken.

Det blir subjektivt til en viss grad også, men jeg har ikke sett noen "stående" kampsport imponere noe særlig i UFC, og den turneringen mener jeg er en ganske bra målestokk for de ulike kampsportene. Utøverne er for all del flinke, men jeg har enda ikke sett noen yte særlig motstand mot grappling.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Virker som at det er god nok plass i ringen i UFC til å sparke, tror ikke det er så trangt at en bryter får urettferdige fordeler heller. Etter det jeg har sett i turneringene så virker det som at det er brytere det er vanskeligst å få i bakken.

Det blir subjektivt til en viss grad også, men jeg har ikke sett noen "stående" kampsport imponere noe særlig i UFC, og den turneringen mener jeg er en ganske bra målestokk for de ulike kampsportene. Utøverne er for all del flinke, men jeg har enda ikke sett noen yte særlig motstand mot grappling.

Problemet er jo ikke at det ikke er plass til å sparke skulle jeg tro, problemet er at man har mindre mulighet til å manøvrere seg vekk fra folk når man er på et trangt sted.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...