Gå til innhold

Hvilken kampsport er mest effektiv i praksis?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Finnes mange teknikker for å ta ut folk, uavhengig av størrelse. Politiet lærer å slå folk ut av bevissthet ved å treffe steder, og uansett hvor stor man er så faller man like lett om som en liten spjelke.

Slå ut folk med ett slag? Det kan jeg garantere at de fleste av dem ikke kan. Ett slags KO er utrolig vanskelig, og er en kombinsjon av kraft, teknikk og hell.

Det er teknikker for det jo. Slå såpass hardt at motstanderen får en sving i nakken, som gjør at hjernetrådene i hjerne knyter seg selv slik at kontakten bli midlertidig stoppet som fører til momentant bevistløshet. Nå er det snakk om uten hansker. Men ja, det betyr ikke at det er lett, det har jeg aldri sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes mange teknikker for å ta ut folk, uavhengig av størrelse. Politiet lærer å slå folk ut av bevissthet ved å treffe steder, og uansett hvor stor man er så faller man like lett om som en liten spjelke.

Lykke til, om politiet hadde prøvd å gjøre dett mot en hvilkensomhelst topptrent kampsport utdøver, tror jeg de bare hadde ledd av det. Hva om politiet skulle leke kul mot en som går på kung fu ? Mange tror kung fu bare er fancy triks, men for å være helt ærlig er det en syk kanpsport, som er både bra mot defense og attack.

Uansett ambefaler dere om å se dette : http://youtube.com/watch?v=ibiGZt9yLiQ

Eneste stedet på kroppen såvidt jeg vet en kan slå en person ut av bevissthet er hodet.

MEn det finnes mange steder på kroppen en kan slå for å lamme, men dette kan ikke hvilkensomhelst gjøre, om en gjør noe feil kan det skade en person rimelig mye. En skal enkelt å greit kunne masse anotami.

Lenke til kommentar

Lykke til, om politiet hadde prøvd å gjøre dett mot en hvilkensomhelst topptrent kampsport utdøver, tror jeg de bare hadde ledd av det. Hva om politiet skulle leke kul mot en som går på kung fu ? Mange tror kung fu bare er fancy triks, men for å være helt ærlig er det en syk kanpsport, som er både bra mot defense og attack.

Uansett ambefaler dere om å se dette : http://youtube.com/watch?v=ibiGZt9yLiQ

Eneste stedet på kroppen såvidt jeg vet en kan slå en person ut av bevissthet er hodet.

MEn det finnes mange steder på kroppen en kan slå for å lamme, men dette kan ikke hvilkensomhelst gjøre, om en gjør noe feil kan det skade en person rimelig mye. En skal enkelt å greit kunne masse anotami.

jeg har full peiling på hva Kung Fu er, jeg trener det faktisk selv. Og ja, mye Kung Fu er er KUN fancy tricks og fungere ikke i en ekte kamp. Det finnes visse Kung Fu stilarter som er veldig effektive, men de er ikke så veldig utbredt at det gjør noe.

Etter år i politiet lærer du grunnleggende teknikker for selvforsvar av den typen. Man trenger ikke lære fancy stands og kombinasjoner for å ta noen, man trenger å trene mye og lenge på det samme. Politiet har nok bedre trening på dette enn de fleste tror. Ikke at det gjør dem til kampsportutdøvere av den grunn.

Lenke til kommentar

Synes ikke det blir veldig riktig å si en bestemt kampsport i denne sammenghengen. Kan man derimot kombinere, har man atskillig større sjanse. Jeg har trent 20 år selv, men ikke tale om jeg ville bare trene akkurat den delen (karate). Så vi begynte etter hvert å arrangere en dag i uken, der vi hadde kamp med alt lov. Det endte med at klassisk bryting ble en svært stor del av kampen, men at man kombinerte dette med slag/spark dersom man hadde en åpning, og selvsagt kvelning/låsing.

Utrolig gøy trening, men knallhardt. En ren karateutøver blir for dårlig i clinsh/på bakken, en ren bryter blir for dårlig på avstand og til å takle slagene som kan komme innimellom armer og bein.

Lenke til kommentar
Det er teknikker for det jo. Slå såpass hardt at motstanderen får en sving i nakken, som gjør at hjernetrådene i hjerne knyter seg selv slik at kontakten bli midlertidig stoppet som fører til momentant bevistløshet. Nå er det snakk om uten hansker. Men ja, det betyr ikke at det er lett, det har jeg aldri sagt.

Så vidt jeg vet har Ko ikke noe med knytting av hjernetråder å gjøre. Når hodet blir utsatt for kraften i et slag sklir hjernen frem å tilbake inne i skallen(fordi den flyter i veske). Hjernen krasher med kraniet på mange sider om dette gjør at hjernen sender ut en flom av nerve signaler som kortsluter nervene i kroppen og dette fører til at man blir bevistløs.

Lenke til kommentar
Jeg sporer kanskje litt av her no, men i alle fall:

Hva hadde skjedd om en politi hadde prøvd å slå en kung fu master bevisstløs?

Er rimelig sikker på at politiet, ikke hadde klart å være borti han :p men er klar over at dette er en avsporing.

Tror du har sett litt for mye på Fearless og andre Jet Li / Bruce Lee filmer. Kung Fu er likså mye selvdisiplin og selvkontroll som en kampsport, gjerne mer faktisk. En "master" i Kung Fu vil ikkje automatisk si man er udødelig. Og som jeg sa så finnes det utrolig mange varianter av Kung Fu, der mange av de vil være totalt nyttesløst i kamp. Men ja, det finnes noen kung fu arter som er uhyre effektive dersom man virkelig kan det. Hung gar er en av disse, som jeg selv trener. Er en stilart som fokuserer mye på presise og harde slag / spark, samt tilpassing av situasjoner. Det er nett det Kung Fu handler om. Å kunne tilpasse seg situasjoner. Å kunne blokkere, parrere og manipulere motstanderen til å tape ved blant annet bruk av vektforskyving, uhyre god timing og lynraske reaksjoner. Å sloss mot en Kung Fu deltager på et stevne, forbeholdt at han er uhyre god, er et sant helvete. Man er livredd for å angripe for du vet at Kung Fu arter trener på å bruke motstanderens slagenergi til å få best mulig utnyttelse av sine egent trekk.

Lenke til kommentar

Dette var litt interessant å se på :)

http://youtube.com/watch?v=qwSY6OhLEWg

Om det er effektivt "på gata" eller ikke, det bryr meg faktisk midt bak. Det har så mye med omstendighetene å gjøre at.. ja. Jeg kan nok sikkert ta ut en topptrent fyr på 120 kilo bare ved å daske ham i hodet med et jernrør, såeh.

Jeg liker mye bedre når kamp og slossing blandes med... "kunst" og prestisjon.

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at politiet, ikke hadde klart å være borti han :p men er klar over at dette er en avsporing.

Tror du har sett litt for mye på Fearless og andre Jet Li / Bruce Lee filmer. Kung Fu er likså mye selvdisiplin og selvkontroll som en kampsport, gjerne mer faktisk. En "master" i Kung Fu vil ikkje automatisk si man er udødelig. Og som jeg sa så finnes det utrolig mange varianter av Kung Fu, der mange av de vil være totalt nyttesløst i kamp. Men ja, det finnes noen kung fu arter som er uhyre effektive dersom man virkelig kan det. Hung gar er en av disse, som jeg selv trener. Er en stilart som fokuserer mye på presise og harde slag / spark, samt tilpassing av situasjoner. Det er nett det Kung Fu handler om. Å kunne tilpasse seg situasjoner. Å kunne blokkere, parrere og manipulere motstanderen til å tape ved blant annet bruk av vektforskyving, uhyre god timing og lynraske reaksjoner. Å sloss mot en Kung Fu deltager på et stevne, forbeholdt at han er uhyre god, er et sant helvete. Man er livredd for å angripe for du vet at Kung Fu arter trener på å bruke motstanderens slagenergi til å få best mulig utnyttelse av sine egent trekk.

Det er ingenting her som ikke kan sies om alle de andre kampsportene. Du finner neppe en utøver av en annen kampsport som sier "min stilart går på å drite i timing, være lite flink, ikke forsvare meg, droppe balansen og være treg". Eller jo... på 10m hold med min Mac-10 kan det kanskje gå.

Lenke til kommentar

Jeg setter pengene mine på MMA, når det er snakk om kampsport. Krav Maga er selvforsvar, ingen sport. Hvis ikke har man Kali Shikaran og Eskrima som er kamsporter, der man tar for seg bakke- stående- og våpenkamp.

Kampkunster som karate o.l har jeg også drevet med, og vil se på det som lite effektivt, men alt kommer ann på person, ikke sport.

Lenke til kommentar

Det er ingenting her som ikke kan sies om alle de andre kampsportene. Du finner neppe en utøver av en annen kampsport som sier "min stilart går på å drite i timing, være lite flink, ikke forsvare meg, droppe balansen og være treg". Eller jo... på 10m hold med min Mac-10 kan det kanskje gå.

Det er riktig, men visse kampsporter fokuserer mer på det enn andre. For å si det på en annen måte så er det tryggere å sloss mot en bokser enn en kung fu utøver.

Lenke til kommentar

Phannyboy,

At det er tryggere å sloss mot en bokser enn en kung fu utøver er det latterligste jeg har hørt! Jeg vet det er klin umulig å diskutere med TMA-fanboys (traditional martial arts), men jeg ville garantert satt pengene mine på en rutinert bokser i en gatekamp, fremfor en kung fu utøver.

Lenke til kommentar

Du misforstår min mening av "tryggere". Det jeg mente var at det er lettere å lese en bokser. Man kan mye lettere forutse hva mange andre kampsporter gjør enn en Kung Fu utøver m.fl. Dette er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet. Jeg har trent masse kampsport selv. Ang. hvilken kampsport jeg helst ville møtt på gata så har det ingenting å si, for møter man en god kampsport utøver blir man rundjult uansett om vedkommende trener Teak Won Do, Karate, Jiu Jitsu, Krav Maga, Kung Fu, Ninjutsu eller Muay Thai.

Lenke til kommentar

Jeg har syslet med thaiboxing, taekwondo og bryting. I tillegg hadde vi 'ekte' boksing og MMA en gang i blant når jeg syslet med thaiboksing. Uten å ha fordommer mot noen sport, vil jeg si at uttalelsen din ang. boksing og at det skal være lett å lese er latterlig. Det er ekstremt vanskelig å bokse mot en person som ikke signaliserer slagene sine.

Må bare legge til en ting. Å slåss ute på gata, er noe helt annet enn i dojoen eller ringen. Adrenalinet går, det er ingen dommere, det er asfalt og motstanderen kan fort ta i bruk alternative våpen, så at man vinner i en slåsskamp er ikke selvgitt selv om man trener kampsport. En 'rutinert' kar som slåss mye på gata vinner som oftest uansett.

Lenke til kommentar
Jeg har syslet med thaiboxing, taekwondo og bryting. I tillegg hadde vi 'ekte' boksing og MMA en gang i blant når jeg syslet med thaiboksing. Uten å ha fordommer mot noen sport, vil jeg si at uttalelsen din ang. boksing og at det skal være lett å lese er latterlig. Det er ekstremt vanskelig å bokse mot en person som ikke signaliserer slagene sine.

Må bare legge til en ting. Å slåss ute på gata, er noe helt annet enn i dojoen eller ringen. Adrenalinet går, det er ingen dommere, det er asfalt og motstanderen kan fort ta i bruk alternative våpen, så at man vinner i en slåsskamp er ikke selvgitt selv om man trener kampsport. En 'rutinert' kar som slåss mye på gata vinner som oftest uansett.

Herregud, nå må du for pokker gi deg. Fatter du ingenting?

Hva er lettest å forutse?

En bokser eller en Kung Fu utøver.

Svaret blir kung fu uansett hvordan du vrir og vender på det. Når man sloss mot en bokser i en ring slipper man å tenke på å blokke med beina, man slipper å fokusere på knære og eventueller hopp-slag / spark og andre triks for å legges i bakken eller i lås. Viss du ikke fatter dette burde du kanskje ta deg en tur i ringen med en bokser, en gang til.

Jeg sier for all del ikke at man kan se hva en bokser har tenkt å gjøre, men siden man kun trenger å fokusere på armene gjør det deg myyye friere.

Lenke til kommentar
Men det er ingenting som hindrer en bokser å bruke andre ting enn slag utenfor ringen

Nei, såklart ikke. Jeg prater om inni ringen. Men selv utenfor ringen vil en som kun har trent boksing være utsatt for spark. Man kan bli rimelig "eid" ved å sparke dersom sparket blir blokket på skikkelig måte. Og man kan bli rimelig "eid" dersom man ikke klarer å blokke et spark på skikkelig måte, eller i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg fatter mer enn nok. Den hopp-og-sprett slåssingen man bruker i TMAs er lite gateeffektiv. Jeg snakker av erfaring. Såklart er det en fordel å kunne bruke bein til lowkick. Høye spark i en faktisk kamp er altfor usikkert. Jeg vil også tørre å påstå at så lenge man ikke har trent fullkontakt så skal det mye til for å slå en som har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...