Gå til innhold

Hvilken kampsport er mest effektiv i praksis?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Av det jeg har undersøkt, så er jo krav maga mest tiltalende.

Er ikke i toppform, og har lest at det ikke kreves så mye for å starte.

Hadde egentlig tenkt meg å kunne trne i drammen, holmestrand, horten, tønsberg området, men det nærmeste er vel sandefjord og da må jeg bruke endel tid på transport.

Så også at det var ulikt anbefalinger til treningsutstyr på de ulike klubbenes hjemmesider.

noen krevde kun treningsbukse og hvit t-shorte, mens andre krevde masse utstyr (tannbeskyttelse, fullt kroppsbeskyttelse, hansker osv osv).

Har også prøvd å finne ut priser på dette.

Hvis man fortsetter å trene to ganger i uken, kjøper nødvendig utstyr/tøy, literatur +++ så koster det vel endel men det er nå sånn det er.

Hvilke summer er normale å bruke for en typisk bruker?

Lurer også på hvordan man kan se at en klubb er seriøs? Klubben i oslo ser jo litt annerledes ut enn den i sandefjord?

Lenke til kommentar
Jeg tror kickboxing er den mest effektive, å roundhouse kicke noen i trynet > slå noen med knyttneven.
I kickboxing er du vant med at motstanderen kan reglene. Regler gjelder ikke på gaten.

Og hvordan tror du det går med låret hvis du prøver på et høyt og hardt spark en kald vinterdag på fylla? Enten er du heldig og slipper unna med bare en krampe, ellers får du en kickass strekk som setter deg totalt ut av spill.

Jeg stemmer for hit'n'RUN. :)

Lenke til kommentar

Ta et sidekick/sidekick med innhopp(ikke steg, innhopp), og følg på med enda et sidekick evt et spinkick?

Har prøvd på en venn(han var klar over det, jeg angriper ikke uten videre.), i jeans, fungerte knall, uten å få strekk, og uten å revne buksa :p

Et sidekick i magen og/eller leggen etterfulgt av et slag burde effektivt få noen i hvertfall delvis utslått.

Roundhouse er ikke noe jeg ville prøvd mens jeg var kald nei, i hvertfall ikke til hodet.

Lenke til kommentar
En av de mest effektive kampsporter trenes vel i diverse spesialstyrker rundtom i verden, blant annet FSK. Det er en blanding av forskjellige kampsporter, men handler om å gi motstanderen en støkk (eller to).

Disse kan vel ikke defineres som kampsporter siden det ikke er noen organiserte konkurranser. Det er vel også snakk om en forholdsvis liten, sammenlignet med t.eks. kung fu, samlig taktikker.

Lenke til kommentar

Så en dokumentar på discovery, hvor de hadde testa kampsportgrenene mot hverandre.

Og da var det en eller annen form for bryting som var overlegen de andre.

Han beveger seg lavt, og når du sparker eller noe annet er han lynrask å få tak i deg en eller annen plass og når han har fått tak i deg er det god natt. Da knekker han og bøyer deg til du er makk!

Lenke til kommentar

er av mange sett på som noko av det mest effektive av kampsporter. Det var ein som prøvde ut denne kampsporten i turneringa UFC (Ultimate Fighting Challenge) der alt var lov heilt til motstandaren gav opp. Han var totalt overlegen mot alt. Boksere, TKD, kickboksere, you name it. Det er ein svært kjapp og effektiv kampsport som med nokre få grep får motstandaren heilt i lås. Ofte blir arm, bein eller nakke utsatt for eit press som fører til at vedkommande gjev opp umiddelbart.

Kan være noko av det du skriv om LeanFear.

Lenke til kommentar

Men for å være litt mer seriøs. Brazilian jiu jitsu er meget effektivt. Har gått på det selv, og erfart at det funker. De fleste slagsmål ender på bakken, og da er det greit å beherske det. Du lærer også hvordan du får motstanderen i bakken. I kombinasjon med thaiboksing vil du nok bli rimelig farlig.

Til dere som snakka om kickboksing og roundhouse kicks i trynet. Lykke til! Tror møtet med virkeligheten blir rimelig hardt

Lenke til kommentar
er av mange sett på som noko av det mest effektive av kampsporter. Det var ein som prøvde ut denne kampsporten i turneringa UFC (Ultimate Fighting Challenge) der alt var lov heilt til motstandaren gav opp. Han var totalt overlegen mot alt. Boksere, TKD, kickboksere, you name it. Det er ein svært kjapp og effektiv kampsport som med nokre få grep får motstandaren heilt i lås. Ofte blir arm, bein eller nakke utsatt for eit press som fører til at vedkommande gjev opp umiddelbart.

Kan være noko av det du skriv om LeanFear.

Nå er ikke jeg en mann som kan spesielt mye om slåssing, men jeg vil allikevel tro at endel faktorer ved UFC og dets like favoriserer bryting litt over andre ting, kontra i en "vanlig slåsskamp", man kan ikke benytte seg av ting som ligger rundt, man operer innenfor et lite område med relativit begrensede bevegelsesmuligheter, man har beskyttelse på hendene og bare føtter, man har ikke lov(?) å sparke folk i hodet når de ligger nede, ulovlig å stikke foolk i øynene osv. Nå vet jeg ikke om dette samlet sett fører til at andre varianter er mer effektive, men disse tingene favoriserer såvidt jeg kan se bryte-liknende metoder.

AtW

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg en mann som kan spesielt mye om slåssing, men jeg vil allikevel tro at endel faktorer ved UFC og dets like favoriserer bryting litt over andre ting, kontra i en "vanlig slåsskamp", man kan ikke benytte seg av ting som ligger rundt, man operer innenfor et lite område med relativit begrensede bevegelsesmuligheter, man har beskyttelse på hendene og bare føtter, man har ikke lov(?) å sparke folk i hodet når de ligger nede, ulovlig å stikke foolk i øynene osv. Nå vet jeg ikke om dette samlet sett fører til at andre varianter er mer effektive, men disse tingene favoriserer såvidt jeg kan se bryte-liknende metoder.

AtW

Disse eksterne gjenstandene/mulighetene er jo tilgjengelig for begge parter, og da er det jo en fordel å ha andre kort i ermet i tillegg. Selv om å slå noen i øyet med en flaske i mine øyne er forkastelig.

Hvor bra funker egentlig teknikk og strategi når man er en jypling på 1.80 og 75 kg mot en bamse på 1.95 og 120 kg?
God teknikk har mye mer å si enn størrelse.
Lenke til kommentar

AtW

Disse eksterne gjenstandene/mulighetene er jo tilgjengelig for begge parter, og da er det jo en fordel å ha andre kort i ermet i tillegg. Selv om å slå noen i øyet med en flaske i mine øyne er forkastelig.

Hvor bra funker egentlig teknikk og strategi når man er en jypling på 1.80 og 75 kg mot en bamse på 1.95 og 120 kg?
God teknikk har mye mer å si enn størrelse.

Ja, disse er tilgjengelig for begge ja, derfor er det greit å kunne en teknikk som tar det innover seg, akkurat som sparking er ineffektivt i boksing fordi det er utilgjengelig der, selv om det kan være effektivt i en vanlig slosskamp. Kanskje med unntak av å ta folk i arrest ser jeg liten moralsk grunn til å sloss utover å forsvare liv og helse. Og da har jeg få moralske problemer med å gjøre det som er nødvendig for å redde egen eller andres liv og helse.

AtW

Lenke til kommentar
Ja, disse er tilgjengelig for begge ja, derfor er det greit å kunne en teknikk som tar det innover seg, akkurat som sparking er ineffektivt i boksing fordi det er utilgjengelig der, selv om det kan være effektivt i en vanlig slosskamp. Kanskje med unntak av å ta folk i arrest ser jeg liten moralsk grunn til å sloss utover å forsvare liv og helse. Og da har jeg få moralske problemer med å gjøre det som er nødvendig for å redde egen eller andres liv og helse.

AtW

Jeg er enig med deg i det. Står det om livet, hadde jeg vel gjort det jeg kunne for å overleve, men det skal ikke så mye fantasi til for å finne ut hva man kan gjøre med en jernstang. Det er vel ikke så mange kampsporter som tar for seg slåssing med flasker, bordkanter osv. Det var jo tross alt kampsporter det var spørsmål om. En kombinasjon av thai og bjj, tror jeg er noe av det mest effektive. Og det er vel rimelig tilgjengelig også

Lenke til kommentar

Om ein skal ta høgd for alle slags våpen ein kan få tak i er det ikkje så lett å finne ein kampsport som vil ha noko nytte. Sei du står i eit hjørne mot ein type med katana, ein svær bjørn av ein mann utan våpen, ein liten kjapp fyr med svart belte i eit eller anna. Ein enkelt kampsport som kan takle alt det finnes ikkje, det er forskjellig taktikk for forskjellige situasjonar.

Lenke til kommentar

Yeah minigun er det mest effektive sikkert, men det er verken lov eller handy å gå rundt med våken.

Jeg vil påstå at Thai boxing er passe effektivt... Ellers har du kali og jutitsu.

men.

Hva med kung fu ? det skal jo være både kult, effektivt å veldig defensive. Huden å beina i kroppen deres er jo så herdet som den overhodekan bli...

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...