Ferchie Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Hei, vet ikke om jeg har postet denne rett, men det jeg lurer på er om det er rett at huseier kan kreve 3 måneders leie av meg nå når jeg har valgt å flytte ut? Det står ingen ting i kontrakten om oppsigelsestiden. Og er det slik at jeg har full tilgang på leiligheten/huset mens denne 3 måneders tiden gjelder? Og har utleier lov til å leie ut, selv om jeg betaler de pengene og er ute av huset? Endret 9. mars 2008 av Rasch Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Husleieloven: § 9-6 - Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Om ikkje anna er spesifisert er det nok tre månader ja. Du har full tilgang til leiligheten i denne perioden, om utleigar vil leige den ut før den tid må h*n bryte leigeforholdet med deg og du slutte å betale. Du betaler for leiligheten, difor er den "din". I min kontrakt står det spesifisert 2 mnd oppsigelsestid. Til neste gang kan det være greit at den slags informasjon står på kontrakten for å unngå forvirring. Endret 9. mars 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Okay, takk for svar! Da var jeg fattig de 3 neste månedene! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Du kan jo snakke med utleigar og prøve å få ein ordning, eventuelt prøve å få tak i ein ny person som kan leige leiligheten. For utleigar er det det same kven som bur der så lenge h*n får leigeinntektene. Utleigar kan nok kreve at du har den i 3 mnd til, men kanskje h*n er villig til å prøve det. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 ja, de har sagt at om jeg får tak i ny leier så er jeg ''fri''! Jeg derimot tror at hele depositumet går til leien her, og det er veldig frustrerende med så lang oppsigelsestid. Man lærer så lenge man lever. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det er veldig vanleg å ha tre månader, ellers må det være spesifisert på kontrakten, så det må du nok venne deg til. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Finnes det noen måte å komme seg rundt dette? Altså at jeg kan klage på at ting ikke er etter forskriftene eller lignende? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Finnes det noen måte å komme seg rundt dette? Altså at jeg kan klage på at ting ikke er etter forskriftene eller lignende? Det er ikke utenom forskriftene fordi om ikke oppsigelsestid er oppgitt. Du har også en plikt til å sette deg inn i loven. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Jepp, er vel bare å bite i det sure eplet da! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå