Gå til innhold

Sensorens av canon eos 30D (igjen!)

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få utført rensing av sensoren på mitt nye canon eos 30D, den er meget støvete (se bildekritikk bildet mitt). Jeg har ikke fingerferdighet til å bruke slike rensesett swabs som kjøpte på nett for tusen kroner og nærmeste butikk jeg kan få gjort det er 12 mil unna.

Jeg tror derfor jeg må selge 30D og bytter til et annet med auto rens, men først så spørr jeg dere som kan dette:

Hvor VANSKELIG er dette egentlig ?

Finnes det noen enkle og effektive metoder også for oss med Parkinsons ?

Hva bruker du ?

Takk og takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanskelig i det hele tatt om man bare følger bruksanvisningen på rensesettet du har kjøpt.

Om du er ustø på labben selv, har du ikke noen som kan hjelpe deg med akkurat dette? Tar ikke mange minuttene å swabbe sensoren (du trenger nok 3-4 børster dersom den er skikkelig skitten)

Kamera med autorens finnes, men det er litt begrenset hvor bra jobb de gjør også. Du er i alle fall definitivt ikke fullstendig kvitt problemet med et slikt kamera, selv om det hjelper..

Når du har fått renset kameraet ditt er forhåndsreglene for å i størst mulig grad unngå problemet:

- Å være rask med objektivbytte (et bytte med speilhuset eksponert for friluft i maks 3 sekund er fullt mulig). Pass også på å tilt huset ned og ikke la det ligge på ryggen når du bytter (støv følger tyndgekraften)

- Med jevne mellomrom (helst etter hver fotoøkt), blås ren med en blåser. Anbefaler denne http://cgi.ebay.com/Giottos-Large-Rocket-A...1QQcmdZViewItem

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Å skifte system for å få et bedre støvfjerningsystem er ganske uvanlig, men hvis det er din konklusjon så går du jo mot akam-historiens enkleste valg. Det finnes jo bare tre modeller som er aktuelle for deg da, og da blir det bare å sjekke hva lommeboken tåler. Det kan forresten være lurt å vente en mnd eller to, i og med at de står foran et nytt generasjonsskifte.

Egentlig så føler jeg at det er et litt søkt grunnlag til å skifte, men det er jo ofte gøy med noe nytt også. Skulle du velge å bytte system, i steden for å sette deg inn i hvordan sensor-swab fungerer, så kan du sende meg en pm om hvorvidt du ønsker å kvitte deg med rensesettet ditt.

Lenke til kommentar
Kamera med autorens finnes, men det er litt begrenset hvor bra jobb de gjør også. Du er i alle fall definitivt ikke fullstendig kvitt problemet med et slikt kamera, selv om det hjelper..

Alle kameraene i Olympus E-system er så godt som støvfrie. En kompis som jobber i Olympus spurte en proff-bruker av E-1 som ferdes mye i krigssoner etc om hvordan støvfjerningssystemet fungerer for ham. "Støv? Har aldri noe problem med støv, så det fungerer vel helt OK".

Fjellfinn - Olympus E-3 er absolutt et kamera du bør titte på dersom du først skal bytte kamera og vil ha et kamera som tåler allskens fjellvær og sågodt som aldri får støv på sensoren.

Men du kan kanskje få en fingernem bekjent til å hjelpe deg med sensorrens?

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er veldig rart. Selv hadde jeg 20D i 3 1/2 år og jeg brukte det mye inkl. en god del objektivskift. Jeg renset aldri sensoren på det kameraet utover å bruke en blåsebelg til å fjerne støv. Det ble et par flekker etterhvert som ikke gikk bort, men de var bare synlige ved liten blenderåpning og i lyse partier. Det er null problem å bruke patch tool og få dem bort. Jeg hadde ikke brukt tusen kroner på rens for noe jeg fikser på 5 sekunder i PS.

Da hadde jeg heller venta til det ble et seriøst problem, og som sagt ble det ikke det for meg i løpet av de tre og et halvt åra jeg hadde det kameraet.

Og nå har jeg også et helt nytt 30D. Den oppgraderinga kosta meg tusen kroner...

Jeg er redd for at ved et system- eller kameraskifte vil nissen følge med på lasset.

Eitp

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er litt vilkårlig hvor plagsomt problemet er. Jeg har hittils ikke hatt behov for noe mer avansert rens enn en runde med blåsebelgen. På 350D tok det nesten to år før jeg behøvde å gjøre noe, på 30D tok det to uker ...

Det har sannsynligvis mer med det at jeg våger meg mer opp i f/11 og f/16 enn det jeg har gjort før.

Tom

Lenke til kommentar
Det har sannsynligvis mer med det at jeg våger meg mer opp i f/11 og f/16 enn det jeg har gjort før.

Tom

Dere husker kanskje de glade 70 og 80 åra?

Fra 1971 til 1998 tok jeg en del tusen vakre plantebilder med Nikon F2 og etterhvert F5, da brukte vi Kodachrome K65 og 55 nikon makro, stilte inn manuelt blender ved å velge blender på objektivet og skru på tidsinnstillingen oppå F2´n, det var tider det :-)

I 2002 begynte min elendighet, jeg kjøpte en Canon G2 og knipset alt på fullauto, ingen tanke kameraet tok seg av alt. Mitt første D-SLR var en d30 kjøpt i 2006, også da fullauto på 17-70 canon ef-s jeg hadde da:-(

Først nå, med velmente råd spesiellt fra dette forum, har jeg begynt å våkne, men jeg kjørte fullauto på seterbildet i bildekritikken; blender 22 !!

Idag tenkte jeg Nikon F2 og tok bl.a. vedlagte bilde, blender 4 -- fire -- og 10 mm vidvinkel rett på sola. Bildet er fremdeles ikke støvfritt -- jeg legger det ut uretusjert så dere kan se, men en del bedre enn de fullauto på f:22 håper jeg ?

post-962-1205189904_thumb.jpg

Noen lærer aldri :blush:

Lenke til kommentar
Idag tenkte jeg Nikon F2 og tok bl.a. vedlagte bilde, blender 4 -- fire -- og 10 mm vidvinkel rett på sola. Bildet er fremdeles ikke støvfritt -- jeg legger det ut uretusjert så dere kan se, men en del bedre enn de fullauto på f:22 håper jeg ?

Noen lærer aldri :blush:

Joda klart mindre støv som naturlig er, men du kan ikke fly rundt på fjellet i flott natur å la deg begrense til blender f/4-5 heller. La kameraet få seg en real rens, og så passer du deretter på å være mer obs ved objektivbytte - så tenker jeg det blir bra :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...