Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fant noen gamle greier på jobben, fra 1920-30 og deromkring. Store(110x85) S/H negativer på glassplater.

Er det noen som har prøvd å scanne slike, eller har formening om det er mulig uten spesialutstyr?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å lage papirkopier av dem. Da bare legger du negativet over et like stort eller større fotopapir i et totalt mørkt rom, slår på taklyset i x antall sekunder, og ser hvordan resultatet blir. Det er lurt å maske bildet, og fjerne litt om gangen. Da får du se hvilken eksponering som er mest riktig. Det var slik de gjorde det da de brukte glassplater, mer eller mindre. Siden de er så store så kreves bare en kontaktkopi for å henge det på veggen.

Jeg har brukt samme teknikk for å lage kontaktkopier på toalettet da jeg bodde på Fantoft Studentby. Da la jeg glasset fra en klipsramme over negativene og papiret for å få det flatt, og presto: glimrende kontaktkopier fra dassen.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Har en Canon CanoScan 8600F, altså en forholdsvis normal flatbedscanner, dog ikke av de billigste. Til denne fulgte det med en del plastrammer for scanning av "normale" negativer. I et lyst øyeblikk en dag i påska, klipte og limte jeg sammen noe lignende i papp og lakket det matt svart.

Resultatet var forbløffende bra! Scanner i 1200 dpi og ender opp med TIF-filer på 20-30 Mb. Programmet som fulgte med scanneren var ikke av de beste, så jeg gikk til innkjøp av Vuescan, og senere Silverfast(kjekt å ha!). En del plater var vanskelige å få godt resultat fra, derfor måtte jeg innimellom bytte mellom disse to programmene for å finne det som ga best resultat.

Men sitter og funderer på hvor mye informasjon jeg kunne dratt ut av disse platene med en skikkelig dyr scanner...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...