Gå til innhold

Den som ikke tredjeparten ser nå, den skal stå.

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å se det fantastiske med dette bildet. Eneste jeg ser er en mengde tømmer på en gråværsdag. Men jeg vil gjerne høre hvorfor dette bildet nærmest stiller i verdensklassen. Hva gjør motivet til et så bra motiv? Hvorfor er komposisjonen 110% perfekt?

Tja, jeg har vel ikke noe oppfatning om at motivet er verdens beste, men kompen går det ikke an å få mer presis i den virkelige verden, hence tittelen til tråden. Åpne bildet i Lightroom, og sett på funksjonen med å beholde sideforhold ved cropping. Da forstår du hva jeg mener. Ingenting kan jo bli 110%, men det skal godt gjøres å finne noe som ikke er arrangert for det som utgjør en nesten perfekt nideling av en bildeflate. Det er klart at det kunne blitt enda mer presist, hvis det var en kasse/boks i steden for en stabel tømmer.

Takk for at du i alle fall hevder at bildet oppfattes som verdensklasse. Det gjorde ikke jeg før nå :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare spør utifra slik jeg tolker kommentarene. Og når mange mener at bildet er bra så må det jo nesten være bra og da er jeg veldig interesert i hva som gjør bildet bra. Slik at jeg lettere kan tolke andre bilder, hva jeg skal se etter osv. Enten det er dine bilder, anew sine bilder eller en trønder.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken, og min stil er nok litt spesiell. Hadde alle likt det jeg gjør, så hadde det for min del vært en indikasjon på at jeg er på feil vei. Derfor er jeg glad for at det finnes dissens, og at jeg ikke blir hyllet eller skyllet ned i dassen av alle sammen.

"I don´t know about art but I know what I like!" (Joey Ramone)

Edit: Den trøndergreia var en liten syrlig kommentar til kunsten å egle på seg forumstyret med rabiat oppførsel fra unge fotosjeler (ehmm, en fotosjel) her på forumet. Må nesten benytte sjangsen nå når det er ferietid for postkasseterrorister og slike.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Debatten rundt et bilde kan jo være mer interesant enn selve bildet.

På diverse andre fotofora så blir jo slike debatter slaktet og ender ofte med at fotografen sletter alle bildene og trekker seg ut.

Sikkert en del her som skjønner hva jeg prater om.

(ikke rettet mot deg PMnormal).

Lenke til kommentar

Debatten er en av de viktigste grunnene til å dele bilder på denne måten. Jeg gjør det i alle fall ikke for å sole meg i mitt eget ego, men for å tildels provosere litt til ettertanke. Jeg regner ikke med at du sikter til meg, for jeg ville aldri har trukket mine bilder grunnet slakt. Da hadde jeg slettet både bilder og poster for lenge siden.

Det er mulig at det er mer kultur for slik andre steder. Vi ser jo av og til at noen sletter innlegg de har hatt i etterkant her også, med det er sjelden de som har lang ferdstid på akam.

Lenke til kommentar

Jeg ser på mange måter hvor du vil hen, og er enig i at komposisjonen nærmest er matematisk. Det nok vel og bra. Jeg kommer allikevel ikke unna det faktum at for meg ser dette ut som om et dokumentarisk bilde av hasardiøs stabling av store mengder tømmer på en brygge som muligens er åpen for allmennheten.

Rommet som komposisjonen skaper til venstre undrestreker for meg at her er det plass til at mange tunge ting kan rulle fritt om uhellet er ute.

Lenke til kommentar

He he he. Du får sagt det, Espen. Kan ikke du bare ta en tur ned å sparke litt i den, da. Du vet jo hvor det er, og det er ikke så lang tur for deg på ettermiddagen. Porten var åpen på lørdag, men på søndag kveld var den stengt igjen. Kanskje den er åpen nå?

Lenke til kommentar

Da er du nok for langt borte, ja. Dette er nok fra Kopervik-kaien.

Edit: Jeg ble litt forvirret et lite øyeblikk, da jeg så din store interesser for sikkerheten på kaien, og utstyret i sig'en din. Et lite øyeblikk ble EspenE til ThorEH, he he he. Dere har jo begge D300, og det er jo lett å forvirre meg slik rett mellom arbeidsdag og fritid, eller hele tiden for å være helt ærlig. Håper på forståelse.

Da blir reiseruten som følger: Ta ut av Oslo og i retning av Haukelid....

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bildene dine er skumle PMnormal... På en side syns jeg bildet virker noe kjedelig, er ikke noe hurramegrundt action eller spesielt givende motiv. På en annen side er det noe ved det jeg liker. Er egentlig typisk et slikt bilde jeg kunne tatt selv. Mens jeg tar bildet tenker jeg at dette er et motiv som kan fungere, men når jeg kommer hjem blir det liggende og støve bakerst i ljosstoga uten så mye som ei eneste stjerne. Det fungerer når man tar det, men det blir kjedelig og dødt når man kommer hjem.

Blir frustrert.

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt skummel selv også, -Teddy-. Bare ikke bli så skremt over dine egne bilder at du lar gullkort renne ut mellom fingrene. Hvis du ikke umiddelbart ser noe i dem, så må du la dem ligge litt før du ser på dem igjen. Da kan det hende at de flytter fram i ljosstoga igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg var ikke sikker på om jeg skulle legge igjen noen kommentar her, men jeg må alltid ha en titt til på det. "Bare må ha det" osv, så jeg kan prøve å forklare hva jeg ser i bildet som er tiltrekkende. Jeg klarer ikke sette ord på halvparten av tankene jeg får, men la gå.

Jeg får assosiasjoner om utrydning av regnskog. Den brå slutten på tømmerhaugen (så brå som den kan bli med sine 90 grader!) samt redningshelikopteret som stiger oppover (eller ned, men det er ikke viktig) gir meg "regnskogen er reddet" eller noe i den dur. Det er slutt på tømmerhogsten, for Sea King reddet skogen. Det gir ikke mening, men det er det som er fint synes jeg.

En annen vinkel er "kommende katastrofe". De enorme kreftene av x antall tonn tømmer som presser mot den lille pallen og stokken (eller bokhylle, kan vi kalle de) gir en følelse av "pending doom". Brister demningen snart? I så fall bør Sea King være klar. At himmelen er lys i midten av bildet, like over "demningen" forsterker inntrykket.

Det er både irriterende og fantastisk på samme tid at jeg ikke finner noe å utsette på bildet. Uansett hva man fjerner eller legger til så blir det ikke bedre, for alt hører hjemme i komposisjonen uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Jeg vet ikke om jeg skal kalle det kunst heller, men det traff hvertfall meg rett i rota.

edit: ja, dette er en "kjempebump", og nei jeg bryr meg ikke. Dette bildet fortjener noen ekstra ord.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Jeg er nok blant de som ikke helt skjønner bildet. Det er flott komponert, ingen tvil om det, emn jeg skjønner det ikke. Likevel er det noe jeg føler at er der, men som jeg ikke ser, og jeg merker meg at det har litt stemning. Jeg tror jeg må se litt nærmere på det, kanskje prøve å se på det med et litt annet utganspunkt.

Edit: Det er noe jeg ikke liker med at tømmerhaugen ender så bratt. Men jeg skal som sagt se litt mer på bildet, redigerer posten eller lager en ny om jeg "ser lyset".

Og jo, hvor er det tatt?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...