PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Nuff said. Resten finner dere i exif. Det er sent, og jeg bør komme meg i seng. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Ai Ai.. Artig motiv ! Måtte tanke litt over dette før jeg lissom skjønte det. Men ellers er bildet teknisk dårlig utført. Dårlig fokus, lite detaljer igjen i bildet og høyre side ble altfor mørk. Ser jo at været ikke var det beste så sikkert ikke enkelt å få dette riktig. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 sorry, dont get it, pluss dårlig bilde sånn egentlig Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Dette var flott! Komposisjon som sitter, flott lys og deilige, nedtonede farger. Sea Kingen gjør bildet. Det eneste jeg har å utsette på bildet er noen kvister som stikker opp av tømmerhaugen omtrent 2/3 fra venstre billedkant. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Ajaj, et fantastisk komponert bilde! Elsker slike bilder! Prøvd det i s/h? Ellers kunne vel bildet vært en smule bedre teknisk. Dessuten stiller jeg litt spørsmålstegn til forgrunnen? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Bildet ga meg ingenting.... Er jeg for trøtt? Lenke til kommentar
si Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Dritfint motiv! Jeg tror jeg ville gått næremere for å få med mer detaljer i veden og mindre av betongen i forgrunnen. Har du mulighet til å gå tilbake i litt bedre vær og fotolys? Jeg synes ikke helikopteret er noe viktig her. Ville forøvrig holdt meg til farger her, fint med orange tømmer på blå bakgrunn. -si PS: Hadde vært finere og reinere om du hadde fått med mindre av veggen og palla som støtter tømmeret... jeg tror ikke jeg vil anbefale å fjerne det akkurat, men kanskje gå litt til høyre når du tar bildet? Endret 9. mars 2008 av si Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det var kult, og vignettingen som er på passer. Syns allikevel det er litt for mørkt på høyre siden. Prøv kanskje å kutt av høyre siden, og gjør om til 4:4. Syns også du kan forandre litt på fargene og gjøre bildet lysere. Prøv litt mer blasse farger, kanskje sepia, og mye lysere med kurver. Lenke til kommentar
gregor Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Flott bilde. Litt sånn "vond drøm" over det... gregor Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Det er morsomt når det blir forskjellige meninger, og dette bildet var nok ment som en provokasjon fra meg. Noe å diskutere litt for folket. Jeg ser at forumet fortsatt er delt mellom de som ser på kunst med litt mer åpenhet for "arty" uttrykk, og de som ser på fotografi som en rent teknisk øvelse. Slik vil det kanskje nødvendigvis være på et fotoforum, i og med at digitalt fotografi gir oss en mulighet til å studere bildene på en litt unaturlig dyp måte (zoome inn i bilder på pixelnivå). Det som oppfattes som fokusfeil er nok en smule bevegelsesuskarphet. Den effekten ble dessverre veldig forsterket i skalleringen. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt stativ under opptak, men skitt la gå. Noe bedre vær kommer jeg ikke til å utnytte, for det er stemningen som det dårlige været gav som fikk meg til å trykke på utløseren her. Det er likevel synd at så mye detaljer og skarphet forsvant i prosessen, selv om det ikke er viktig med detaljer her. Det er nok ikke alle bilder som tåler overgangen til små webformater så godt, og dette er nok et bilde som gjør seg best på print. Jeg er enig i at det er litt mørkt på høyre side, men lot det være etter et kort forsøk på å rette det opp. Dette bildet er så langt fra teknisk perfekt (sett bort fra komp som er 110% perfekt), men det betyr veldig lite for meg i mitt virke (noe alle som har fulgt meg vet veldig godt). I så måte føyer det seg godt inn i rekken av mine produksjoner. Ofte pleier jo jeg å "ødelegge" et i utgangspunktet teknisk godt bilde for å få det til å harmonisere med mitt uttrykk, så postproduksjon er nok viktigere for meg enn det det synes som når man ser bildene mine. Det krimskramset på toppen av vedstabelen har jeg tenkt å klone bort, kanskje også den pallen som støtter seg til venster side av den. Jeg orket bare ikke gjøre det i natt, men ønsket likevel å teste ut forumet og bildet litt for det. Mottakelsen ble vel som ventet. Jeg jobbet litt rundt motivet, inklusive nærmere og mer til høyre. Det var likevel dette jeg viser her som var hele meningen med bildet (jfr. tittelen til tråden), så jeg falt ned på en av de første eksponeringene ganske raskt. Jeg forstår godt at en del ikke forstår bildet, slik det er med de fleste bildene mine. Jeg har en svært grisete stil. Det er nå engang meg. Av og til har jeg latt meg friste til å poste teknisk "perfekte" bilder, men min stil er nok først og fremst skitten på alle måter. Slik er det, og slik må det være. Takk til Anew og Si. Som vanlig har dere forstått poenget. Takk for at du nevner det med vignetteringen, abbarve. Den burde være et hint til flere om at her har vi med en fotograf som liker å ødelegge sine egne bilder å gjøre, og som føler at hadde bildet vært teknisk perfekt, så hadde det vært ødelagt. 4:4? Det har jeg sannelig ikke vurdert engang. Kanskje... Sorthvitt har jeg testet, kun for nysjerrighetens skyld. Det fungerte ikke så bra, i og med at det er stemningen og det spesielle lyset som er viktigst her. I tillegg til den ekstremt stramme komposisjonen, selvfølgelig. Zaft: Kanskje du burde lese kompendiet til Per Otto hvis du ikke tar spøken? Like sein i seng som meg, Pirja? Takk for en del konstruktiv kritikk og gode forslag. Etter litt ettertanke så blir det nok kun Anew som får viljen sin, så det blir i alle fall en som kan oppleve bildet som "perfekt". Edit: Du har virkelig "sett lyset", Gregor. Du har nok nærmet deg sjelen i min bildekunst, i den grad man kan si at den har noen sjel. Endret 9. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Som vanlig et sært blide fra deg, som jeg må se en stund på, men jeg like. Hadde jeg tatt det sjøl hadde det sikkert gått rett i søpla. Liker refleksjonene på kaia. Det er noe med vinkelen på tømmerstokkene til høyre som ikke stemmer, for mye vidvinkel? Det tekniske har andre komentert før meg. Venter på at du skall vinne i lotto så du får fullformat og T/S. Til tider er du så sær ut du sikkert blir rik og berømt om 100 år Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Kjempebra bilde PM! Dette likte jeg veldig godt, fin stemning og komposisjon. Men det helikopteret ødelegger litt for meg, jeg tror det faktisk ville vært et bedre bilde om du shoppet det vekk. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men blikket mitt blir liksom forvirret.. Endret 9. mars 2008 av Speik Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Et typisk PM-bilde, enten elsker man det, eller så hater man det. Eg tilhører førstnevnte. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det bare klør i fingeren etter å nappe bort støttestokken på venstre side. Makan til dårlig sikring..... (mitt førsteintrykk....) Lenke til kommentar
si Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei PM, så ikke at det var deg når jeg svarte i sted. Lenge siden du har vært innnom! Patrol_33 satte ord på det, jeg tror det er vinkelen på stokkene til høyre som gjør at jeg ville gått tettere på og utelatt dem. Jeg har prøvd å croppe litt for å se hvordan det ble. Klonet vekk kopteret og dodget tømmeret litt også for å få fram fargenyansene. Hvis du mener du kunne gjort dette mye bedre enn meg så er jeg for så vidt enig, ville bare få et inntrykk av hvordan det ble med mer fokus på teksturen og fargene i tømmeret. pm.bmp Liker de jordnære fargene og strukturen i treet, og hvordan den behagelige følelsen helt plutselig og forstyrrende blir brutt og blikket forsvinner langt ut i tåkehavet. Havet, lengselen, savnet, evigheten... Beklager at jeg henfaller til overtolkning her, jeg driver og retter romananalyser og ser derfor symbolikk i alt rundt meg. Fint med en diskusjon rundt motiv, har vært mye teknisk her i det siste! Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Bildet er bra komponert og sett. For min del er det lyset og gjenskinnet av dette i betongen som gjør bildet, ved siden av komposisjonen. Å croppe bort betongen ville ødelegge hele bildet. Detaljer i tømmeret er helt uvesentlig og tømmeret i seg selv er ikke et spennende motiv. Ville absolutt clonet bort de kvistene på toppen ja, samt fjernet pallen. Tror ikke jeg ville sett dette motivet selv egentlig. Men imponerende observasjon av fotografen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Hei, Eyefitness. Du er faktisk helt enig med meg i din vurdering av bildet. De kvistene skal bort, det skal sannsynligvis også den pallen. Jeg kikket litt på crop'en som du gjorde, si. Den var helt grei den, men jeg føler at det er et stort tap å kutte bort helikopteret. Jeg var så heldig å få fanget det, og for meg så utgjør det et fint lite brudd med den strenge komposisjonen i bildet. Likevel, en fin versjon som jeg hadde valgt hvis ikke sjøkongen hadde gjort en visitt innom bilderuten. Ps: For de som har kort ferdstid på akam. PMnormal betyr stort sett det motsatte av normalt. Mine bilder er ment å skape litt debatt her på bruket, siden jeg oppfatter normen for å være litt for teknisk orientert. Jeg blir derfor aldri såret av teknisk kritikk, men forbeholder meg retten til å forklare hvorfor jeg synes de tekniske detaljene enten er uviktige, eller at det faktisk skal være slik. Jeg tar gjerne i mot flere meninger, både positive og negative. Jeg kommer ikke til å spamme pm-kassene til de som ikke liker bildet mitt. Kors på halsen. Jeg er jo hverken fjortis eller trønder Endret 9. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Flott bilde med flott komposisjon, lys og farger. Seakingen gjør bildet enda mer dramatisk. Vignetteringen var akkurat passe. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg klarer ikke å se det fantastiske med dette bildet. Eneste jeg ser er en mengde tømmer på en gråværsdag. Men jeg vil gjerne høre hvorfor dette bildet nærmest stiller i verdensklassen. Hva gjør motivet til et så bra motiv? Hvorfor er komposisjonen 110% perfekt? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Skjønner heller ikke helt den store gleden til de andre, her. Såvidt jeg har forstått ut i fra tittelen, har bildet fulgt det gylde snitt i mange deler av bildet. Er det riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå