Gå til innhold

Hvor kraftig strømforsyning.. ?

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt hjelp angående valg av strømforsyning, fra før har jeg en på 360W,samt har 3 stk kabinettvifter i kabinettet mitt (chieftec matrix) å lurer på om denne strømforsyningen takler disse delene.

Hovedkort :

ASUS M2N32-SLI DEL/ WIFI-AP AM2 ATX SND+2XGLN+1394+U2 WIFI-G ESATA IN

Prossesor : AMD ATHLON 64 X2 6400+ 3.2GHZ PIB SKT AM2 2X1MB FSB1000 125W

Skjermkort : GAINWARD GeForce 8600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, DVI/ HDMI/ VGA/ HDCP, SilentFX

Harddisk : SAMSUNG SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Minne :

CORSAIR TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Hilsen Magnus

Endret av Kvithyllz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig det fungerer greit, men det ligger kanskje noe på grensen. Det kommer mest ann på om PSUen du har leverer mye 12vbolt eller ikke, da det er det som skjermkortet og CPU bruker mest av (og det er de to største forbrukerene i systemet ditt). Å vite den totale watt-ratingen på PSUen forteller egentlig ikke så mye om den. Om den kan levere 300+ watt på 12volt så burde det ikek være noe problem, men på en dårlgiere PSU kan 12volt maksimum gjerne ligge på 200-250watt maks, og da er det absolutt i miste laget.

Det skal ihvertfall ikke ødelegge noe om du bruker den gamle på dette systemet, men dersom du opplever ustabilitet, spontane restarter eller annen merkelig oppførsel når du bruker maskinen fullt ut (eksempelvis i 3d-spill når både skjermkortet og CPUen går for fullt), så er dette et tegn på at PSUen kan være underdimensjonert for oppgaven.

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er godt mulig det fungerer greit, men det ligger kanskje noe på grensen. Det kommer mest ann på om PSUen du har leverer mye 12vbolt eller ikke, da det er det som skjermkortet og CPU bruker mest av (og det er de to største forbrukerene i systemet ditt). Å vite den totale watt-ratingen på PSUen forteller egentlig ikke så mye om den. Om den kan levere 300+ watt på 12volt så burde det ikek være noe problem, men på en dårlgiere PSU kan 12volt maksimum gjerne ligge på 200-250watt maks, og da er det absolutt i miste laget.

Det skal ihvertfall ikke ødelegge noe om du bruker den gamle på dette systemet, men dersom du opplever ustabilitet, spontane restarter eller annen merkelig oppførsel når du bruker maskinen fullt ut (eksempelvis i 3d-spill når både skjermkortet og CPUen går for fullt), så er dette et tegn på at PSUen kan være underdimensjonert for oppgaven.

-Stigma

Tusen takk for svaret:)

Lenke til kommentar
Hei jeg trenger litt hjelp angående valg av strømforsyning, fra før har jeg en på 360W,samt har 3 stk kabinettvifter i kabinettet mitt (chieftec matrix) å lurer på om denne strømforsyningen takler disse delene.

Hovedkort :

Skjermkort : GAINWARD GeForce 8600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, DVI/ HDMI/ VGA/ HDCP, SilentFX

Minne :

CORSAIR TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Hilsen Magnus

Jeg hadde nok anbefalt en 400W PSU.. Dem er nå jeg hvertfall 100% sikker på at ikke er ustabil til det systemet. For jeg hadde en 400W PSU fra X-Gear(Standard PSU i X-Gear kabinettet) Og PC-en min var aldri ustabil! Men nå har jeg bytta over til en 600W PSU fordi jeg skal ha SLI med 2 9600GT kort og jeg har lest at jeg ikke vil trenge så mye mer.. Og forresten så har jo hovedkortet ditt støtte for SLI, så hvis du skal ha det med 2 8600GT kort så kan du jo kjøpe deg en 500-600W SLI PSU! Det er nok til 8600..

Lenke til kommentar

Hovedkort :

Minne :

Hilsen Magnus

Jeg hadde nok anbefalt en 400W PSU.. Dem er nå jeg hvertfall 100% sikker på at ikke er ustabil til det systemet. For jeg hadde en 400W PSU fra X-Gear(Standard PSU i X-Gear kabinettet) Og PC-en min var aldri ustabil! Men nå har jeg bytta over til en 600W PSU fordi jeg skal ha SLI med 2 9600GT kort og jeg har lest at jeg ikke vil trenge så mye mer.. Og forresten så har jo hovedkortet ditt støtte for SLI, så hvis du skal ha det med 2 8600GT kort så kan du jo kjøpe deg en 500-600W SLI PSU! Det er nok til 8600..

Å anbefale en 400w PSU er lite fremtidsrettet, ihvertfall når trådstarter har mulighet for SLI. En 600w så har han i det minste lite bekymringer for hardware oppdatering for noen år framover.

Lenke til kommentar

Enig der. Det er dumt å kjøpe en 400watt om du først skal kjøpe nytt. Hadde nok slått til med 600-800watt om jeg først kjøpte noe nytt (jeg har selv i senere tid kjøpt en 1200watt, men jeg er jo litt ekstrem i forhold til de fleste da, med ekstrem overklokking på fase og SLI opsett og sånt, så mitt forbruk gjenspeiler ikke hva andre trenger).

Men i grunn og bunn - kjøp heller dobbelt så sterk som du trenger omdu først kjøper nytt. En god PSU kan du tross alt bruke fremover til mange nye systemer selv om du kjøper ny hardware. Samme prinsippet bruker jeg når det gjelder kabinettet. Jeg vil heller kjøpe et skikkelig ett og bruke det videre til mange maskiner enn å kjøpe et nytt skrangekabinett som er marginalt bedre om og om igjen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tord: Ikke post om du ikke vet hva du snakker om.

Corsair HX520 er nok ikke så dumt til denne riggen.

btw, om du tenker på sli med et 8600gt kort til senere, glem det, bedre å kjøpe et 8800GT kort istedet.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...