Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hvordan tar jeg backup av mysql?

kan ikke noe med dette, men bruker navicat mysql.

må ta daglig backup, så skulle likt å vist hvordan jeg gjør det??

er det å "dump" sql file som er å backup? og så execute bath file når jeg skal legge dette inn igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skal fungere uavhengig av databasemotor ( engine ) er vel mysqldump. Bruker du MyISAM-tabeller finnes det dog en annen bedre metode å gjøre det, men jeg har bare brukt den første da jeg har InnoDB-tabeller.

Dette tror jeg skal være korrekt syntaks, men googler du "mysqldump" finner du nok dev.mysql.com hvor du kan lese mer.

mysqldump database > dump.sql

mysqldump -u brukernavn -p database > dump.sql

mysqldump -u brukernavn -p database tabell > dump.sql

mysqldump -u brukernavn -p database tabell1 tabell2 > dump.sql

mysqldump -u brukernavn -p --all-databases > dump.sql

mysql < dump.sql

mysql -u brukernavn -p < dump.sql

Jeg anbefaler som Ole å lese litt om databaser og mysql. Det går veldig raskt å lære deg opp fra helt fersk nybegynner til en som hvertfall unngår de enkleste fallgruvene og som kan ta vurderte valg.

Lenke til kommentar
hvordan tar jeg backup av mysql?

kan ikke noe med dette, men bruker navicat mysql.

må ta daglig backup, så skulle likt å vist hvordan jeg gjør det??

er det å "dump" sql file som er å backup? og så execute bath file når jeg skal legge dette inn igjen?

Skal prøve å forklare kort... En forutsetning for at Navicat fungerer er at du har ekstern tilgang til MySQL databasen din. Du sier ikke noe om dette er en lokal database, en ekstern eller en som ligger på et delt webhotell. Ligger den på et delt webhotell kommer det an på type kontrollpanel du har, og om leverandører tillater ekstern tilgang til MySQL databasene.

Så til hvordan du får den til å ta backup automatisk.

Start Navicat

Trykk File - New connection - Fyll inn relevant data. Trykk så Test connection for å se om du får tilgang. Du må vite database brukeren og passordet, samt at databasen tillater ekstern tilgang, som nevnt over.

navicat1a.jpg

Dobbeltklikk så på profilen du har laget. Dobbelklikk så på databasen.

navicat1b.jpg

Gå ned til Backups, og trykk New Backup

navicat1c.jpg

Trykk Save og skriv inn ett profilnavn for backupen.

navicat1d.jpg

Gå så ned på Schedules og trykk på New Batch job

navicat1e.jpg

Du får da opp dette bildet: Her drar du navnet på profilen fra det øverste bildet ned til det nederste:

navicat1f.jpg

Trykk så Save og så Set Task Schedule. Du får da opp dette bildet.

navicat1g.jpg

Er det en pc som står på hele tiden, må du sette inn passord for administrator brukeren, eller den brukeren som skal kjøre backup jobben.

navicat1h.jpg

Trykk så på Schedule arkfanen, og på New. Så setter du klokkeslett for når du vil at jobben skal kjøres.

Om alt er gjort riktig vil det se slik ut, og du ser en liten klokke vedsiden av navnet på jobben. Da har du automatisk backup med Navicat.

navicat1i.jpg

Det er enkelt å legge backup tilbake, men det kan jeg hjelpe deg med senere.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...