Gå til innhold

Problemer med xorg i arch linux

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker meg for tiden på en svært lightweight installasjon av arch med openbox. Dette viser seg dessverre å være litt vanskeligere enn forventet. Selve installasjonen av arch går fint, men når det kommer over til X og senere openbox blir det værre. Mitt største problem er oppsettet av xorg. Jeg får til å starte X, men når jeg avslutter kommer det alltid feilmeldinger om fonter, locales og keymap.

Er det noen her som har en 100% fungerende xorg.conf?? Og kan dere legge den ut så jeg kan få sett hvor jeg sannsynligvis trår feil? Jeg har fulgt alle råd i arch wiki, brukt hwd, xorgconfigure og brukt nano selv. Hadde jeg hatt et fullt fungerende eksempel å følge så hadde det vært lettere.

Mvh. Per :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xorg.conf er ikke så nøye, fungerer vanligvis uten. Tror nok problemet ligger i mangefull installasjon av X.org.

Minimumskrav for en fungerende X.org (pakkenavn kan variere fra distro til distro):

xf86-input-keyboard

xf86-input-mouse

xf86-video-vesa (bytt ut med driver til ditt skjermkort)

xhost

xinit

xauth

font-alias

font-misc-misc

font-cursor-misc

dejavu-ttf og/eller liberation-ttf

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket wiki'en ja. :) Det er bare vanskelig å finne det spesifikke problemet i blandt.

Tror jeg skal se nærmere på hvilke fonter jeg har installert. Har fått i gang X nå så da er det over

på openbox... snart har jeg akkurat det systemet JEG vil ha. Hvem kan ikke elske det? :D

Lenke til kommentar

Dei problem du lista kjem ikkje berre av ein feil oppsatt xorg.conf.

1. Innstaler fleire fonter. Eg har desse innstalert:

artwiz-fonts 1.3-3
ttf-bitstream-vera 1.10-5
ttf-cheapskate 2.0-5
ttf-dejavu 2.23-1
ttf-ms-fonts 2.0-1
xorg-fonts-100dpi 1.0.1-1 (xorg)
xorg-fonts-75dpi 1.0.1-2 (xorg)
xorg-fonts-misc 1.0.0-3

2. Sett locale til det du måtte ønske. Personeleg så foretrekker eg en_GB.utf8

3. Kan du poste din xorg.conf og Xorg.0.log ?

4. Min xorg.conf http://arch.har-ikkje.net/stuff/xorg.conf

Lenke til kommentar
Dei problem du lista kjem ikkje berre av ein feil oppsatt xorg.conf.

1. Innstaler fleire fonter. Eg har desse innstalert:

artwiz-fonts 1.3-3
ttf-bitstream-vera 1.10-5
ttf-cheapskate 2.0-5
ttf-dejavu 2.23-1
ttf-ms-fonts 2.0-1
xorg-fonts-100dpi 1.0.1-1 (xorg)
xorg-fonts-75dpi 1.0.1-2 (xorg)
xorg-fonts-misc 1.0.0-3

2. Sett locale til det du måtte ønske. Personeleg så foretrekker eg en_GB.utf8

3. Kan du poste din xorg.conf og Xorg.0.log ?

4. Min xorg.conf http://arch.har-ikkje.net/stuff/xorg.conf

Jeg har fått xorg opp å gå nå og de problemene jeg listet opp var avhengige av locales og fonts. Dette er ordnet. :)

På den andre siden sliter jeg med å få obmenu igang. Får dette hver gang jeg prøver å starte obmenu:

[per@arch ~]$ obmenu
/usr/lib/python2.5/site-packages/gtk-2.0/gtk/__init__.py:72: GtkWarning: could not open display
 warnings.warn(str(e), _gtk.Warning)
/usr/bin/obmenu:505: Warning: invalid (NULL) pointer instance
 self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1")
/usr/bin/obmenu:505: Warning: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_settings_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed
/usr/bin/obmenu:505: Warning: g_object_get: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
/usr/bin/obmenu:505: Warning: value "TRUE" of type `gboolean' is invalid or out of range for property `visible' of type `gboolean'
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gdk_pango_context_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_font_description: assertion `context != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_base_dir: assertion `context != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_language: assertion `context != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_new: assertion `context != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_single_paragraph_mode: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_ellipsize: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_width: assertion `layout != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_wrap: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_alignment: assertion `layout != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_attributes: assertion `layout != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_get_extents: assertion `layout != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: Warning: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_text: assertion `layout != NULL' failed
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: Screen for GtkWindow not set; you must always set
a screen for a GtkWindow before using the window
/usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_get_pixel_extents: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_theme_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_size_lookup_for_settings: assertion `GTK_IS_SETTINGS (settings)' failed
/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: Invalid icon size 3

/usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_theme_load_icon: assertion `GTK_IS_ICON_THEME (icon_theme)' failed
Minnesegmentsfeil

Hva er det som skjer? Er det noe jeg har unnlatt å installere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...