Perre Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei! Jeg forsøker meg for tiden på en svært lightweight installasjon av arch med openbox. Dette viser seg dessverre å være litt vanskeligere enn forventet. Selve installasjonen av arch går fint, men når det kommer over til X og senere openbox blir det værre. Mitt største problem er oppsettet av xorg. Jeg får til å starte X, men når jeg avslutter kommer det alltid feilmeldinger om fonter, locales og keymap. Er det noen her som har en 100% fungerende xorg.conf?? Og kan dere legge den ut så jeg kan få sett hvor jeg sannsynligvis trår feil? Jeg har fulgt alle råd i arch wiki, brukt hwd, xorgconfigure og brukt nano selv. Hadde jeg hatt et fullt fungerende eksempel å følge så hadde det vært lettere. Mvh. Per Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 xorg.conf er ikke så nøye, fungerer vanligvis uten. Tror nok problemet ligger i mangefull installasjon av X.org. Minimumskrav for en fungerende X.org (pakkenavn kan variere fra distro til distro): xf86-input-keyboard xf86-input-mouse xf86-video-vesa (bytt ut med driver til ditt skjermkort) xhost xinit xauth font-alias font-misc-misc font-cursor-misc dejavu-ttf og/eller liberation-ttf Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Have you checke the wiki? http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg Lenke til kommentar
Perre Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har sjekket wiki'en ja. Det er bare vanskelig å finne det spesifikke problemet i blandt. Tror jeg skal se nærmere på hvilke fonter jeg har installert. Har fått i gang X nå så da er det over på openbox... snart har jeg akkurat det systemet JEG vil ha. Hvem kan ikke elske det? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Dei problem du lista kjem ikkje berre av ein feil oppsatt xorg.conf. 1. Innstaler fleire fonter. Eg har desse innstalert: artwiz-fonts 1.3-3 ttf-bitstream-vera 1.10-5 ttf-cheapskate 2.0-5 ttf-dejavu 2.23-1 ttf-ms-fonts 2.0-1 xorg-fonts-100dpi 1.0.1-1 (xorg) xorg-fonts-75dpi 1.0.1-2 (xorg) xorg-fonts-misc 1.0.0-3 2. Sett locale til det du måtte ønske. Personeleg så foretrekker eg en_GB.utf8 3. Kan du poste din xorg.conf og Xorg.0.log ? 4. Min xorg.conf http://arch.har-ikkje.net/stuff/xorg.conf Lenke til kommentar
Perre Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Dei problem du lista kjem ikkje berre av ein feil oppsatt xorg.conf.1. Innstaler fleire fonter. Eg har desse innstalert: artwiz-fonts 1.3-3 ttf-bitstream-vera 1.10-5 ttf-cheapskate 2.0-5 ttf-dejavu 2.23-1 ttf-ms-fonts 2.0-1 xorg-fonts-100dpi 1.0.1-1 (xorg) xorg-fonts-75dpi 1.0.1-2 (xorg) xorg-fonts-misc 1.0.0-3 2. Sett locale til det du måtte ønske. Personeleg så foretrekker eg en_GB.utf8 3. Kan du poste din xorg.conf og Xorg.0.log ? 4. Min xorg.conf http://arch.har-ikkje.net/stuff/xorg.conf Jeg har fått xorg opp å gå nå og de problemene jeg listet opp var avhengige av locales og fonts. Dette er ordnet. På den andre siden sliter jeg med å få obmenu igang. Får dette hver gang jeg prøver å starte obmenu: [per@arch ~]$ obmenu /usr/lib/python2.5/site-packages/gtk-2.0/gtk/__init__.py:72: GtkWarning: could not open display warnings.warn(str(e), _gtk.Warning) /usr/bin/obmenu:505: Warning: invalid (NULL) pointer instance self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: Warning: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_settings_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: Warning: g_object_get: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: Warning: value "TRUE" of type `gboolean' is invalid or out of range for property `visible' of type `gboolean' self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gdk_pango_context_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_font_description: assertion `context != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_base_dir: assertion `context != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_context_set_language: assertion `context != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_new: assertion `context != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_single_paragraph_mode: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_ellipsize: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_width: assertion `layout != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_wrap: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_alignment: assertion `layout != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_attributes: assertion `layout != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_get_extents: assertion `layout != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: Warning: g_object_unref: assertion `G_IS_OBJECT (object)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_set_text: assertion `layout != NULL' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: Screen for GtkWindow not set; you must always set a screen for a GtkWindow before using the window self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: PangoWarning: pango_layout_get_pixel_extents: assertion `PANGO_IS_LAYOUT (layout)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_theme_get_for_screen: assertion `GDK_IS_SCREEN (screen)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_size_lookup_for_settings: assertion `GTK_IS_SETTINGS (settings)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: Invalid icon size 3 self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") /usr/bin/obmenu:505: GtkWarning: gtk_icon_theme_load_icon: assertion `GTK_IS_ICON_THEME (icon_theme)' failed self.arbol = gtk.glade.XML(self.gladefile, "window1") Minnesegmentsfeil Hva er det som skjer? Er det noe jeg har unnlatt å installere? Lenke til kommentar
Perre Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Klarte det. Prøvde alltid fra bruker, men tilslutt laget jeg folders og kjørte som root og da funket det. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Mitt tips er å sitte seg inn i menu.xml fila og gjøre det manuelt via texteditor. Det går raskere også er det kjekt og få en forståelse for hvordan openbox er satt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå