DionysosDale Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Har nettopp kjøpt meg en ny maskin. Tenkte derfor å bruke min andre maskin som filserver. Har tenkt å bruke både linux og windows på maskinen (vil teste ut bårde linux og Win Server 2003). Eg vil også at filene som lagres på disken skal være tilgjengelig for begge OS'ene på maskina, slik at filene er tilgjengelig for klientmaskina uansett hvilke OS som er aktivt på serveren. Hvordan kan eg løse dette på best mulig måte. Skal eg velge NTFS og og kompilere kernel med støtte for dette, eller lar det seg gjøre å mounte ext3 filsystemet i windows? Hvordan fungerer evt. sikkerheten i NTFS via linux? Finnes det et annet filsystem som støttes av både Win og linux (ikkje FAT/FAT32) som kan anbefales? Takker for evt. svar... Dionysos Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Skal eg velge NTFS og og kompilere kernel med støtte for dette, eller lar det seg gjøre å mounte ext3 filsystemet i windows? Hvordan fungerer evt. sikkerheten i NTFS via linux? Finnes det et annet filsystem som støttes av både Win og linux (ikkje FAT/FAT32) som kan anbefales? Takker for evt. svar... Det funker dårlig å mounte ext3 filsystemer i windows. Det funker også dårlig å mounte NTFS filsystemer i LInux, du får kun read-only, med mindre du er riv ruskende gal. Fat32 er det beste filsystemet (og stort sett eneste filsystemet jeg har sett som funker kurant på båd e linux og windwos, med mindre det finnes noe kommers noe) til å bruke på dualboot. hvorfor kan du ikke bruke fat32? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Er prinsippiellt imot usikre løsninger!!! Planen var å leike meg litt med filserver ol. da det er dette eg jobber med til daglig. Tenkte å teste SAMBA i en periode, men nå kommer jo oxo Windows Server 2003. Vil installere og teste dette hjemme, men vil ha tilgang til alle filnene mile uan-z hvilke OS som er bootet... Får vel share-sikkerhet i fat32, men kan ikkje leike meg med sikkerheten og andre features som man finner i NTFS og EXT3... Får vel bite i det sure eplet og kjøre FAT32 Dionysos Lenke til kommentar
ism Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Linux-NTFS har vel mer detaljer om hvor vanskelig og (u)sikkert det er å bruke NTFS i linux. Lenke til kommentar
power Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Programmet read2fs eller noe i den duren lar deg lese fra ext disker i windows... Jeg ville nok valgt linux som filserver.. da kan man enten ha samba.. eller kansje en ftp.. Og hvorfor ikke en DC server... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå