espenta Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg har litt problemer med overoppheting under spilling på min Toshiba Satellite M70. Har prøvd meg litt fram med Clockgen for å prøve og senke klokkehastigeten, men da fryser pcen. Tenkte også at jeg kunne prøve å senke kjernespenningen litt hvis den fortsatt holder seg stabil, men finner ikke ut hvordan jeg kan justere det. Ingenting i bios. Prosessoren er en Pentium M 740 Chipset: i915 PM/GM Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 mitt tips er at bærbar skal man ikke rote med. ingen vits for det går stort sett ikkje an'. vet om endel som har prøvd uten hell så sånn e det bare med bærbar. et kjølig underlag skal nok hjelpe litt på. mao ikkje ha maskina på en pute, dyne eller madrass og aviser ol som reflekterer varme Lenke til kommentar
m99 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Prøv å senke spenningen til CPU'n med RMClock, det er en del å hente der for PentiumM-prosessorer, selv om det ikke hjelper så alt for mye, men litt hjelper det nå i alle fall. For å bruke ClockGen må du vite det nøyaktige navnet på klokkegeneratoren, og sannsynligvis så støtter ikke ClockGen eller SetFSB den du har ;-) (dette gjelder de fleste bærbare PC'ene) Lenke til kommentar
espenta Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Ok, takk for svar! Skal prøve det i dag. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Genialt program da. Har senket kjernespenninga til 1,18 V nå, og hittil kjører det hvertfall stabilt. Fikk også satt opp slik at multiplier og core senkes når ikke cpu belastes. Det har den ikke gjort tidligere. Lenke til kommentar
Karl_O Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Genialt program da. Har senket kjernespenninga til 1,18 V nå, og hittil kjører det hvertfall stabilt. Fikk også satt opp slik at multiplier og core senkes når ikke cpu belastes. Det har den ikke gjort tidligere. Et annet program som kan være verdt å prøve er Notebook Hardware Control (NHC) http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm#anchor_download Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Med NHC kjører jeg på 0,7 Volt (Pentium M735). Vifta går aldri... Lenke til kommentar
espenta Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Måtte du gjøre noe spesielt for å få den til å kjøre stabilt på så lav spenning? Hvilken klokkehastighet kjører du på da? Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har litt problemer med overoppheting under spilling på min Toshiba Satellite M70. Har prøvd meg litt fram med Clockgen for å prøve og senke klokkehastigeten, men da fryser pcen. Tenkte også at jeg kunne prøve å senke kjernespenningen litt hvis den fortsatt holder seg stabil, men finner ikke ut hvordan jeg kan justere det. Ingenting i bios. Prosessoren er en Pentium M 740 Chipset: i915 PM/GM Noen som har noen tips? Du kan jo kjøpe en cooling pad som denne: Cooling pad Lenke til kommentar
m99 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg kjører en M730 på 0,7V (6X) og 1,036V (12X) uten problemer. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Måtte du gjøre noe spesielt for å få den til å kjøre stabilt på så lav spenning? Hvilken klokkehastighet kjører du på da? Dette er på 600 Mhz. Har ikke brydd meg om å stille inn for høyere frekvenser etter at jeg formaterte, maskina klokker aldri opp med min bruk uansett. Måtte ikke gjøre noe for stabiliteten, i hjelpefilen til NHC anbefales det å ikke gå under 0.712 for å ha en sikkerhetsmargin, men jeg har på de 2,5 årene jeg har hatt denne maskinen (med NHC eller tidligere CHC installert helt fra starten) aldri opplevd at den har frosset pga undervolting. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Nå kjører jeg på 0,7V på 800 MHz og 1,0V på 1,73 GHz. Har ikke hatt noen stabilitetsproblemer enda. Blir ikke varm i det hele tatt nå. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 hørtes litt tight ut med 1V på 1,73 Ghz, har du prøvd å stressteste maskinen med for eksempel Prime95 eller bare tvinge den til å kjøre på 1,73 over lengre tid? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Har testet på 3 forskjellige spill bare. Latt hvert av de kjøre i et par timer. Har ikke vært noen problemer enda. Men hvis det viser seg å bli ustabilt må jeg bare øke spenninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå