Gå til innhold

Koble ps2 til PC-skjerm (LCD)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde tenkt til å koble en PS2 til min LCD skjerm. Der har jeg ikke scart, men HDMI, DVI og VGA. Da alle unntatt VGA er opptatt regner jeg med å bruke den.

Så, finnes det en god måte (som gir godt bilde, og som ikke koster det hvite ut av øynene) å gjøre dette på?

Har sett på disse:

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P...7927332525c731d

http://www.netsuperstore.se/catalog/produc...ducts_id=211035

http://cgi.ebay.com/Video-to-VGA-TV-LCD-Co...bayphotohosting

Vil alle disse fungere, eller er det bare noen av dem? Hvilken? Er det bedre måter å gjøre det på?

(legger ut denne posten i flere kategorier, da jeg mener den dekker alle kategoriene jeg legger den ut på.)

Mvh Mks1001

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha. Det problemet jeg ser med adapteret er at den ikke støtter widescreen-oppløsninger på videoutgangen, men hvis du går for den skjermen der (som jeg har selv og virkelig kan anbefale) Så går det bra, siden den støtter 1:1 pixelmapping og oppskalering av bilde som beholder HxB-forholdene.

Kjøper du den BenQ-skjermen eller en annen skjerm som støtter slik oppskalering og 1:1 pixelmapping, skal det altså fungere finfint. Vær obs på at du antakeligvis må kjøpe en liten overgang til strømadapteret, siden det nok ikke er samme kontakter på den som vi har her i Norge. Det koster ikke mye, da.

Lenke til kommentar

Hmm, okei. (er du en av de som har lagt igjen kommentar på BenQen? :p)

Men fikk tips i den andre tråden jeg har (på Sony konsoll forum BTW) at det er mulig å kjøpe komponent kabler til ps2, vil man da også trenge en konverterer (av den typen jeg linket til i førstepost, eller kan den kobles til men HDMI eller noe?

Mvh Mks1001

Forresten, du som har BenQen, det vil fungere å bruke skjermen som TV-skjerm også, right? Tenker da på en av decoder-boksene fra RiksTV med HDMI, er jo en veldig fordel at den ikke har TV-Tuner om det stemmer, slipper NRK-avgift! :)

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Ja, jeg er en av de som har lagt igjen kommentarer på BenQ'en :p

Du trenger uansett en konverterer selvom du kjøper komponentkabler, så det er like greit å bare kjøpe den siste boksen der. Den virker perfekt til formålet ditt, så lenge du har riktig skjerm :)

Tror jaggu jeg skal kjøpe en PS2 og en slik boks selv, jeg. PS3'en min er ikke bakoverkompatibel, så... :(

Lenke til kommentar

år du ikke har enten S-video eller komponent (samme signal, forskjellige plugg-type) inngang på skjermen, så trenger du en omformer, for signalet i kompositt som kommer fra PS2 ikke er signal-kompatibel med VGA eller HDMI.

Så du trenger en slik omformer boks ja, men pass på at du ser forskjell på "composite/kompositt" og "component/komponent" da det er helt forskjellige ting.

Vær også ops på at uavhengig av skjermoppløsningen på den nye skjermen så vil du fremdeles ikke får høyere oppløsning ut av dette. PS2'en kan bare vise spillene i vanlig TV oppløsning, så det ender ofte opp med å se litt kornete på en god LCD skjerm (mens en gammel CRT TV er så blurret at den gjevner ut dette noe).

Men ja, teknisk sett vil bildet bli like bra. Noen foretrekker dog den mer "myke" bildegjengivelsen når det er lav oppløsning, så vær obs på det. Det blir som om du spiller et spill på PCen og setter oppløsningen til minimal oppløsning, og så tenker deg til at det blir enda litt mer kornete enn som så.

-Stigma

Lenke til kommentar

Okei, vil det føles like kornete når skjermen har 1:1 pixelmapping?

Den omformeren på Ebay kommer på rundt 280 kroner med frakt, frakten er over det dobbelte av selve produktets pris.

Vet ikke om du så det Mytola:

Forresten, du som har BenQen, det vil fungere å bruke skjermen som TV-skjerm også, right? Tenker da på en av decoder-boksene fra RiksTV med HDMI, er jo en veldig fordel at den ikke har TV-Tuner om det stemmer, slipper NRK-avgift! :)
Lenke til kommentar

Hvis du bruker litt lavere utgangs-oppløsninger på den boksen, så vil det ikke se fullt så kornete ut i 1:1, men da blir selve bildet på skjermen mindre. Det handler egentlig om å finne et fint kompromiss mellom fysisk størrelse på bildet og hvor langt unna du sitter.

Når det gjelder den omformeren så er det nok mulig at du må betale moms også, og da havner den på rundt 400 kroner.

Og når det gjelder riks-TV boksen, så burde det absolutt fungere med den skjermen, ja. Den har jo HDMI og HDCP, så det skal gå fint. Men det er jo TV-tuner i riks-TV boksen, så NRK-avgift må du vel betale uansett? :)

Lenke til kommentar

Vel, mulig det, men det er lov å håpe? Right? :p

Men jeg har sett på litt forskjellige "VGA Box"-versjoner i dag, og det ser ut til at det er to typer, og av dem så gjør den ene sånn at bildet blir oppskalert, den er også dyrest. Men hva den andre typen gjør er jeg ikke sikker på, men den skal i allefall gi dårlig bilde.

Er det noen her inne som har bestilt en slik boks? Eller som bruker det i dag?

Mvh Mks1001

Lenke til kommentar

Vel, ble visst dobbelpost, men det er i det minste over 24 timer siden sist...

Fant en slik VGA-box som skal støtte høye oppløsninger og som visstnok er meget god.

Neoya X2VGA

Den har bare støtte for komponent, men det går an å kjøpe komponentkabel til PS2, hva man skal gjøre med lyden vet jeg ikke...

Håper noen kan komme med tilbakemelding.

Mvh Mks1001

Edit: For lyden, vil denne kabelen funke?

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Kornete vil det alltid bli når du kjører et videosignal med relativt lav oppløsning (vanlig TV-oppløsning) på en high-def skjerm. Det blir selvfølgleig like kornete på en vanlig TV, men som sagt "flyter" bildet litt mer inn i hverandre og blurres på en gamel CRT type TV, så selve korningen merkes kanskje ikke like mye selvom bildet teknisk sett blir dårligere.

Personlig plages jeg ikke av sånt, men noen gjør jo det. Det er uansett ingen vei rundt det utneom å evt. bruke en gammel TV, men det er neppe noe du vil plages så mye av. Du får jo fordelen av at bildet blir veldig skarpt og nøyaktig selv om det kanskje også derfor føles noe mer kornete.

Som sagt blir det mye likt å spille et spill på PCen med oppløsning 640x480 eller så. Spørs om du blir brydd av det eller ikke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Forresten, jeg kjøpte den fra Ebay, funker helt greit, i alle fall til Guitar Hero 1. Men var litt av ett sjokk å komme rett fra burnout:paradise til fortiden :p

Eneste er at om det er et bilde, f.eks en lasteskjerm, som så kjapt skifter til helt sort, så er det igjen et gråskjær der bildet var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...