ezpen88 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvordan finner jeg ut hvor mange eksponeringer mitt Nikon speilreflekskamera har gjort? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) åpne ett jpeg bilde rett fra kamera med Opanda iExif http://www.opanda.com/en/iexif/ så står det ganske langt nede i Exif infoen Endret 9. mars 2008 av MrLee Lenke til kommentar
ezpen88 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 åpne ett jpeg bilde rett fra kamera med Opanda iExifhttp://www.opanda.com/en/iexif/ så står det ganske langt nede i Exif infoen Akkurat den der har jeg prøvd før, men vet du eksakt hvilken linje jeg skal se på og hva det står? :-) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) På min fil som er hentet fra d300 riktignok, står linja på nr 8 fra bunn. "total number of shutter releases for camera" edit: hærlige 88 totale på mitt... factory fresh *ahhh* Endret 9. mars 2008 av MrLee Lenke til kommentar
ezpen88 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 På min fil som er hentet fra d300 riktignok, står linja på nr 8 fra bunn. "total number of shutter releases for camera" edit: hærlige 88 totale på mitt... factory fresh *ahhh* Merkelig, den linja står ikke hos meg. Jaja, får leve i uvisshetens navn da ;-) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kansje du bare trenger å pusse brillene. Hvilket kamera er det? Det hjelper også hvis du poster et bilde med exif informasjon. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Feltet heter MakerNote. Jeg jeg liker bedre IrfanView enn Opanda - syns det var lettere å finne frem. IrfanView viser det som "Total pictures" i EXIF. Endret 9. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
ezpen88 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Feltet heter MakerNote. Jeg jeg liker bedre IrfanView enn Opanda - syns det var lettere å finne frem. IrfanView viser det som "Total pictures" i EXIF. Takk for det Anew. På usernote står det omkring 26000 exp. Lenke til kommentar
Peritass Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Hva er egentlig tanken bak å vite det. Hvor mange eksponeringer skal ett kamera kunne ha? Lenke til kommentar
diax Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Lukkeren skal holde et visst antall eksponeringer. Fra 50.000 på 400D til 300.000 på et av 1D modellene. (husker ikke hvilket) Det blir litt som km.stand på en bil. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Lukkeren skal holde et visst antall eksponeringer. Litt som km.stand på en bil ja, men den skal ikke holde et visst antall eksponeringer - man kan ikke kjøre en garanti/reklamasjonssak på et slikt tall. Det er en såkalt MABF - Mean Actuations Between Failure - altså en gjennomsnittlig antall eksponeringer lukkeren er designet for å holde. Den kan ryke etter 500 eller 500.000 - begge deler er like (u)sannsynlig. Lenke til kommentar
diax Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Så det du sier er at hvis lukkeren ryker etter 1000 eksponeringer så er det ingen reklamasjon-/garantisak? Endret 21. mars 2008 av diax Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Så lenge antall eksponeringer ikke er unormalt høyt så er det en garantisak. Akkurat som en bil som bare holder 1000 km. Hvis man kjører over en million km eller tar over en million bilder på et år så er det unormalt mye og man må forvente kraftig slitasje. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Så lenge antall eksponeringer ikke er unormalt høyt så er det en garantisak. Akkurat som en bil som bare holder 1000 km. Hvis man kjører over en million km eller tar over en million bilder på et år så er det unormalt mye og man må forvente kraftig slitasje. Sant det, men heldigvis har man garanti, uansett om man har tatt en million bilder første året med kameraet! (Så lenge det er innenfor garantiperioden selvfølgelig ) Lenke til kommentar
diax Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Da blir det jo som jeg sier da. Litt som km.stand på en bil. Ryker lukkeren etter 20.000 eksponeringer så er dette kanskje ikke helt som det skal. Den har tross alt blitt designet for å holde minst 50.000. Dette kan selvfølgelig også være avhengig av alder. Har man et kamera som er 9 år gammelt og kommer til butikken så får man neppe noe igjen. Jeg føler Anew sier imot seg selv i et og samme innlegg. Det kan selvsagt være en formuleringsfeil, men da får han rette meg "Litt som km.stand på en bil ja, men den skal ikke holde et visst antall eksponeringer [...][...] altså en gjennomsnittlig antall eksponeringer lukkeren er designet for å holde." På 400D er den designet til å holde 50.000 eksponeringer. Da må det jo være en opplagt reklamasjonssak hvis den ryker på 500 som er like (u)sannsynlig som at den ryker på 500.000 ??? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Argh. Nå har jeg svart 4 ganger, og alltid klart å kløne til postingen. MABF er en indikasjon fra produsent på forventet levetid. Ingetning annet. Hverken Canon eller Nikon oppgir slike tall for sine forbrukermodeller. Man vil finne tall flytende på nettet, men ingenting offisielt. Semi-pro modellene er typisk opgitt testet til 100.000. Pro-modellene 150.000-300.000. Nikon F5 er testet til 150.000, men det finnes minst én der ute som har gått mer enn 1.000.000: http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...p;topic_id=5325 Endret 21. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
diax Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Okey. Skjønner. Så det blir litt bob-bob da. Hvis jeg skulle tatt 70.000 eksponeringer i løpet av 4,5 år og lukkeren ryker så er det bare å reklamere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå