Gå til innhold

Hvor mange eksponeringer har kameraet gått?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min fil som er hentet fra d300 riktignok, står linja på nr 8 fra bunn. "total number of shutter releases for camera"

edit: hærlige 88 totale på mitt... factory fresh *ahhh*

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
På min fil som er hentet fra d300 riktignok, står linja på nr 8 fra bunn. "total number of shutter releases for camera"

edit: hærlige 88 totale på mitt... factory fresh *ahhh*

Merkelig, den linja står ikke hos meg. Jaja, får leve i uvisshetens navn da ;-)

Lenke til kommentar
Feltet heter MakerNote. Jeg jeg liker bedre IrfanView enn Opanda - syns det var lettere å finne frem. IrfanView viser det som "Total pictures" i EXIF.

Takk for det Anew. På usernote står det omkring 26000 exp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lukkeren skal holde et visst antall eksponeringer.

Litt som km.stand på en bil ja, men den skal ikke holde et visst antall eksponeringer - man kan ikke kjøre en garanti/reklamasjonssak på et slikt tall. Det er en såkalt MABF - Mean Actuations Between Failure - altså en gjennomsnittlig antall eksponeringer lukkeren er designet for å holde.

Den kan ryke etter 500 eller 500.000 - begge deler er like (u)sannsynlig.

Lenke til kommentar

Så lenge antall eksponeringer ikke er unormalt høyt så er det en garantisak. Akkurat som en bil som bare holder 1000 km.

Hvis man kjører over en million km eller tar over en million bilder på et år så er det unormalt mye og man må forvente kraftig slitasje.

Lenke til kommentar
Så lenge antall eksponeringer ikke er unormalt høyt så er det en garantisak. Akkurat som en bil som bare holder 1000 km.

Hvis man kjører over en million km eller tar over en million bilder på et år så er det unormalt mye og man må forvente kraftig slitasje.

Sant det, men heldigvis har man garanti, uansett om man har tatt en million bilder første året med kameraet! (Så lenge det er innenfor garantiperioden selvfølgelig :) )

Lenke til kommentar

Da blir det jo som jeg sier da. Litt som km.stand på en bil. Ryker lukkeren etter 20.000 eksponeringer så er dette kanskje ikke helt som det skal. Den har tross alt blitt designet for å holde minst 50.000.

Dette kan selvfølgelig også være avhengig av alder. Har man et kamera som er 9 år gammelt og kommer til butikken så får man neppe noe igjen.

Jeg føler Anew sier imot seg selv i et og samme innlegg. Det kan selvsagt være en formuleringsfeil, men da får han rette meg ;)

"Litt som km.stand på en bil ja, men den skal ikke holde et visst antall eksponeringer [...][...] altså en gjennomsnittlig antall eksponeringer lukkeren er designet for å holde."

På 400D er den designet til å holde 50.000 eksponeringer. Da må det jo være en opplagt

reklamasjonssak hvis den ryker på 500 som er like (u)sannsynlig som at den ryker på 500.000 ???

Lenke til kommentar

Argh. Nå har jeg svart 4 ganger, og alltid klart å kløne til postingen. :wallbash:

MABF er en indikasjon fra produsent på forventet levetid. Ingetning annet.

Hverken Canon eller Nikon oppgir slike tall for sine forbrukermodeller. Man vil finne tall flytende på nettet, men ingenting offisielt.

Semi-pro modellene er typisk opgitt testet til 100.000. Pro-modellene 150.000-300.000. Nikon F5 er testet til 150.000, men det finnes minst én der ute som har gått mer enn 1.000.000: http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...p;topic_id=5325 :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...