PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. muhahaha... Tror det var Ragamuffin som en gang skrev her inne: Velkommen til galskapens galopp mot økonomisk ruin Som en generell påstand tok nok Raga feil der. Det gjelder bare de med dårlig selvtillit som fotografer . Selv har jeg ikke kjøpt noe nytt, ikke engang et filter, siden jeg fikk min debut på Akam i 2005. Noen av oss vet at når man har det man trenger til sine bilder så har man nådd taket, og at etter det tar man ikke bedre bilder lenger. Jeg har kun behov for å skifte ut det jeg har med dyrere optikk, men det ligger ikke så høyt på listen. Jeg har nemlig alle brennvidder jeg trenger, men en 85mm ville smakt godt i tillegg. Kjøpegalskap går ikke hånd i hånd med evnen til å fotografere, og jeg er neppe den eneste som kan det her. Endret 19. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er bokeh`en på største blenderåpning jeg sikter til, men bildeeksemplene dine viser godt at den ikke har pen bokeh, uansett blender... Canons 85mm f/1.8 har meget myk bokeh, synes jeg, ingenting å utsette der. Husker en Nikon 105mm Micro jeg hadde, den hadde bokeh av værste sort, tengnet skikkelig hard og stygg bakgrunn, yuck! Den nye 105mm VR er mye bedre i så måte. Jøss, hvilken utgave hadde du? Jeg har 1. generasjon f2.8, manuell, men jeg synes da den har rimelig pen bokeh... Har tatt mange av favorittbildene med den... Jeg hadde AF-versjonen, din versjon har jeg ikke prøvd Ahh, kanskje dette du mener? Ganske markerte blenderlameller her... Men her har jeg blendet helt ned til f16... Det er stor forskjell avhengig av blenderåpning: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det er bokeh`en på største blenderåpning jeg sikter til, men bildeeksemplene dine viser godt at den ikke har pen bokeh, uansett blender... Endelig. Nå må vi slutte å snobbe med å kalle en Ford Mondeo for en passbåt. Alle objektiver har bokeh, og ingen har større bokeh enn noen andre. Hvilket ord vil dere bruke til å beskrive bokeh, hvis dere bruker det om noe helt annet? Kanskje vil skal kalle bokeh for fortegning, zoomobjektiv for trådutløser og kamerahus for solblender? Det dere skriver om er dybdeskarphet, eller fraværet av det. Endret 20. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er bokeh`en på største blenderåpning jeg sikter til, men bildeeksemplene dine viser godt at den ikke har pen bokeh, uansett blender... Endelig. Nå må vi slutte å snobbe med å kalle en Ford Mondeo for en passbåt. Alle objektiver har bokeh, og ingen har større bokeh enn noen andre. Hvilket ord vil dere bruke til å beskrive bokeh, hvis dere bruker det om noe helt annet? Kanskje vil skal kalle bokeh for fortegning, zoomobjektiv for trådutløser og kamerahus for solblender? Det dere skriver om er dybdeskarphet, eller fraværet av det. He-he, ja ordet bokeh ser ut til å brukes på mange snurrige måter Det er bedre med et objektiv med fæl bokeh i hånda enn 10 stk EF 85mm f/1.2L på taket Lenke til kommentar
diax Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Da hadde jeg nok klatret opp på taket Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Da hadde jeg nok klatret opp på taket Jepp. Ikke noe problem. Der har jeg vært før, men jeg fant bare løv, skitt og en halvveis sprukket takpanne Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Da hadde jeg nok klatret opp på taket He-he, det bekrefter mitt poeng. Mens du klatret på taket, tok jeg bildet som først skaffer meg et par millioner dollar for bruk på forsiden av de tyngste magasinene, og deretter lisesiering till alle verdens bildebyrå, som sikrer en uforskammet høy inntekt resten av livet. Endret 20. mars 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. muhahaha... Tror det var Ragamuffin som en gang skrev her inne: Velkommen til galskapens galopp mot økonomisk ruin Som en generell påstand tok nok Raga feil der... Det er nok ikke mine ord det der, dog enig i at det for noen ligger en viss sannhet i det. For andre ikke, godt poengtert av PM Oprinnelig stemmer vel dette usagnet herfra Øivind? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. muhahaha... Tror det var Ragamuffin som en gang skrev her inne: Velkommen til galskapens galopp mot økonomisk ruin Som en generell påstand tok nok Raga feil der... Det er nok ikke mine ord det der, dog enig i at det for noen ligger en viss sannhet i det. For andre ikke, godt poengtert av PM Oprinnelig stemmer vel dette usagnet herfra Øivind? Busted, Øyvind. Her på Karmøy sier vi at "den som sender er den som kjenner". Da handler det egentlig om tarmgass, men sammenligningen er vel ikke helt på jordet. Du må ikke skylde på andre for dine egne utsagn, din rakkar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå