Eyefitness Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hei Jeg har allerede en 90mm macro og vurderer kjøpe en 85mm f1.8 fra Canon. Vet det kan virke unyttig med 2 fastlinser med så like brennvidder, men trenger den økte lysstyrken for konsertbilder, samt har det for meg at den har en penere bokeh. Er det noen som erfaringsmessig kjenner bokeh på begge disse objektiver og kan / vil uttale seg om dette? Det hadde vært glimrende med sammenligningsbilder også, men det er kanskje for mye forlangt Jeg forsøker å rettferdiggjøre en slik investering for meg selv, derfor jeg trenger litt backup på nødvendigheten av dette... Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Anyone? Lurer altså på om Canon 85mm f1.8 har penere bokeh enn 90mm macro fra Tamron. Må da være noen her som har begge disse objektivene og har prøvd dem på portretter? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Anyone? Lurer altså på om Canon 85mm f1.8 har penere bokeh enn 90mm macro fra Tamron. Må da være noen her som har begge disse objektivene og har prøvd dem på portretter? Har kun 85mm f1.8 og kan si at dette er MEGET bra på portretter og konserter (om du ikke står PÅ scenen). Bokehen er nydelig og det tegner veldig skarpt allerede fra 1.8 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Anyone? Lurer altså på om Canon 85mm f1.8 har penere bokeh enn 90mm macro fra Tamron. Må da være noen her som har begge disse objektivene og har prøvd dem på portretter? Det er en tjeneste som noen har beskrevet tidligere, der du kan søke på bilder som er tatt med forskjellige objektiver. Det gir deg en god pekepinn på hva du kan oppnå. Her er begge: Canon 85mm f1.8 Tamron 90 mm 2.8 Macro Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Canons 85mm f/1.8 har meget myk bokeh, synes jeg, ingenting å utsette der. Husker en Nikon 105mm Micro jeg hadde, den hadde bokeh av værste sort, tengnet skikkelig hard og stygg bakgrunn, yuck! Den nye 105mm VR er mye bedre i så måte. Av bildene jeg har sett av Tamronen er den slett ikke ille, men du har jo mulighet for mer uskarp bakgrunn med f/1.8 mot f/2.8 da... Her er et bokehtestbilde fra min 85mm, dette er tatt på f/4: Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Canons 85mm f/1.8 har meget myk bokeh, synes jeg, ingenting å utsette der. Husker en Nikon 105mm Micro jeg hadde, den hadde bokeh av værste sort, tengnet skikkelig hard og stygg bakgrunn, yuck! Den nye 105mm VR er mye bedre i så måte. Jøss, hvilken utgave hadde du? Jeg har 1. generasjon f2.8, manuell, men jeg synes da den har rimelig pen bokeh... Har tatt mange av favorittbildene med den... Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Canons 85mm f/1.8 har meget myk bokeh, synes jeg, ingenting å utsette der. Husker en Nikon 105mm Micro jeg hadde, den hadde bokeh av værste sort, tengnet skikkelig hard og stygg bakgrunn, yuck! Den nye 105mm VR er mye bedre i så måte. Jøss, hvilken utgave hadde du? Jeg har 1. generasjon f2.8, manuell, men jeg synes da den har rimelig pen bokeh... Har tatt mange av favorittbildene med den... Jeg hadde AF-versjonen, din versjon har jeg ikke prøvd Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Takker dere for info og linker. Ser ut til at jeg blir nødt til å handle en 85mm. Det var mye varierende kvalitet på bildene med begge objektiver, men jeg fant noen der som virkelig viste kvalitetene til 85mm f1.8. Det at den skal være temmelig skarp allerede fra største blenderåpning gjør den ekstra interessant for konsertfoto, samt at den pene bokeh gjør den veldig aktuell for portrettfoto. Mulig jeg selger 90mm macroen da, og går for en 150mm macro fra Sigma. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) 85/1.8 er en gem som de ville sagt over there... Helt suverent bra, selv fra største blender (om enn ørlite CA på 1.8) Et lite eksempel jeg hadde tilgjengelig. Blender 1.8 - 100% utsnitt (uten oppskarping). Du får selv bedømme om det duger Bokehen er det heller ikke noe å si på(f/2.0) f/1.8 DOF 5.6 til venstre, 1.8 den andre.. Ikke noe å lure på. Tamronen er fin til macro og smådill, men ellers vil nok 85/1.8 være å foretrekke. Endret 11. mars 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Det duger absolutt, dette er lekkert Hm, har aldri hørt om variabel kvalitet på dette objektivet. Kanskje verdt risken å bestille fra USA da? Tenker på BH photo.. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Det duger absolutt, dette er lekkert Hm, har aldri hørt om variabel kvalitet på dette objektivet. Kanskje verdt risken å bestille fra USA da? Tenker på BH photo.. Dette tror jeg er sikkert som banken. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Takk, da har bh fått en ny kunde. Vil få mye bruk for et slikt objektiv har jeg følelsen av. Neste investering blir vel en 30mm f1.4 fra Sigma før jeg på sikt også går for en 150 mm macro. Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. muhahaha... Tror det var Ragamuffin som en gang skrev her inne: Velkommen til galskapens galopp mot økonomisk ruin Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Takk, da har bh fått en ny kunde. Vil få mye bruk for et slikt objektiv har jeg følelsen av. Neste investering blir vel en 30mm f1.4 fra Sigma før jeg på sikt også går for en 150 mm macro. Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har det jeg trenger for en stund.. Bruker følgende til konserter selv: Sigma 30mm f1.4 Canon 50mm f1.8 Canon 85mm f1.8 Canon 200mm f2.8 (på stativ) Fungerer strålende alle sammen, men med 85mm bør man ikke stå i "graven" foran scenen, blir ofte nærme. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Canons 85mm f/1.8 har meget myk bokeh, synes jeg, ingenting å utsette der. Husker en Nikon 105mm Micro jeg hadde, den hadde bokeh av værste sort, tengnet skikkelig hard og stygg bakgrunn, yuck! Den nye 105mm VR er mye bedre i så måte. Jøss, hvilken utgave hadde du? Jeg har 1. generasjon f2.8, manuell, men jeg synes da den har rimelig pen bokeh... Har tatt mange av favorittbildene med den... Jeg hadde AF-versjonen, din versjon har jeg ikke prøvd Ahh, kanskje dette du mener? Ganske markerte blenderlameller her... Men her har jeg blendet helt ned til f16... Det er stor forskjell avhengig av blenderåpning: Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 kjelldell: oioioi, den bokeh'en der var ikke pen. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hva med denne da? Hmm, ble det litt stort det bildet der? hvordan reduserer jeg størrelsen på det...? Endret 16. mars 2008 av Petteram Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hmm, ble det litt stort det bildet der?hvordan reduserer jeg størrelsen på det...? Last ned PIXresizer http://bluefive.pair.com/ Helt greit program til og redusere antall pixel Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 hvordan reduserer jeg størrelsen på det...? Du har vel lest denne oppskriften ? Tom Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) 1024 piksler på lengste side pleier å være bra. Det var visst riktig likevel..... Endret 17. mars 2008 av Petteram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå