Gå til innhold

Kor blir skattepengane av?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Vi snakkar om u-hjelp

1% av alle inntektene våre går til u-hjelp.....

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles solidaritet. Vær glad for at du er født i norge.

Du kan heller ikke sammenligne «fattige» i Norge med fattige i u-land. Tenk på alt som du tar for gitt. Bare noe så livsviktig som rent drikkevann er en stor mangel for dem. Og heldige lille deg som er født i Norge syter over 1% av inntekta går til u-hjelp.

Lenke til kommentar

Vi vet ihverfall hvor skattepengene IKKE blir av.

Ikke til bedre skole

Ikke til bedre helsevesen

Ikke til bedre veier

Ikke til mer politi i Oslo gatene

m.m

Så resultatet er at folk dør i helsekø, dagens unge lærer ikke så mye som de burde(går spesielt utover de som allerede er faglig svake), folk dør på farlige norske veier, og man kan aldri føle seg trygg når man går rundt i Oslos gater.

Så kan man se på konsekvensene av disse tingene og tenke på hvilke ekstra kostnader de vil påføre staten.

Andre land klarer jo å skape en god skole, godt helsevesen og gi ressurser til politiet. Veiene er en annen sak siden vi bokstavlig talt bor på et stort fjell.

Vi har et hav av olje penger, mange andre land har ikke et hav av oljepenger men klarer seg fint samtidig som de har gjeld. I tillegg er vi bare 4.6 mill innbyggere, like mye som en middels stor by i USA.

Så hvor kan problemet ligge?

Byråkrati, byråkrati, byråkrati og syke velferdsordninger. Hva kommunene og fylkene bruker penger på må gudene vite. Nye rådhus? Nye kulturhus? Dyre "studie" reiser? Dyrt kontorutstyr man egentlig ikke trenger? Egne treningsrom for å holde de ansatte i form? Kommunene o.l har også en tendens til å bare kaste penger ut av vinduet, for bruker man ikke opp alle pengene man har fått kan man risikere å få mindre til neste år...

På Holmgang i dag fortalte de også om en ungdomskole som blir nedlagt og elevene må kjøre 2timer med buss hver dag? (håper det var snakk om 1 time hver vei). Når man betaler skyhøy skatt så bør man vel forvente at ens barn skal få et godt skoletilbud. Hvis kommunene ikke klarer å levere et slikt produkt så må det være bedre med en statsstøttet privatskole som er åpen for alle elever? Men Stoltenberg er vel mer opptatt av å putte penger opp i ræva si og lar det nok samtidig regne litt dritt over sine venner i kultureliten.

Man får betalt for å flytte på papir, man får betalt for å være "syk" og man får betalt for å ikke jobbe selv om de fleste kan få seg jobb som ikke krever noen form for utdanning, men mange vil jo ikke jobbe. Jeg forstår dem godt, hvorfor slite i en dritt jobb når du kan få like mye penger av å ikke jobbe og kanskje jobbe litt svart ved siden av? Man får også betalt for å være gammel og lite produktiv...

Hvis jeg vil kan jeg ta meg "fri" et par måneder og få masse penger for å ikke gjøre en dritt. Hvorfor dette skal være en fornuftig løsning har jeg store problemer med å forstå.

Men det er vel sånn det skal være?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

VI er de rikeste i hele verden, vi blir ikke avist på noen jævla grense, fordi vi er så rik at vi ikke trenger å flykte fra krig og land som ikke fungerer, likevel blir folk forbanna når vi bygger en opera (som kan diskuteres inn i det hinnsides) men likevell EN OPERA SOM FAEN HAR BLITT BYGGET vi kan liksom ikke selge den jævla bygningen og penga er betalt, ikke noe å gjøre med vi trengte faen meg og noe å viste til i hovedstaden uansett.

Det finnes ingen land (bortsett fra Island) der de har det bedre enn oss GJENNOMSNITTLIG, kanskje i et land har de bedre skoler, men de har da dårligere av andre ting, vi bor alle sammen på et jævla fjell av en eller annen grunn, og ting koster når vi bor oppe på et jævla fjell, holde varme og kontakt og ikke minst ta vare på hverandre, det er det et samfunn er.

Og hvis noen kan fortelle meg hvordan vi kan forbedre ting uten at det skal koste noe, da er det kanskje en politiker som får øye på posten, for en politiker kan ikke kommer å kreve penger, fordi da trekkes pengene fra et annet sted, dette kalles statsbudsjett.

Og selv om vi har oljen, så må vi faen ikke svi av de pengene på gullbelakte veier til oslo bare fordi vi har råd til det,

Vi har vært et fattig land, god AP styring, handel med europa har gjort oss rik, men så fikk vi den forbanna oljen, og det gjorde samfunnet til sinnet til en 16 åring med første lønningspose fra MCdonalds, vi svir pengene fortere enn faen.

Vi har og penger som skal brukes i framtid, penger til forbedrring har vi allerede, vi må bare komme opp med bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det kalles solidaritet. Vær glad for at du er født i norge.

Du kan heller ikke sammenligne «fattige» i Norge med fattige i u-land. Tenk på alt som du tar for gitt. Bare noe så livsviktig som rent drikkevann er en stor mangel for dem. Og heldige lille deg som er født i Norge syter over 1% av inntekta går til u-hjelp.

Trur du virkelegt at alle I noreg har det bra???

Eg veddar på at dei i Afrika ikkje kjem til å hjelpe oss vis vi blir fattige....

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Oleoh: Alle i Norge har det ikke bra, men de aller fleste har det. Grunnen til at folk ikke har det bra er stort sett psykiske plager eller narkotika. Sammenlignet med fattige i det sørlige Afrika og Asia, har ikke norske fattige ille overhodet. For all del, vi må ikke slutte å hjelpe de fattige i Norge, men 100 kroner gjør så utrolig mye mer i Afrika enn i Norge. Ingen dør av fattigdom i Norge. Ingen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oleoh: Alle i Norge har det ikke bra, men de aller fleste har det. Grunnen til at folk ikke har det bra er stort sett psykiske plager eller narkotika. Sammenlignet med fattige i det sørlige Afrika og Asia, har ikke norske fattige ille overhodet. For all del, vi må ikke slutte å hjelpe de fattige i Norge, men 100 kroner gjør så utrolig mye mer i Afrika enn i Norge. Ingen dør av fattigdom i Norge. Ingen.

Ja, hundre kroner ja, men 3800 pr person hadde gjort godt for oss og, tenk om alle ungar hadde fått hjelp med leksene sin kunne narkomanane kanskje hatt meir vett om narkotika og om andre ting.

Kordan veit du om at ingen dør av sult i Noreg???

Gledar meg til FRP kjem til makta, dei vil gi minstepensjonistane meir og ikkje så mykje til narko-selgerane og terroristane.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Oleoh: Grunnen til at de sier at de vil gi minstepensjonistene mer er fordi de får flere stemmer av det. Vi får se til valget om de faktisk gjør det :)

Dør du av sult i Norge så er det fordi du er narkoman (heller bruker penger på stoff enn mat) eller sta (nekter å ta i mot mat/penger/whatever). Og 3800 per person er 18 milliarder. Det er vanvittig mye penger. Hvorfor akkurat 3800 kroner per person? 3800 hvor ofte, til hvem, for hva?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
1% mer i statsbudsjettet vil ikke kunne løse alle problemer om det er det du tror.

1% av statsbudsjettet er ca alt skulane får, så ja det ville løst minst eit problem og kanskje fleir og.

Oleoh: Grunnen til at de sier at de vil gi minstepensjonistene mer er fordi de får flere stemmer av det. Vi får se til valget om de faktisk gjør det :)

Dør du av sult i Norge så er det fordi du er narkoman (heller bruker penger på stoff enn mat) eller sta (nekter å ta i mot mat/penger/whatever). Og 3800 per person er 18 milliarder. Det er vanvittig mye penger. Hvorfor akkurat 3800 kroner per person? 3800 hvor ofte, til hvem, for hva?

Grunnen til at eg seie det er fordi at eg såg det på holmgang og Jens Stoltenberg sa det sjøl med eit smil om kjeften.

Lenke til kommentar

60millarder av 810 er ikke 1% prosent. Så lenge enkelte her kun fokuserer på ressurser som finnes i Norge kommer vi ingen vei. Vi kan ikke bygge flere skoler om det ikke finnes folk til å gjøre det, eneste som kommer til å skje er dyrere skolebygg.

Minstepensjonister får nesten 120 000!! Det klarer man fint å leve på. Studenter klarer fint med mye mindre og det inkluderer, masse festing, reising, leie av hybel osv osv.

Pensjonister har som regel ikke den største utgiften som er bolig da det er stort sett nedbetalt. Så ja de fleste i Norge har det bra økonomisk sett. Jeg tror ikke folk ville blitt lykkeligere av mer penger mellom hendene, vi er jo tross blant de sykeste i verden allerede. sykt!

Lenke til kommentar
Legene kan lege mye mer, finnes mange flere typer medisiner og folk lever lenger og folk syter/går lettere til lege.

Maksgrensen for legeutgifter er 1740kr for et år. Skal du ha en eller annen operasjon blir det fort 20 000 eller mer. Jeg syns ikke 1740 høres så mye når det er inkludert alt, da snakker vi om transport og medisiner osv.

Har ingenting med hva utlandet får.

Dette er vrøvl...

Kr 1740 er egenandel 1.

Men så har du eller vi innbyggere ett tak 2 som har vært både på ca 3500 i løpet av de siste 5 åra.

Dette inkludere så absolutt ikke alt, har selv vært plaget med infeksjoner av alvorlig karakter siden 2003 og har måttet brukt mellom 40.000 - 75.000,- kr pr år av egen lomme.

Dette til dekning av alt som ikke kommer under blå resept, dette kan være klorhexid, klyx, bandager, tape, tabletter, tlf - utgifter til lege, sykehus, kostnader for å noenlunde fungere, samt tap av lønn, feriepenger osv.

Faktisk er innsparingene på sykehus nå så langt drevet, at jeg selv har med meg det jeg trenger av bandasjer ved de siste sykehusbesøka jeg har hatt, med en halv dags reisetid, med to fly, ventetider på flyplasser og drosjer, vil den ene lille bandasjen man får utdelt være gjennomblødd før man kommer seg til første flyplass.

Lenke til kommentar

Ja, hundre kroner ja, men 3800 pr person hadde gjort godt for oss og, tenk om alle ungar hadde fått hjelp med leksene sin kunne narkomanane kanskje hatt meir vett om narkotika og om andre ting.

Kordan veit du om at ingen dør av sult i Noreg???

Gledar meg til FRP kjem til makta, dei vil gi minstepensjonistane meir og ikkje så mykje til narko-selgerane og terroristane.

Du er klar over at det betyr at andre ting må kuttes eller andre avgifter/skatter økes?

Lenke til kommentar

mette marit får de. fint med litt peng til neste gang ho skal til frankrike å kjøpe mote klær som koster mer enn hva en normal nordman tjener pr år.

Eller så kanskje det blir en ny krokedille veske eller 2?! hvem vet?

For min sin del så støtter jeg HELLER engle skolen til martha enn noe som har noe med mette marit å gjøre... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...